دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

No image
اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

 

اسلام واقعي که آدم(ع) تا خاتم(ص) بدان دعوت کرده اند، داراي کدام خصيصه است: رحماني يا غضباني؟ برخي مي خواهند بگويند که اسلام، دين خشونت و غضب و کشتار و جهاد و خونريزي است؛ برخي نيز مي گويند اسلام دين رحمت است. هر کدام از اينها به گروهي از آيات تمسک مي جويند و آن را دليل بر سخن خود قرار مي دهند.

برخي با تمسک به اينکه خداوند پيامبر(ص) را رحمت براي جهانيان قرار داده (انبياء، آيه 107) از اسلام رحماني سخن مي گويند.

اما حقيقت اين است که اسلام از آدم(ع) تا خاتم(ص) اسلام متعادل است که ميان رحمت و غضب و نرمي و غلظت جمع کرده است. آيات بسياري بر اين نکته تاکيد دارد. از جمله مهم ترين آيات مي توان به آيه 29 سوره فتح اشاره کرد که مي فرمايد: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ اَشِدَّاء عَلَي الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ؛ محمد، پيامبر خدا و کساني که با او هستند بر کافران سختگيرند و با يکديگر مهربان.

اسلام سنت ها و قوانيني دارد که هرگز تغيير نمي کند و در همه شرايع و مناهج ثابت است و بدل براي آن آورده نمي شود و گاه به گاهي ندارد؛ يعني نه تبديلي است نه تحويلي تا حالي به حالي باشد.(فاطر، آيه 43)

بر اساس آموزه هاي قرآني، اسلام دين خدا است(آل عمران، آيه 19) و هر کسي غيراز آن بپذيرد از او پذيرفته نمي شود.(آل عمران، آيه 85) از اين رو همه پيامبران به اسلام دعوت مي کردند و مسلمان بودند.

اسلام در قالب شرايع و منهاج ارائه شده است(شوري، آيه 13؛ مائده، آيه 48) تا به مقتضيات زمان و مکان توجه داده شود. آخرين شريعت همان است که پيامبر(ص) آورده (جاثيه، آيه 18) تا در قالب اسلام کامل با امامت و ولايت، ساختار و محتوا و مفادش تا قيامت حفظ شود.(مائده، آيه 3)

اين دين اسلام و شريعت پيامبر اکرم(ص) همه ابعاد زندگي را بيان کرده است(نحل، آيه 89). بنابراين، هر گونه نظريه درباره نيازآن به تغيير و تبديل و تحول و کمبود و نقص و مانند آنها باطل بوده و معتقد به آن کافر است.

با توجه به آموزه هاي قرآني مي توان گفت به همان اندازه که اسلام خشونت داعشي و طالباني و بوکوحرامي و ديگر تکفيري ها باطل دانسته و مخالف آموزه هاي صريح قرآن و سنت و سيره معتبر پيامبر(ص) است؛دعوت به اسلام رحماني بدون سنت هايي چون جهاد عليه ظلم و استکبار(نساء، آيه 75)، نيزباطل و مخالف کتاب و سنت است.

به سخن ديگر، خروج از دايره وسط و ميانه و اعتدال و عدالت و نيزافراط و تفريط، از مصاديق اسلام شيطاني و اسلام آمريکايي است. بر همين اساس اسلام رحماني مخالفان جهاد و غليظ بودن نسبت به کفار و منافقان و فتنه گران، چيزي جز اسلام آمريکايي نيست.

روزنامه كيهان، شماره 21124 به تاريخ 15/5/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS