دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند
چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

پاسخ : واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند و روایات فراوانى در کتب آنها بیان کننده فضایل آن بزرگواران است و بلکه در بسیارى از کتابهاى حدیثى اهل سنت بابى تحت عنوان مناقب اهل بیت النبى‌علیهم السلام یا باب فضایل اهل بیت النبى‌علیهم السلام وجود دارد و برخى از دانشمندان اهل سنت کتابهاى مستقلى درباره فضایل اهل بیت نوشته‌اند، مانند کتاب ینابیع المودة تالیف حنفى قندوزى و کتاب خصائص الامام على تالیف امام نسایى - یکى از مؤلفان صحاح سته اهل سنت -.

اهل سنت محبت اهل بیت پیامبرعلیهم السلام را شرط ایمان مى‌دانند و در روایات آنان بر این امر تاکید شده است که براى نمونه چند مورد از این روایات نقل می شود:

1 - زمخشرى از مفسران اهل سنت مى‌گوید: «هنگامى که آیه مودت "قُلْ لااَسْئَلَکُم عَلَیهِ اَجْراً اِلاَّ المَوَدَّةَ فىِ القُربى" ؛[1]- بگو اى رسول ما که اجر و پاداشى جز دوستى نزدیکان را از شما نمى‌خواهم - نازل شد از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم پرسیدند چه کسانى مودت و دوستى آنان بر ما واجب شده است؟ فرمود: على و فاطمه و فرزندان آن دو».

2 - همچنین زمخشرى روایاتى را نقل مى‌کند که در آنها پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم مردم را به محبت اهل بیت‌ علیهم السلام فراخوانده است از جمله: « مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّدٍ ماتَ شَهیداً ألا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّدٍ ماتَ مَغْفُوراً له »؛[2] هرکس بر محبت آل محمد بمیرد، شهید و آمرزیده مرده. چنین کسى با ایمان کامل و بر سنت و جماعت از دنیا رفته است.

3 - در صحیح مسلم روایت شده است که پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: « اِنّى تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَیْنِ اَوَّلهما کِتابُ اللَّهِ فیهِ الهُدى وَ النُّور فَخِذُوُا بِکِتابِ اللَّهِ وَ اسْتَمْسِکُوا بِه قالَ وَ اَهْلِ بَیْتى أذَکِّرُکُم اللَّهَ فى اَهْلِ بَیْتى أذَکّرُکُم اللَّه فى اَهلِ بیتى...» ؛[3] من دو گوهر گرانبها در میان شما مى‌گذارم، یکى کتاب خدا که نور و هدایت‌گر است پس چنگ زنید به آن و عمل کنید، و اهل بیتم. توجه مى‌دهم شما را به خدا درباره اهل بیتم، توجه مى‌دهم شما را به خدا درباره اهل بیتم....

خلاصه این که روایات فراوانى در بیان مناقب و فضایل اهل بیت در کتابهاى روایى و حدیثى اهل سنت آمده است که نیازى به یادآورى همه آنها نیست و تنها حدیث ثقلین که از نظر سند و دلالت مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است درباره فضایل اهل بیت کافى است. بویژه با تأکید و اصرارى که درباره اهل بیت فرموده و سه‌ بار هشدار داده است.[4]

در پایان توجه به چند نکته لازم است:

1 - در تاریخ آمده است که گروه خوارج و نواصب دشمن حضرت على‌علیه السلام بوده‌اند و احیاناً برخى از افراد و گروههاى دیگر را هم تحت تأثیر خود قرار داده و روحیه انکار یا کتمان نسبت به فضایل حضرت على‌علیه السلام و فرزندان آن حضرت، در برخی به وجود آورده‌اند اما نباید عموم برادران و خواهران اهل سنت با آنها اشتباه شوند.

2 - برخى از اهل سنت همسران پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را نیز در زمره اهل بیت مى‌دانند اما عده‌اى از آنان همانند شیعه اعتقاد دارند اهل بیت پیامبر - که در روایات مشخص شده است - شامل آنان نمى‌شود چون رابطه خویشاوندی همسر با طلاق فسخ می شود، اما خویشاوند نسبى و اولاد قابل جدا شدن نیست. و در این مورد به حدیث کسا استدلال شده است.

3 - اهل سنت برخلاف شیعه ائمه اهل بیت ‌علیهم السلام را معصوم نمى‌دانند.

4 - اهل سنت معتقد به انتخاب ائمه اهل بیت‌ علیهم السلام از سوى خداوند به عنوان جانشینان پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم نیستند.

    برگرفته از کتاب پاسخ به پرسش ها از دیدگاه تشیع و تسنن
    پی نوشت:
  • [1] . سوره شورى، آیه 23.
  • [2] . تفسیر کشاف، ج 3، ص 467، ذیل آیه مودت (شورى/23).
  • [3] . صحیح مسلم، باب فضایل على بن ابیطالب رضى‌اللَّه عنه (صحیح مسلم با شرح نووى طبع بیروت) ج15 و 16.
  • [4] . برای اطلاع بیشتر ر . ک : ینابیع الموده ، خصائص الامام علی و سایر کتاب هایی که توسط نویسندگان اهل سنت درباره اهل بیت نگاشته شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS