دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر حجت الاسلام و المسلمین سید ابوفاضل رضوى اردکانى درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

No image
نظر حجت الاسلام و المسلمین سید ابوفاضل رضوى اردکانى درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوفاضل رضوى اردکانى از فضلا و نویسندگان و مبلّغانى است که سالها در منطقه فارس به تبلیغات دینى اشتغال داشت و هم اکنون کاردار سفارت ایران در کشورهاى عربى است، ویژگیهاى ایشان را این گونه توضیح مى دهد:

«.... زمانى که با طلاّب شیراز و دوستان اهل علم استان فارس جلساتى داشتیم، گاهى هم از استاد آیت الله حائرى استفاده مى کردیم. ایشان در قم تدریس داشت و شاگردان خوبى تربیت کرد. تسلط بر مبانى فقهى و فلسفى داشته و در این مسائل صاحب نظرند.

از ویژگیهاى شخصیتى ایشان بعد معنوى، زهد و تقواى این روحانى فرهیخته است. ایشان در بالاترین مراتب زهد و تقوا قرار دارد. به مسائل معنوى عنایت داشته و آن چنان است که هر جا شخصیّتى معنوى را یافت با او ارتباط برقرار مى کند. به علما و شخصیت هاى علمى احترام شایسته مى گذارد و نسبت به مدارس علمیه و حوزه ها عنایت دارد و از این باب پشتوانه خوبى براى حوزه هاى علمیه است.

زندگى اش ساده و زاهدانه است و از بیت المال هرگز استفاده نمى کند. شوق و ذوق زایدالوصف براى خدمت به مردم و ترویج دین دارد. به امام و مقام معظم رهبرى و علاّمه طباطبایى به شدّت علاقه مند مى باشد. به حافظ و سعدى و آثارشان رغبتى ویژه داشته و از حافظ شناسان عصر حاضرند.

به تفکّر و اشعار سعدى مسلّط و بیشتر قطعات و نثرهاى سعدى را از حفظ اند و در سخنرانى ها از آن استفاده مى کند. به کشاورزى بسیار علاقه دارد و براى توسعه آن در سطح کشور داراى برنامه و طرح هاى وسیعى است...»[27]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
Powered by TayaCMS