دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله محمد محمدی گیلانی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله محمد محمدی گیلانی

فعالیتهاى سیاسى

آیت الله گیلانى از اول نهضت اسلامى به رهبرى امام خمینى به طور فعال در مبارزات انقلابى و اسلامى شرکت داشت. امضاء وى حداقل در 41 اعلامیه و تلگرام که از سوى علماء و مدرسین حوزه علمیه قم در موارد مختلف صادر مى شد، موجود است[24]، از جمله:

1 ـ نامه جمعى از فضلاء و مدرسین حوزه علمیه قم به هیئت دولت درباره بازداشت حضرت امام در سال 13422 ـ نامه مدرسین حوزه علمیه قم به حسنعلى منصور نخستوزیر در اعتراض به ادامه بازداشت حضرت امام در سال 1342.

3 ـ اعلامیه جمعى از علماى حوزه علمیه قم به امیرعباس هویدا در اعتراض به وضع نابسامان ایران در سال 1343.

4 ـ اعلامیه جمعى از استادان حوزه علمیه قم به هویدا درباره هجوم مزدوران شاه به حرم حضرت معصومه(علیها السلام) در سال 1344.

5 ـ اعلامیه فضلاء حوزه علمیه قم در مورد انتقال امام از ترکیه به نجف اشرف در مهرماه 1344.

6 ـ اعلامیه فضلاء حوزه علمیه قم به مراجع تقلید ایران و عراق درباره بازداشت جمعى از فضلاى قم در سال 45.

7 ـ اعلامیه جمعى از فضلاى قم درباره فاجعه 29 بهمن تبریز در سال 1356.

8 ـ اعلامیه علماء و اساتید حوزه قم در اعتراض به اهانت روزنامه اطلاعات به حضرت امام در سال 1357.

9 ـ اعلامیه علماء و مدرسین حوزه قم در اعتراض به حادثه 19 دى قم.

10 ـ اعلامیه علماء و مدرسین حوزه قم در اعتراض به حادثه دانشگاه تهران در 13 آبان 57.

آیت الله محمدى در طول دوران نهضت مقدس اسلامى (از سال 1342 تا 1357) بارها به ساواک و کلانترى احضار و ممنوع المنبر شد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS