دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.

1- اولين مرحله سيروسلوک به سوي خدا چيست؟

ج: اينکه حلال خدا را حلال بدانيم و حرام خدا را حرام.

2- کمال و رشد حقيقی انسان در چيست؟

ج: کمال انسان در عبوديت است و عبوديت؛ ترک معصيت در اعتقاد و عمل است.

3- براي تقرب هرچه بيشتر به خداوند و رسيدن به مقامات عالي معنوي چه بايد کرد؟

ج: ترک معصيت در اعتقادات و عمليات و نماز اول وقت، کافي و وافي است براي وصول به مقامات عاليه، اگرچه هزار سال باشد (اگرچه هزار سال عمر کنی(.

4- جنابعالي به کسي که بخواهد از جهت معنوي به جايي برسد، چه توصيه اي داريد؟

ج: اگر کسي مقيد باشد نماز را اول وقت بخواند به جايي که بايد برسد، خواهد رسيد.

5- چگونه مي توان به عرفان دست يافت و عارف شد؟

ج: اگر به آنچه مي دانيد عمل کنيد و معلومات را زير پا نگذاريد، اين تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همين مقدار که مي دانند عمل کنند کار درست مي شود.

6- اگر برايتان امکان دارد، درس اخلاق بگذاريد تا ما از وجود حضرتعالي بهتر بهره مند شويم؟ يا به ما دستورالعملي بفرماييد؟

ج: کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا؟ يک چيزي به شما مي گويم که هرجا برويد اين است و جز اين نيست! برويد، گناه نکنيد.

7- فرد کامل و به اصطلاح مرشد در عصر ما چه کسي است؟ اگر امکان دارد معرفي کنيد؟

ج: فرد، کامل مرشد در اين عصر، ولي عصر(عج) است و طريق رسيدن به ارشاد او ادامه توسلات معلومه است، از قبيل زيارات ماثوره از روي صدق و با عدم ترديد و نمازهاي آن حضرت و همه تحيات به خدا و دوستان او.

8- ما چگونه بدانيم که رضايت امام زمان(عج) در چيست که آن را انجام دهيم؟

ج: ما بايد حضرت امام زمان(عج) را حاضر فرض کنيم. هرجا مي رود برويم، هرچه مي کند بکنيم و هرچه را ترک مي کند ترک کنيم!

و اگر ندانيم، احتياط را که مي دانيم و مي توانيم! ولي گويا ما نمي خواهيم در راه رضاي آن حضرت باشيم! نه اينکه رضاي آن حضرت را نمي دانيم و نمي توانيم آن را تحصيل کنيم.

9- با اين حساب ما که به آن حضرت دسترسي نداريم تا از محضرشان بهره مند شويم بايد چه کار کنيم؟

ج: اگر بفرماييد: به آن حضرت دسترسي نداريم! جواب شما اين است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نيستيد؟ او به همين، از ما راضي است زيرا: «اورع الناس من تورع عن المحرمات» پرهيزکارترين مردم کسي است که از کارهاي حرام بپرهيزد.

10- از برخي از افراد شنيده شده که به ديدار امام زمان(عج) نائل شده ايد، چرا ما آن حضرت را نمي بينيم؟

ج: ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب ديدار ما از آن حضرت است.

11- نماز برايم مانند جريمه دادن است چه کنم؟

ج: زياد بگوييد: «و ربک الغني ذوالرحمه» (انعام/133): يعني پروردگار تو، بي نياز و رحمتگر است.

12- براي ازدياد حب الهي و بالا رفتن مرتبه چه کار کنيم؟

ج: کار آسان و کوچک و مفيد، بعد از ملاحظه واجبات و محرمات، «صلوات فرستادن» است؛ صلوات محبت آور است و محبت، انسان را بالا مي کشد.

13- براي محفوظ ماندن از گزند بلايا و گرفتاري ها چه کار کنيم؟

ج: صبح و شام سه بار گفته شود: «اللهم اجعلني في درعک الحصينه التي تجعل فيها من تريد».

14- براي توفيق نماز شب چه کنيم؟

ج: با قرائت آيه آخر «کهف» و اهتمام به اين امر اگر علاج نشد، تقديم بر نصف مي شود [قبل از نيمه شب به جا آورده شود].

15- در نماز شب و سحرخيزي قدري کسل هستم، لطفاً راهنمايي فرماييد؟

ج: کسالت در نماز شب به اين رفع مي شود که بنا بگذاريد هر شبي که موفق (به خواندن آن) نشديد، قضاي آن را به جا بياوريد. (افق حوزه، شماره 9 به نقل از عرفان در کلام اولياي رباني، گوهرهاي حکيمانه، ذکرهاي نجات بخش، نفس مطمئنه).

روزنامه كيهان، شماره 21802 به تاريخ 5/10/1396، صفحه 6(معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS