دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هشدار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی

No image
هشدار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، نسبت به رواج برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی به شدت هشدار داد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در دهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفاء با بیان این‌که با وقوع انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در تمام شئون کشور رخ داد، گفت: رعایت زمان و مکان در اجتهاد امری مسلم است اما متاسفانه به خوبی تبیین نشده است.
آیت‌الله جوادی آملی افزود: خدا امام (ره) را با انبیاء محشور کند که فرمود «رعایت زمان و مکان در اجتهاد دخیل است » منظور امام این بود که بدانیم در فضای جمهوری اسلامی و ولایت فقیه به سر می‌بریم، نه عصر شیخ طوسی.
امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه اگر کسی قائل به ولایت فقیه باشد دیگر نباید نماز جمعه را چهار رکعتی بخواند، اظهار داشت: درست است که برخی کارها مخصوص به امام معصوم است، اما ولی فقیه هم در بسیاری موارد جانشین او است و می تواند احکام را به نیابت از او اجرا کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر امتی در عصر امام صادق(ع) هزاران کشته بدهد و بگوید که اسلام را می خواهد، آیا باز هم می‌توان گفت که برخی احکام مربوط به زمان غیبت است؟ عصر نائب امام و و لی فقیه هم همینگونه است و نمی توان چنین حرفی در این مورد گفت.
مفسر برجسته قرآن کریم افزود: اکنون دیگر نمی توان گفت، حدود در زمان غیبت اجرا نمی شود، اگر در عصر جمهوری اسلامی هستیم باید در بهره برداری از فقه به زمان و مکان توجه کنیم.
وی یادآور شد: اگر یک ملت با جهاد و ایثار بخواهد اسلام را اجرا کند، آیا می توان گفت برخی احکام مربوط به عصر غیبت است و برخی را فقط در زمان امام معصوم می‌توان اجرا کرد؟ خیر اینگونه نیست، درست است که برخی مسائل فقط و فقط مربوط به امام معصوم است، اما بسیاری از مسائل هم در زمان جانشین او قابل اجرا است.
جوادی آملی تصریح کرد: اینکه امام گفتند زمان و مکان در اجتهاد دخیل است یعنی اینگونه نباشیم که در زمان حال فکر کنیم و بر اساس گذشته عمل نمائیم.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه در دو دهه اخیر برداشت های شخصی و غیر اصولی از فقه زیاد شده است، تاکید کردند: باید با روش علمی جلوی اختلافات فتوا را گرفت و به جز این راه دیگری نداریم.
وی از اختلاف فتوا به عنوان خطر برای حوزه یاد کرده و گفت: در زمان شیخ طوسی اختلاف میان فتاوای علمای شیعه از مذاهب مالکی، شافعی و حنفی بیشتر بود و اکنون نیز اگر نهادی برای ساماندهی این مسائل نداشته باشیم به سرنوشت عصر شیخ طوسی گرفتار می‌شویم.
جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به بایسته هاو ظرفیتهای تحول در حوزه اشاره کرد و یادآور شد: تحول دو بخش دارد یکی محتوا، دیگری روش که حوزه باید در هر دو بخش از نظر علمی شکوفا شود.
وی با اشاره به بعد محتوا در تحول حوزه خاطر نشان کرد: حوزه باید به تمام معارف اسلامی بصورت یکسان توجه داشته باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید آیه محکمه یعنی عقاید و سنت عادله ،یعنی اخلاق و فریضه قائمه، یعنی فقه، بصورت مساوی ترویج شود، اگر فقه و اصول جای همه اینها را بگیرد نتیجه اش همان می‌شود که امروز دچار آن شده‌ایم.
امام جمعه قم افزود: اگر حوزه آیه محکه را به فقه و اصول تاویل کند، دیگر نخواهد توانست علامه طباطبایی و علامه امینی تربیت کند.
آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه همه برای فراگیری فقه و اصول خلق نشده‌اند، اظهار داشت: باید با شناسایی استعداد های طلاب، مسیر مناسب را به آنها نشان داد تا حوزه شکوفا شود و رسالت شورای عالی نیز همین است.
وی در ادامه به بعد روش در تحول حوزه اشاره کرد و گفت: باید در منطق و اصول در حد اعلا مجتهد داشته باشیم، زیرا اصول، روش فهم فقه است و منطق نیز کیفیت ساماندهی اصول را مشخص می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید در بخش های اصلی اصول که مربوط به حجت است فرهیختگان فاضل داشته باشیم.
امام جمعه موقت قم در بخش دیگری سخنان خود به تبیین ادله اربعه پرداخت و گفت: در حقیقت ادله شرعیه شیعه کتاب، سنت و عقل است و اجماع خود بخشی از سنت است و نباید در برابر سنت قرار گیرد، حتی اگر همه مردم هم جمع شوند و ادعایی بکنند نمی توان آنرا حجت دانست.
این استاد حوزه علمیه به جایگاه اصول در کاهش اختلافات فتوایی اشاره کرد و گفت: حوزه اکنون نیازمند یک اصول قوی است تا جلوی برداشت‌های مختلف گرفته شود و اگر این کار را نکنیم به مشکلات عصر شیخ طوسی دچار خواهیم شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
Powered by TayaCMS