دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شهادت سرهنگ "وحید دستجردی"

No image
شهادت سرهنگ "وحید دستجردی"

کلمات کلیدی :هوشنگ وحید دستجردی، شهربانی کل کشور

نویسنده :یدالله حاجی‌زاده

شهادت سرهنگ وحید دستجردی

سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی در سال 1304 هـ.ش در اصفهان به دنیا آمد وی پس از پشت سرگذاشتن دروس ابتدایی و متوسطه در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد. شهید بزرگوار که از طرفداران نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به شمار می‌رفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اسفند 1357 مجدداً به خدمت دعوت گردید. و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد.[1]

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که خود را در رسیدن به اهدافشان ناکام دیدند، اقدام به انجام عملیاتهای کور و ترور مسئولین و مقامات رده بالای جمهوری اسلامی نمودند. هدف عمده سازمان از انجام ترورها، ساقط کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی بود. پس از فاجعه هفت تیر و به شهادت رسیدن تعداد کثیری از بزرگان و مسؤولین رده‌ بالای نظام اسلامی، علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان منافقین، حضور مردم در حمایت از انقلاب گسترده‌تر و نشاط انقلابی آنان بیشتر شد؛ لذا سازمان منافقین در تداوم اقدامات تروریستی خود ابتدا رئیس جمهور و سپس نخست‌وزیر را هدف قرار داد. شرایط اول انقلاب به گونه‌ای بود که افراد به راحتی می‌توانستند در ارکان کلیدی نظام رسوخ کنند و همین امر باعث شد که عامل انفجار حادثه هشت شهریور 1360 به راحتی بتواند خود را تا مقام دبیر شورای عالی امنیت کشور ارتقا دهد."مسعود کشمیری" عامل سازمان مجاهدین خلق به طرزی ماهرانه از سوی مجاهدین خلق در شورای امنیت ملی رسوخ نموده بود. این شخص بمبی در کیفش جاسازی کرده بود که به طور عادی و معمولی بدون اینکه کسی به او ظنین شود در جلسه شرکت کرد. و از آنجایی که منشی جلسه هم بود، کنار مرحوم رجایی و باهنر نشست. در لحظه‌ای که خود از جلسه بیرون رفت، بمب منفجر شد و رجایی و باهنر به شهادت رسیدند. این انفجار دو ماه بعد از واقعه جانگذار شهادت 72 تن از یاران باوفای امام امت (ره) در مرکز حزب جمهوری اسلامی صورت گرفت.[2]

سرهنگ "هوشنگ وحید دستجردی" در انفجار دفتر ریاست جمهوری به شدت زخمی شد و 6 روز بعد بر اثر جراحات وارده به شهادت رسید.[3] "محمد مهدی کتیبه" به عنوان شاهد عینی ماجرا می‌گوید:

تیمسار "وحید دستجردی" در این حادثه کنار دست آقای باهنر نشسته بود... آقای دستجردی در این حادثه سوختگی زیادی داشت به روی بالکن رفته و از آنجا بی‌اختیار خودش را به پائین می‌اندازد و چند روز بعد14 /6/ 1360 به علت شدت جراحات وارده به شهادت رسید.[4] و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

برخی منابع شهادت اینان را شش روز پس از حادثه مزبور بیان کرده‌اند.

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] مسئولیت انفجار را بر عهده گرفت.[5]

حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت شهادت آیت الله قدوسی و سرهنگ وحید دستجردی فرمودند: «... اینجانب شهادت دادستان کل انقلاب و سرهنگ وحید دستجردی که در رأس شهربانی و قوای انتظامی در حال انجام وظیفه بودند و به این تحفه الهی (شهادت) نائل شدند را به ملت ایران و به حوزه علمیه قم و قوای مسلح تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از خدای متعال رحمت برای آنان و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمشان خواستارم...»[6]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS