دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی آیت الله جعفر سبحانی

No image
فعالیت های فرهنگی آیت الله جعفر سبحانی

تلاش فرهنگى بعد از انقلاب

1. عضو مجلس خبرگان قانون اساسى

آیت الله سبحانى که قبل از انقلاب به عنوان یکى از شاگردان امام خمینى همگام با مبارزان علیه حکومت طاغوت فعّالیت مى کرد، بعد از انقلاب به حکم احساس وظیفه، با ترغیب امام براى شرکت در انتخابات خبرگان قانون اساسى کاندید گردید و از طرف مردم آذربایجان شرقى با آراى میلیونى انتخاب شد. وى در تنظیم قانون اساسى نقش مهمّى داشت و مرحوم شهید بهشتى از تریبون مجلس از دقّت و ژرف نگرى او تشکر کرد.

2. شرکت در مجامع علمى

ایشان به مقتضاى ابعاد علمى گوناگون، همواره در مجامع علمى حضور فعالى دارد. حضور در کنگره هاى: امام رضا(علیه السلام) 4 بار، وحدت اسلامى (7 بار)، تقریب مذاهب اسلامى، مفید، نهج البلاغه، شیخ انصارى، علاّمه طباطبایى، سمینار نماز، کنفرانس اسلام و مسایل پزشکى و... همچنین سفرهاى علمى خارجى که برخى از آن ها در قالب سفرنامه هاى مختلف چاپ شده اند. همه این ها جزء فعّالیت هاى این عالم بزرگوار به حساب مى آیند.

3. مؤسسه علمى ـ تحقیقاتى امام صادق(علیه السلام)

این مؤسسه مهم را از زبان ایشان معرفى مى کنیم:

از هجده سالگى در وادى تحقیق و نگارش گام برداشتم. از این رو بعد از 48 سال تحقیق به اهمیّت آنچه که در دست یافتن به مآخذ و منابع از دست مى رود به خوبى واقفم، لذا همیشه در فکر تأسیس مرکزى بودم که ویژه محقّقان باشد تا آنان بتوانند بدون طى مراحل دست و پاگیر به مخزن کتابخانه مراجعه مستقیم کرده و به دور از جار و جنجال در سالن مطالعه مخصوص مؤلفان و محقّقان به تألیف و تحقیق بپردازند. با پیروزى انقلاب اسلامى زمینه تحقق این اندیشه فراهم شد و با همراهى جمله اى از فرهنگ دوستان، نخستین گام بناى هسته مرکزى مؤسسه تعلیماتى و تحقیقاتى امام صادق(علیه السلام) در سال 1359 ش. برداشته شد و در ]روز[ عید غدیر خم افتتاح گردید. این مؤسسه که با انگیزه فراهم آوردن کتابخانه اى ویژه محقّقان و مؤلفان ساخته شد، بنا بر مقتضیات زمان و نیازهاى اساسى دیگر، مواردى چند را در دستور کار خود قرار داد که عبارتند از:

1. تربیت و آموزش استعدادهاى جوان براى تحقیق در مسایل اسلامى مخصوصاً تفسیر و حدیث و عقاید.

2. احیاى متون اسلامى و تحقیق بر روى آثار بزرگان شیعه.

3. نقد آثار روز درباره اسلام.

4. پاسخ به سؤالات دینى.

5. انتشار جزوه هاى مختصر در زمینه مسایل اسلامى.

توسعه مرکز بر اثر توجّه دوستداران اعتلاى فرهنگ اسلامى از جمله حضرت امام در زمینى به مساحت ده هزار متر مربع انجام شد. این مرکز داراى مخزن بزرگ کتابخانه، سالن مطالعه وسیع و مجهزى است که اتاق هاى مخصوص محقّقان و مؤلفان در طبقه سوم آن قرار دارد و در آخرین طبقه آن دو کلاس بزرگ و مجهز براى کارهاى آموزش وجود دارد... کتابخانه مرکز شامل مجموعه اى از کتب مرجع و مصادر است و حدود چهارده هزار جلد کتاب دارد که بخش اعظم آن کتاب هاى بنده بوده که اهدا شده است. اگر محققى از خارج کشور یا شهرستان هاى ایران به این مرکز بیاید، مى تواند در طول مدّت تحقیق مهمان مؤسسه باشد و از امکانات آن استفاده کند. در بخش احیاى آثار پیشینیان، تصحیح و تحقیق کتب خطى قبل از قرن هفتم ]هجرى[ در دستور کار قرار دارد... این مؤسسه به غیر از کتابخانه داراى لاینوترونیک کامپیوترى (حروفچینى پیشرفته) اتاق هاى محقّقان، اتاق هاى درسى، سلف سرویس و امکانات تکثیر است.

4. رشته تخصصى کلام

هم زمان با تأسیس رشته هاى تخصصى تفسیر، کلام، تبلیغ، سرپرستى رشته کلام به آیت الله سبحانى محول شد. آموزش این رشته، چهار سال طول مى کشید که اینک تغییراتى در آن داده شده است. مجله علمى کلام اسلامى هم تحت نظارت ایشان به تبع این رشته بنیان نهاده شده است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS