دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی شیخ علی محقق ثانی

No image
فعالیت های اجتماعی شیخ علی محقق ثانی

تلاش مصلح

محقق کرکى در نجف اشرف بر کرسى تدریس نشسته بود که پیکى از دربار ایران و شاه اسماعیل صفوى رسید و او را براى تلاش و کار به دربار ایران دعوت کرد.او دید از این فرصت مى تواند براى سرفراز گردانیدن شیعیان و رساندن فرهنگ ناب تشیّع به جامعه استفاده کند. این تصمیم بسیار مهم و حساس مى توانست مسیر زندگى او و شیعیان را عوض کند. به همین دلیل آن را پذیرفته، در سال 916 ق. در جنگ هرات به شاه اسماعیل صفوى پیوست. در این حال او در حدود 50 بهار از عمر خود را گذرانده و پاى به عرصه مبارزه و تلاش، آن هم در محیط بسیار حساس دربار صفوى گذاشته بود. تأثیر او و دیگر عالمان شیعه در هدف بخشى به سلسله صفوى بود که تفکّر آنان را تصحیح مى کرد. گویند شاه تهماسب به محقق مى گفت :

«شما به حکومت و تدبیر امور مملکت سزاوارتر از من مى باشید. زیرا شما نایب امام زمان - سلام الله علیه- هستید و من یکى از حُکّام شما هستم و به امر و نهى شما عمل مى کنم.»([1])

در واقع وجود کسانى چون شیخ لطف الله میسى، شیخ على منشار (پدر زن شیخ بهایى) شیخ عبدالصمد (پدر شیخ بهایى)، سید ماجد بحرانى، شیخ حر عاملى و شیخ بهایى در طول دوره صفویه تا اندازه اى توانست جلو انحرافات بیش از حد آنان را بگیرد و تشیّع را مذهب رسمى کشور گرداند و مردم و صاحبان حکومت عالمان الهى را محترم بشمارند.البته ریشه خانوادگى صفویان نیز در این طرز تفکّر سهیم بود و نباید آن را از نظر دور داشت.

یکى از بخشهاى حساس زندگى محقق کرکى انتخاب او به عنوان شیخ الاسلام رسمى کشور ایران و دادن اختیارات به اوست که وظیفه وى را بیش از پیش سنگین کرد و از طرفى این فرمان نشانگر عظمت او در میان شاهان صفوى به مثابه یک رهبر شیعى است. ما به لحاظ اهمیّت این رویداد بخشى از متن فرمان شاه تهماسب را در اینجا مى آوریم :

«فرمان مبارک شاهى جارى شد که :

بلند گردانیدن پرچم شریعت نبوى را از بنیادهاى کامکارى مى دانیم و زنده کردن مراسم دین سید پیامبــران و روش امامان (علیهم السلام)را از جمله مقدمات ظهور امام زمان مى شمـاریم. و بـدون تردید سرچشمه و راه تحقّـق یافتن این مقصود جز پیروى و اطاعت عالمان دین نیست و بخصوص در این زمان با وجود عالى مقامـى که به آستـان ائمـه هـدى پا نهـاده،ختم مجتهدین، وارث علوم سید پیامبران و نگهبان آیین امیرالمؤمنین،قبله تقواپیشگانِ با اخلاص و پیشواى دانشمندان، مقتداى مردم، نایب امام زمان - سلام الله علیه - على بن عبدالعالى. مقرّر فرمودیم که سادات و اشرافِ ایران، وزرا و سایر ارکان دولت، ایشان را مقتدا و پیشواى خود دانسته، در تمام امور اطاعت و فرمانبردارى به تقدیم رسانند. و نیز هر کس از دست اندرکاران امور شرعیّه و از لشکریان حکومت را عزل کند، برکنار خواهد بود و هر که را مسؤول کند، مسؤول خواهد بود و مورد تأیید است.

مقرر شده آنچه از مستمرى سالهاى قبل از محل ضرب سکّه باقى مانده بدون درنگ به ایشان برسانند و سکّه مدینة المؤمنین «حلّه» را نزد نمایندگان ایشان ببرند و بدون نظر ایشان از ضرب سکّه خوددارى نمایند و از مخالفت با این دستورات بپرهیزند.([2])

محقق در ایران با حمایت صفویان تلاش زیادى کرد و براستى از مروجان آیین توحید و تشیّع بود. در آن روزگارى که ایران اوضاع نابسامانى داشت کسانى چون محقق ثانى بودند که مردانه در میدان به تلاش مى پرداختند. عمق فاجعه و نابسامانى در امور مذهبى را باید در گفته هاى یکى از نویسندگان جستجو کرد که آورده است :

«در آن اَوان مردم از مسائل مذهب حق جعفرى و قوانین آن اطلاعى نداشتند و شیعیان از دستورات دینى خود بى خبر بودند. زیرا از کتب فقه امامیه چیزى در دست نبود و فقط جلد اوّل "قواعد علامه حلّى" بود که از روى آن تعلیم و تعلّم مسائل دینى صورت مى گرفت.»([3]) در این زمان بود که او قلم به دست گرفت و بر غناى حوزه ها و اندیشه هاى علوم دینى افزود و در ترویج دانش آل محمد(صلى الله علیه وآله)کوشش کرد. شرح قواعد و رسائل و کتابهاى زیادى که در زمینه هاى اخلاقى، عبادى و اقتصادى و اجتماعى نگاشته درپى انجام این مهم صورت گرفته است.

درباره اقدامات اجتماعى و مذهبى محقق کرکى جاى سخن بسیار است و ستایشى در خور از این فرزانه خطّه جبل را مى طلبد و براستى باید به این رسول مکتب تشیّع آفرین گفت و از او و اندیشه اش به نیکى یاد کرد. در آن زمان «اَشْهَدُ اَنَّ عَلیّاً ولى الله و حَىّ عَلى خَیْرِ العمل» که از آمدن سلطان طغرل بیک سلجوق در سال 450 تا این تاریخ (906 ق.) چهار صد و پنجاه و شش سال بود که برطرف شده بود، در سایه اقتدار صفویان و درایت محقق به اَذان ضمیمه شد و بر مأذنه ها گفته شد.»([4])

یکى دیگر از اقدامات محقق را حسن بیک روملو چنین آورده است : «محقق در جلوگیرى از فحشا و منکرات و ریشه کن کردن اعمال نامشروع و رواج دادن واجبات الهى و دقت در وقت اقامه نماز جمعه و جماعت و بیان احکام نماز و روزه و دلجویى از علما و دانشمندان و رواج دادن «اذان» در شهرهاى ایران و همچنین قلع و قمع مفسدین و ستمگران کوششهاى فراوان و نظارت شدیدى را به عمل آورد.»([5])

از آنجا که سخن در عرصه تلاش محقق ثانى به درازا مى کشد از سر اختصار به مواردى اشاره مى کنیم. از نظرگاه تأثیر صفویه در ایران باید گفت به واقع اگر درایت و توانمندى محقق نبود صفویه موفق به انجام آن همه کارهاى ارزشمند نمى شد و این پیروزى را باید به حساب سعى توانفرساى عالمان دینى گذاشت. درباره اصلاح ساختار اخلاقى جامعه آن روز آمده است :

«شاه تهماسب با کمک محقّق کرکى بدعتها را برداشت و شرع را رواج داد. شیره کش خانه ها، شرابخانه ها، مرکز فحشا و فساد را ویران کرد و نیز منکرات را از بین برد و آلات لهو و قمار را بشکست.»([6])

آرى این اقدام بود که غبار مسموم گناه را از خانه و کاشانه مردم زدود و دیو معصیت را قتل عام کرد.

محدّث جزایرى مى نویسد :

«من بعضى از فرمانها و دستورهایى را که محقق ثانى به حکّام و زمامداران نواحى کشور نوشته، دیده ام همه دربردارنده قوانین عدالت پیشه اى و چگونگى برخورد مسئولین با مردم و راجع به اخذ مالیات و مقدار آن است و در آنها دستور داده شده در هر شهر و دهى باید پیشنمازى تعیین شود تا با مردم نماز گزارد و احکام دینى و مراسم اسلامى را به آنها بیاموزد.»([7])

درباره تلاش این مصلح بزرگ در احسن التواریخ آمده است :

بعد از خواجه نصیرالدین طوسى هیچ کس مانند محقق ثانى در راه اعتلاى مذهب شیعه و مرام ائمه طاهرین (علیهم السلام) سعى و کوشش به عمل نیاورده است.([8])

تلاش محقق به اینها نیز پایان نمى یابد بلکه او اهتمام فراوانى در شکوفایى حوزه هاى علمیه داشت. او هر ساله از شاه تهماسب هفتاد هزار دینار شرعى مى گرفت تا به مصرف تحصیل دانشجویان علوم اسلامى برساند و از این راه مبانى اعتقادى تشیّع را استحکام بخشد.

دیگر از خروشهاى الهام بخش «احیاگر جبل» اصلاح روش صوفیانه صفویان بود. زیرا آنان با تصوّف پیوندى ناگسستنى داشتند و دچار انحرافاتى شده بودند. شهید مطهرى نقش محقق و عالمان دین را در کنار سلاطین صفوى چنین تبیین مى کند :

«فقهاى جبل عامل نقش مهمى در خط مشى ایران صفویه داشتند... . صفویه درویش بودند. راهى که ابتدا آنها بر اساس سنت خاص درویشى خود طى مى کردند اگر با روش فقهى عمیق فقهاى جبل عامل تعدیل نمى شد... به چیزى منتهى مى شد نظیر آنچه در علویهاى ترکیه و شام هست. این جهت تأثیر زیادى داشت در اینکه اولاً روش عمومى دولت و ملت ایرانى از آن گونه انحرافات مصون بماند و ثانیاً عرفان و تصرف شیعى نیز راه معتدل ترى طى کند. از این رو فقهاء جبل عامل از قبیل محقق کرکى و... حق بزرگى بر گردن مردم این مرز و بوم دارند.»([9])



[1] - مفاخراسلام، على دوانى، ج4، ص440.

[2] - ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، میرزا عبدالله افندى اصفهانى، ج3، ص455 - 460, روضات الجنات، سیدمحمدباقرخوانسارى،ج4،ص646, دین و سیاست در دوره صفوى، رسول جعفریان، ص410.

[3] - مفاخر اسلام، على دوانى، ج4، ص440.

[4] - احسن التواریخ، حسن بیک روملو، تصحیح عبدالحسین نوایى، ص85.

[5] - مفاخر اسلام، على دوانى، ج4، ص442.

[6] - حکیم استرآباد (میرداماد)، سید على موسوى مدرّس بهبهانى، ص11 و 12.

[7] - لؤلؤة البحرین، شیخ یوسف بحرانى، ص151.

[8] - احسن التواریخ، روملو، ذیل حوادث سال 931 ق.

[9] - آشنایى با علوم اسلامى، شهید مطهرى، چاپ جامعه مدرسین، 1362ش.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS