دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند:

«غضب شدید و طاقت‌فرسای خداوند، دامنگیر زن شوهرداریست که چشمهای ناپاکش از نگاههای آلوده و شهوت‌بار به مردان اجنبی پر شده است. اگر زنی به چنین انحرافی دچار شود، خداوند تمام اعمال خیر و پسندیده‌اش را به هدر خواهد داد...»( لئالی الاخبار،‌ ص 496)
رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند:
رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند:

قال رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم):

«وَاشْتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلیَ امْرَأةٍ ذاتِ بَعْلٍ مَلَأتْ عَیْنَها مِنْ غَیْرِ زَوْجها اَوْذی مَحْرَمٍ مِنْها وَاِنَّها اِنْ فَعَلَتْ ذلِکَ اَحْبَطَ اللهُ کْلَّ عَمَلٍ عَمِلَتْهُ...» ( لئالی الاخبار،‌ ص 496)

رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند:

«غضب شدید و طاقت‌فرسای خداوند، دامنگیر زن شوهرداریست که چشمهای ناپاکش از نگاههای آلوده و شهوت‌بار به مردان اجنبی پر شده است. اگر زنی به چنین انحرافی دچار شود، خداوند تمام اعمال خیر و پسندیده‌اش را به هدر خواهد داد...»

توضیح:

«عاقبت نگاه آلوده»

قال رسول الله(صلی الله علیه واله وسلم):

«وَاشْتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلیَ امْرَأةٍ ذاتِ بَعْلٍ مَلَأتْ عَیْنَها مِنْ غَیْرِ زَوْجها اَوْذی مَحْرَمٍ مِنْها وَاِنَّها اِنْ فَعَلَتْ ذلِکَ اَحْبَطَ اللهُ کْلَّ عَمَلٍ عَمِلَتْهُ فَاِنْ اَوْطَأَ فِراشَها غَیْرُهُ کانَ حقّاً عَلی اللهِ اَنْ یُحْرِقَها بِالنّارِ بَعْدَ اَنْ یُعَذِّبَها فی قَبْرها»

رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند:

«غضب شدید و طاقت‌فرسای خداوند دامنگیر زن شوهرداریست که چشمهای ناپاکش از نگاههای آلوده و شهوت‌بار به مردان اجنبی پر شده است. اگر زنی به چنین انحرافی دچار شود، خداوند تمام اعمال خیر و پسندیده‌اش را به هدر خواهد داد و اگر از نگاه تجاوز کند و با داشتن شوهر زنا بدهد، بر خدا است که چنین زن بی‌پروا و خیانتکاری را به آتش قهر خویش بسوزاند؛ پس از آنکه در قبر عذابش کرده باشد.»

"حجاج بن یوسف" یک فرد غیر طبیعی و در عین حال خطرناکی بود. جرائم و جنایات او تا آنجا که در تاریخ آمده وحشتناک است. قطعاً عوامل متعددی در ساختمان این مرد منحرف مؤثر بوده که او را تا این حد بی‌باک و خطرناک بار آورد. می‌توان گفت روح سرکش و متجاوز مادرش در این امر سهمی داشته است. "فارغه" قبل از اینکه با "یوسف ثقفی" پدر "حجاج" ازدواج کند زن "مغیرة بن شعبه" بود. شبی "عمر" در کوچه‌های مدینه عبور می‌کرد، شنید زنی در خانه خود زمزمه می‌کند و این شعر را می‌خواند:

هل من سبیل الی خمر فاشربها ام من سبیل الی نصربن حجاج

آیا راهی هست که باده‌ای به دست آورم و بنوشم،

یا آنکه راهی هست به وصل نصربن حجاج برسم؟

عمر از شنیدن این شعر ناراحت شد؛ که در مرکز حکومتش زنی در حریم خانه خود که باید کانون پاکی و عفت باشد، به عشق جوان بیگانه‌ای ترنم می‌کند! "نصربن حجاج" را که جوان زیبائی بود، احضار کرد، موی سرش را تراشید و به بصره تبعیدش نمود.

زنی که با داشتن شوهر، فکر مرد اجنبی در سر می‌پرورد و آرزوی میگساری و وصل "نصربن حجاج" می‌کند، اگر از نطفه شوهر قانونی خود باردار شود، افکار پلید و متجاوزش در بچه اثر خواهد گذارد. زنی که مقررات الهی و مرزهای قانونی در فکرش احترامی ندارد، عجیب نیست اگر فرزند قانون‌شکنی چون "حجاج" بزاید که جان و مال مردم نزد و احترامی نداشته باشد.

    منبع: الحدیث (روایات تربیتی از مکتب اهل بیت)، صص 144-142

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS