دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

 پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.
در مجموعة پيش رو سعي شده است تمام سخناني كه در متون شيعي از پيامبر)صلي الله عليه و آله) نقل شده است، گردآوري و براساس ساختار مخاطب محور تنظيم شود.

ویژگیهای این مجموعه

۱. از تقطيع احاديث اجتناب شده است.
۲. از آوردن احاديثي كه داراي يك يا دو كلمه از پيامبر اعظم)صلي الله عليه و آله) بوده و گوياي مطلب خاصي نبوده اند و همچنين از نقل سخناني كه در حال خواب و رؤيا از آن حضرت نقل شده است، خودداري شده است.
۳. منابع به ترتيب زمان نگارش آنها آورده شده است؛ احاديث نيز از نخستين منبع نقل شده و به برخي اختلافات در منابع ديگر نيز اشاره شده است.
۴. در اين چاپ، احاديث فقط از منابع شيعي امامي (تا قرن ۱۲) استخراج شده و به منابع شيعي غير امامي و اهل سنت به صورت مستقيم مراجعه نشده است. ليكن دربارة احاديثي كه بزرگان شيعه در كتاب هاي خود آورده اند و در منابع اولية شيعي موجود نبوده و در منابع اهل سنت موجود بوده است، ابتدا منابع اهل سنت و سپس منابع شيعه آورده شده است؛ زير به دلايل مختلف آن روايت ها را معتبر تلقي كرده اند، مانند وجود آن روايات در كتاب هايي كه آنها به دست ما نرسيده است.
۵. اسناد احاديث به طور كامل آورده شده است.

پديد آورندگان

بيشتر مطالب اين مجموعه را حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد موسي ابراهيمي [در مدت چند سال] جمع آوري كرده بودند و گروه حديث پژوهشكدة باقرالعلوم (عليه السلام) نيز به تكميل، اصلاح، بازنگري، افزودن منابع، تطبيق با مصادر اصلي، عنوان گذاري، دسته بندي مطالب و كتاب ها و نمايه گذاري اقدام كرد كه اين كارها حدود شش سال طول كشيد.
در اين مراحل، حجج اسلام آقايان محمود شريفي، سيد حسين سجادي تبار، عبدالله صالحي، محمد بابايي، احمد اسلام پناه، سيد محمد موسوي، حسين سيف اللهي، سيد محمود بهشتي نژاد، كاظم طاهري آشتياني، رضا محققيان، حميدرضا زماني، محمود جوادي والا و مرحوم محمود احمديان و جمع ديگري از عزيزان زحمت هاي فراواني را متحمل شدند.

ترتيب مطالب

در جلدهاي اول و دوم سخنان پيامبر اسلام )صلي الله عليه و آله) دربارة قرآن آورده شده كه نخست آنچه دربارة منزلت و جايگاه قرآن فرموده اند و موارد كلي ديگر و سپس آنچه دربارة آيات فرموده اند به ترتيب سوره هاي قرآن آورده شده است.
جلدهاي سوم تا هفتم دربارة اهل بيت (عليهم السلام): مي باشد كه جلد سوم دربارة پيامبر )صلي الله عليه و آله) ، جلد چهارم و پنجم و جلد هفتم دربارة حضرت علي و حضرت فاطمه (عليهما السلام) ، جلد ششم دربارة حسنين و اهل بيت (عليهم السلام): و جلد هفتم دربارة امامان (عليهم السلام) مي باشد؛ در جلد هشتم ادعيه، در جلد نهم خطبه ها، غزوات و احاديث قدسي و در جلد دهم احتجاجات آمده است كه هم شامل مناظرات و بيان ادلة اقناعي و هم گفتگوهايي كه براي دريافت پاسخ و نظر شريف آن حضرت بوده است، مي باشد در جلدهاي يازدهم و دوازدهم مطالبي كه دربردارندة احكام فقهي و وصايا است بيان شده و در جلدهاي سيزدهم و چهاردهم كلمات قصار و تمام آنچه در موارد ياد شده ي پيشين نمي گنجيد، آمده است.
در پايان، از استاد گرانقدر علامه ي دو فنون، حضرت آيت الله جوادي آملي كه مشوق و راهنماي اين اثر گران سنگ بوده اند و مقدمة عالمانه و حكيمانة ايشان زينت بخش اين اثر است، تشكر و قدرداني مي نماييم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS