دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود

No image
همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود
همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد تمهیدی رایزن فرهنگی ایران با پرایون داماسیتو رئیس دانشگاه بودیسم جولالونگارن چهارم مهر ماه دیدار و از برگزاری این همایش خبر داد.
تمهیدی در دیدار با داماسیتو و معاونین دانشگاه دانشگاه بودیسم جولالونگارن با هدف برگزاری مشترک همایش یک روزه اسلام و بودیسم در بانکوک ضمن اشاره به اولین همایش مشترک ایران با این دانشگاه در سال 2002 میلادی، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست کلان فرهنگی کشور مبنی بر تعامل و گفتگو با ادیان و نیز براساس تاکید ریاست محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاور رئیس جمهور دکتر مصطفوی مبنی بر تعامل اسلام و بودیسم مایل است دومین همایش اسلام و بودیسم را با همکاری دانشگاه بودیسم تایلند و نیز با هدف یافتن وجوه مشترک اسلام و بودیسم و همزیستی مسالمت آمیز مذهبی و تفاهم و احترام متقابل در بانکوک برگزار کند.
تمهیدی با اشاره با ملاقات چند ماه قبل دکتر مصطفوی با پاپ بندیت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان گفت: ادیان الهی و غیر الهی با تعامل و گفتگو می توانند از بروز درگیری ها و اخلافات مذهبی که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می افکند ،جلوگیری کنند.
پرایون ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی در این دانشگاه از برگزاری همایش "اسلام و بودیسم" استقبال کرد و قول داد که کلیه امکانات وتسهیلات این دانشگاه رابرای برگزاری هرچه بهتر و با شکوه تر این همایش مشترک به کار گیرد.
وی با اشاره به چهار صد سال روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور که با ورود شیخ احمد قمی به تایلند شروع شده است و همچنین نوادگان شیخ احمد از متنفذان سیاسی و فرهنگی کشور تایلند هستند پیشنهادکرد که همایش "اسلام و بودیسم" با دو موضوع اصلی برنامه ریزی گردد: یکی بررسی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و تایلند که این مساله به تجدید و تقویت روابط خوب دو جانبه کمک خواهد کرد و دیگری بررسی وجوه مشترک اسلام و بودیسم و راههای همکاری این دو مذهب .
وی ضمن با اهمیت خواندن گفتگوی مذاهب در سرتاسر جهان بویژه در تایلند گفت:اینگونه همایش ها در اذهان عمومی مردم تاثیر مثبت خواهند گذاشت و مردم را آماده می کنند تا به اعتقادات و مذاهب دیگر احترام بگذارند.
پرایون همچنین پیشنهاد کرد تا مقامات عالی‌رتبه مذهبی از کشور تایلند و ایران در همایش شرکت کنند و با توجه به اینکه دانشگاه الازهر مصر نیز با دانشگاه بودیسم تایلند در زمینه اسلام و بودیسم تعامل دارد شایسته است که از مقامات این دانشگاه نیز برای حضور در همایش بهمن ماه دعوت شود.
وی پنج وعده نماز و عبادت مسلمانان در طول روز را ستود و گفت: آنها در بودیسم نیز همین طور مرتب با یگانه هستی بخش عالم مناجات می کنند و آرامش قلبی بدست می اورند و این وجه مشترک اسلام و بودیسم است.
رئیس دانشگاه بودیسم تایلند همچنین پیشنهاد کرد که ملاقات و دیدار مصطفوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را با عالیترین مقام مذهبی بودیست در تایلند در ایام هفته فرهنگی ایران پیگیری کند.
وی همچنین دو تن از معاونان خود را مامور پیگیری و برنامه ریزی این همایش مشترک کرد.
در پایان این دیدار هدایایی شامل صنایع دستی و کتاب از سوی رایزن فرهنگی ایران به دکتر پرایون اهداء شد.
رئیس دانشگاه بودیسم نیز هدایایی شامل کتاب به زبان انگلیسی در زمینه بودیسم و فعالیت‌های دینی دانشگاه تقدیم تمهیدی و هیات همراه کرد.
دانشگاه بودیسم تایلند دانشگاهی دولتی است و بالاترین مرجع علمی در زمینه آموزش و تحقیقات بودیسم در کشور تایلند به شمار می‌رود.
این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مطالعات بودیسم، تطبیق مذاهب، فلسفه، روانشناسی و سایر رشته‌های علوم انسانی فعال است و در حال حاضر حدود 1000 نفر دانشجو دارد.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS