دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرچم ايران از گذشته تاكنون

پرچم ايران از گذشته تاكنون
پرچم ايران از گذشته تاكنون

پرچم ايران از گذشته تاكنون

روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ انتشار: 15 مرداد ماه 1397

واکاوی تاريخی نشان میدهد که کاربرد پرچم در کشور ايران سابقه طولانی دارد. در حفاریها و کاوشهای مربوط به شهداد کرمان (۱۳۵۰ه.ش) درفشی از جنس فلز کشف شد که در بالای آن مجسمه عقابی با بالهای گسترده وجود داشت. تحقيقات تاريخی نشان داد که سابقه ساخت اين درفش به سه هزار سال قبل از ميلاد حضرت مسيح میرسد. در ايران از زمان هخامنشيان استفاده از پرچم امپراتوری رايج شد. در دوره ساسانيان پرچم ايران «درفش کاويان» نام داشت که به استناد برخی منابع تاريخی توسط کاوه آهنگر ساخته شده بود.
در سال ۹۷۶ ميلادی که غزنويان با شکست دادن سامانيان، زمام امور را به دست گرفتند، سلطان محمود غزنوی دستور داد تا نقش ماه را روی پرچم خود که رنگ زمينه آن سياه بود زردوزی کنند. سپس در سال ۱۰۳۱ ميلادی سلطان مسعود غزنوی به انگيزه دلبستگی به شکار، دستور داد تا نقش و نگار يک شير جايگزين ماه شود. هنگامی که دولت صفويه روی کار آمد و تشيع را مذهب رسمی کشور قرار داد، تصوير شير و خورشيد به عنوان دو علامت آشنا روی سکهها، پارچهها و پرچمها ظاهر شد. در دوران حکومت اين سلسله که حدود ۲۳۰ سال بر ايران حکومت کردند، ظاهراً در دوران سلطنت شاه اسماعيل اول و شاه طهماسب اول، پرچم کشور نقش شير و خورشيد نداشت. در مورد انتخاب نقش شير و خورشيد روی پرچم ايران تاريخ پژوهان معتقدند که شير از گذشته نماد دلاوری و قدرت، نشانه ماه مرداد (اسد) بوده و در آيين مهرپرستی ايرانيان قديم پديده خورشيد مقدس محسوب میشده است. بنابراين ترجيح دادند که نقش شير و خورشيد بر پرچم کشور طراحی شود.

پرچم صفويان به شکل مثلث و از پارچههای گرانقيمت با رنگهای مختلف بود و پرچم اصلی کشور سه گوش و شبيه به دم چلچله بود که فردی عالیرتبه با سمت «علمدار باشی» آن را حمل میکرد. در عهد افشاريه، نادرشاه که مردی خودساخته بود، توانست با تلاش زياد، ايران را از حکومت ملوکالطوايفی نجات دهد و بار ديگر مردم را يکپارچه و متحد سازد. در اين دوره پرچم کشور از ابريشم سرخ و زرد درست میشد و روی آن تصوير شير و خورشيد وجود داشت. در عهد اين سلسله نادر دو پرچم سلطنتی داشت: يکی به صورت نوارهای قرمز، آبی، سفيد و زرد بود و در آن، تزيينات ديگر به کار نرفته بود. او از به کاربردن رنگ سبز که رنگ ويژه حکومت صفويه بود، به شدت پرهيز میکرد.

با روی کار آمدن سلسله قاجار و آغاز سلطنت آقامحمدخان چند تغيير اساسی در شکل و رنگ پرچم ايران داده شد، يکی اينکه شکل آن برای نخستين بار از شکل سه گوش به چهارگوش تغيير کرد و ديگر اينکه آقامحمدخان به دليل دشمنی که با نادرشاه داشت، در تهيه پرچم فقط از رنگ قرمز استفاده کرد و به رسم معمول تصوير شير و خورشيد را روی آن طراحی کرد. با اين تفاوت که برای نخستين بار شمشيری در دست شير قرار داده شد. ميرزا تقی خان اميرکبير چون دلبستگی ويژهای به نادرشاه داشت، با آغاز صدارتش همان رنگهای پرچم نادر را پذيرفت؛ اما دستور داد که شکل پرچم مستطيل باشد. با پيروزی جنبش مشروطهخواهی در ايران و گردن نهادن مظفرالدين شاه به تشکيل مجلس، نمايندگان کشور در مجلس اول و دوم به کار تدوين قانون اساسی و متمم آن پرداختند و در اصل پنجم متمم قانون اساسی، رنگ رسمی پرچم کشور را سبز، سفيد و قرمز با علامت شير و خورشيد تعيين کردند؛ اما سر شير شبيه تصوير صورت يک زن بود.

با روی کار آمدن حکومت پهلوی و آغاز سلطنت رضاخان، استفاده از اين طرح همچنان ادامه يافت اما شير چهره نر به خود گرفت و تا پيروزی انقلاب اسلامی بدون تغيير باقی ماند. بعد از پيروزی انقلاب اسلامی ايران نشان پرچم (شير و خورشيد) جای خود را به طرحی شبيه کلمه «الله» داد که مانند لاله سرخی است که از خون شهيدان انقلاب سربرآورده و چهار قسمت آن شبيه به هلال ماه و قسمت ميانی يادآور شمشير به نشانه قدرت و ايستادگی ملت مسلمان است و مجموعاً کلمه توحيد «لااله الاالله» را تشکيل مي دهد. همچنين عبارت «الله اکبر» ۲۲ بار در حاشيه پايين نوار سبز رنگ و در حاشيه بالای نوار قرمز رنگ تکرار شده که نماد ۲۲ بهمن است.

منبع: اسماعيل نساجی، «درآمدی بر تاريخ پرچم و پرچمداری»، مجله درس هايی از مکتب اسلام، ۱۳۹۱.

روزنامه دنيای اقتصاد، شماره 4393 به تاريخ 15/5/97، صفحه 30 (تاريخ و اقتصاد)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS