دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قیام حضرت با شمشیر

No image
قیام حضرت با شمشیر

نویسنده : محمد محسن مردانی

كلمات كليدي : سيف،يهود ونصاري، قدرت،مرگ سرخ و سفيد،پرچم سياه

محمد ابن مسلم از امام باقر (ع) روایت کرده است که حضرت فرمودند:« و اما شباهت مهدی به جدش مصطفی به خروج وی با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و رسولش و جباران و طاغوت‌ها است، و همانا او به توسط شمشیر و ترس نصرت و یاری خواهد شد. »[1]

وقتی صحبت از شمشیر حضرت ولی عصر (عج) می‌شود خیلی از افراد این سوال برایشان پیش می‌آید که در عصری که اسلحه‌های مدرن و پیشرفته به قدری تولید شده که می‌توانند چندین بار کل بشر را نابود کنند، آیا امام زمان (عج) هنگام ظهور از شمشیر که یک اسلحه قدیمی و برای جنگ‌های تن به تن کاربرد داشته استفاده می‌کنند؟

برای این سوال می‌توان به دو گونه پاسخ داد.

1- ما مصداق شمشیر را همان معنای لغوی شمشیر بگیریم که می‌توانیم بگوئیم در عصر ظهور، اکثر مردم حتی یهود ونصاری به اسلام ایمان می‌آورند همان گونه که امام باقر (ع) می‌فرمایند:

« بدرستی که مهدی(عج)تابوت سکینه را از غار انطاکیه و اسفار تورات را از کوهی در شام بیرون می‌آورد و با آنها به جامعه یهود احتجاج می‌کنند و گروه فراوانی از آنها به اسلام می‌گروند.»[2]

زیرا از طرفی در هنگام ظهور دو سوم مردم جهان با مرگ سرخ و سفید (جنگ و طاعون) کشته شده‌اند و تنها یک سوم مانده‌اند[3] و از این یک سوم هم که از افراد زیادی به اسلام رو آورده‌اند و اسلام را به عنوان دین نجات بخش خود قبول نموده‌ا‌ند که اگر این گونه باشد تعداد اندکی می‌مانندکه سرسختانه با حضرت مبارزه می‌کنند و اینان دشمنان حضرت هستند که هرگز ایمان نمی‌آورند و هلاک کردن این تعداد با شمشیر ممکن است.

و یا این که ما در روایات زیادی داریم که خداوند رعب و ترس ایشان را در قلوب مخالفین قرار می‌دهد همان گونه که امام صادق (ع) می‌فرمایند:

پرچم سیاه رسول اکرم (ص) را به احتزاز در‌می‌آوردند از راست و چپ به مسافت یک ماه را رعب آن حضرت می‌گیرد.[4]

بنابراین ممکن است این رعب و ترس سبب شود که دشمنان نتوانند از اسلحه‌هایشان استفاده کنند. بدین گونه که یا تسلیم شوند؛ یا پا به فرار بگذارند بنابراین در این صورت هم باز شمشیر کفایت می‌کند.

2- ما مصداق شمشیر در روایات را نشانه و نماد قدرت بگیریم.اگر این گونه باشد هیچ مانعی ندارد که حضرت از سلاح‌های پیشرفته استفاده کنند همانگونه که در روایات در مورد اعجاب ایشان بیان شده است که بر فراز ابرها راه می‌روند[5] که برخی تعبیر به هواپیماها و جتهای امروزی می‌کنند که در مصداق واقعی مسافرت بر روی ابرها هستند و یا در برخی دیگر از روایات تصریح شده است که یاران مهدی شمشیرهایی از آهن دارند ولی جنس آنها از غیر آهن است. اگر یکی از آنان با شمشیر خود بر کوهی ضربه بزند آن را دو نیم می‌کند.[6] و یا یاران مهدی اگر با سپاهیانی که بین مشرق و مغرب را فراگرفته‌اند درگیر شوند، آنان را در لحظه‌ای نابود می‌کنند و هرگز سلاح دشمن در آنان تأثیر نمی‌کند.[7]

این روایت حاکی از استفاده حضرت و یارانش از سلاح‌های فوق مدرنی است که هیچ اسلحه‌ای یارای مقاومت در برابر آن را ندارد.

همچنین ما در مثال‌های عامیانه بین خودمان هم شمشیر را تعبیر به اسلحه و مبارزه می‌کنیم. مثل اینکه: وقتی می‌گوییم فلانی شمشیر را از روبسته؛ یعنی مبارزه را آشکار کرده است .

از طرف دیگر وقتی نگاهی دقیق به احادیث می‌اندازیم متوجه می‌شویم که این احادیث از زبان ائمه اطهار علیهم السلام بیش از هزار سال پیش مطرح شده‌اند و اگر آنها درآن زمان می‌خواستند نام تفنگ یا هواپیما یا جت را ببرند مردم هرگز منظور ایشان را متوجه نمی‌شدند در حالیکه ایشان باید صحبت‌هایشان را بگونه‌ای نمادین مطرح می‌کردند که مردم تمام عصرها و زمان‌ها متوجه آنان شوند .

پس در آخر بدین نتیجه می‌رسیم که اگر مصلح جهانی آمد؛ تنها برای تبشیر و انذار و صلح کردن نیامده است زیرا گذر تاریخ به ما نشان می‌دهد که اگر قرار بود همه کارها با صلح و سازش پیش برود مصلحان گذشته و ائمه می‌توانستند خداپرستی را آئین یگانه جهانیان کنند بنابراین همگان باید بدانند که این مصلح برای اعتلای دین اسلام و جنگ علیه کفار آمده است تا دیگران جهان را عرصه تاخت و تاز هوسرانی‌هایشان نکنند و بدانند که دوره سرکشی و طغیان و سستی به پایان رسیده است.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق
جایگاه در درختواره اثنا عشریه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

ساده زيستي در سيره پيامبر صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ

در جهان سرمایه داری امروز که متأسفانه مبتنی است بر توجه افراطی به نیازها فردی و خودبینی و خودپرستی و هر فرد سعی می کند همه کس و همه چیز را تا می تواند در مسیر اهداف و مقاصد خود به خدمت گیرد و از طرف دیگر شعار مصرف بیشتر و متنوع تر برای لذات بیشتر به نهایت رسیده و مدام توسط رسانه ها و جامعه تبلیغ می شود.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
Powered by TayaCMS