دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی

No image
آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی«تربیت اسلامی» را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشریه «تربیت اسلامی» به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتشار هفت مقاله برتر به با زار نشر عرضه شد.
در مقاله «بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یاد گیری دانش آموزان»، نویسنده شیوه های تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار می دهد؛ خلاقیت و یادگیری را تشریح کرده و ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثر در خلاقیت، موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموزان خلّاق را بیان می کند که در پایان، روش های تدریسی که سبب پرورش خلاقیت می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخشی از این نوشتار با عنوان«ضرورت رفع موانع خلاقیت در کلاس درس»، می خوانیم:«از عوامل بازدارنده در خلاقیت دانش آموزان، محیط آموزشگاه است. در آموزش و پرورش سنتی، معلم دانشی را منتقل می کند و دانش آموز با میزان حفظ آنها، مورد ارزشیابی قرار می گیرد؛ در نتیجه، زمینه برای ایجاد خلاقیت در او ایجاد نمی شود که نبود حمایت از تفکر خلّاق در مدارس، خاموش شدن خلاقیت را در بر دارد؛ پس ضروری است برای ایجاد آموزش مبتنی بر خلاقیت، موانع خلاقیت در کلاس درس که هدایت کننده آن معلم است، برطرف شود.»
ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، مسؤولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی، مبانی و روش های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی از جمله مقاله های این دو فصل نامه است.
نویسنده مقاله«آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روانشناسی و کاربرد های تربیتی آن» به بررسی نقش تربیتی صله رحم و تأثیر آن در سلامت روانی افراد و همچنین مفهوم صله رحم و آثار و پیامد های آن در متون دینی و در تحقیقات روان شناختی پرداخته است.
در گزیده ای از این نوشتار با نام«پیامد های صله رحم از دیدگاه اسلامی» آمده است:«وقتی ما در حضور خویشاوندان و دوستان خود هستیم از لحاظ عاطفی احساس خوشایندی به ما دست می دهد و احساس آرامش می کنیم؛ این کار به بهتر شدن خُلق و خوی ما می انجامد. صله رحم می تواند، یک روش برای پالایش خُلق و خوی ما در نظر گرفته شود و موجب سلامت روانی و تزکیه نفس شده و زمینه بروز رفتارهای مناسب، با ارزش و به دور از اعوجاج و انحراف را فراهم سازد.»
دو مقاله پایانی این نشریه، تدوین برنامه های درسی علوم تجربی با رویکرد دینی و چالشی جدید پیش روی برنامه ریزان درسی، و تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان نام دارد.
در انتهای این دو فصلنامه مقاله ها به زبان عربی و انگلیسی برای علاقه مندان به چاپ رسیده است.
گفتنی است، پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی «تربیت اسلامی»، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی و سردبیری محمد جعفرپاک سرشت، در زمستان 1386 منتشر شد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

دین‌داری و معنویت خواهی چگونه سلامت روانی ما را تأمین می‌کند؟ سازوکار و نحوه اثر آن چگونه است؟ آیا اثر مذهب صرفاً به نیروهای متافیزیکی آن وابسته است؟...

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS