دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بنیان های نظری فرهنگ غرب در بوته نقد در خدمت یا خیانت زنان ؟

No image
بنیان های نظری فرهنگ غرب در بوته نقد در خدمت یا خیانت زنان ؟

بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد در خدمت يا خيانت زنان ؟

- در مورد تعدد زوجات در اسلام و اینکه مرد می‌تواند چهار زن اختیار کند اما زن تنها می‌تواند همسر یک مرد باشد، حکمت‌ها و دلایلی مطرح شده است که عبارتند از: [1]

الف. تعدد زوجات امری «اختیاری» است نه واجب و مشروط به رعایت «عدالت» میان زنان است، حال آن که تحقق این شرط در عمل بسیار دشوار است و از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

ب. همواره «تعداد زنان» زیادتر از تعداد مردان است.

ج. مرد تا پایان عمر خود، «استعداد تولید مثل» دارد اما زن این گونه نیست.

د. مرگ در مردان بیشتر از زنان است، از این رو، برخی از زنان «بیوه» می‌مانند. هـ. برخی از گرایش‌های درونی مرد از قبیل «غیرت»، مانع از این می‌شود که بپذیرد همسر دوم، سوم یا چهارم زنی بشود، اما در زن، چنین گرایش و میلی وجود ندارد یا به شدت مرد نیست، زیرا در غیر این صورت، زن، همسر دوم، سوم و یا چهارم کسی نمی‌شد.

و. زن می‌تواند در ضمن عقد، شرط کند که شوهرش زن دیگری نگیرد.

- رسم خواستگاری که در آن، مرد از زن درخواست ازدواج می‌کند، یک تدبیر ظریفانه و عاقلانه برای حفظ حیثیت و احترام زن است؛ زیرا سرشت جنسی مرد مبتنی بر «طلب و نیاز» است و سرشت جنسی زن مبتنی بر «جلوه و ناز» از این رو، رسم خواستگاری منطبق بر گرایش طبیعی و تکوینی مرد و زن است.[2]

- از نظر اسلام، زن از «استقلال اجتماعی» برخوردار است. از این رو، پیغمبر اکرم (ص) دخترش حضرت زهرا (س) را در «انتخاب همسر» آزاد گذاشت و کسی را به ایشان تحمیل ننمود. مسئله «وجوب کسب اجازه دختر از پدر برای ازدواج» نیز به این قاعده باز می‌گردد که از نظر تکوینی و در مقام خلقت، مرد بنده «شهوت» است و زن اسیر «محبت». بدین سبب، دختران و دوشیزگان که شناختی از روحیات و رفتارهای مردان ندارند، به سادگی تحت تاثیر گفته‌های عاشقانه و عاطفی مردان قرار گرفته و عقلانیت را در انتخاب خود از دست می‌دهند.[3] برای جلوگیری از این سوء استفاده احتمالی، لازم است دختر در زمینه ازدواج، از پدرش اجازه بگیرد.

- در بینش اسلامی، «مهر» به معنی بهای زن نیست، بلکه نشانه محبت صادقانه مرد به زن است. به این مطلب در روایات اسلامی اشاره شده است.[4]

- در فقه اسلامی، وظیفه تامین مخارج زندگی مشترک (نفقه) بر عهده مرد نهاده شده است، زیرا توانایی جسمی مرد برای کار و تلاش اقتصادی بیش از زن است. البته این نابرابری، از طریق دو برابر بودن سهم مرد از ارث نسبت به زن، رفع شده است. بدین سان، آن هنگام که حقوق خانوادگی در اسلام به صورت جامع و فراگیر مورد تامل قرار گیرد، فهمیده می‌شود که اسلام، با وجود دارا بودن احکام غیرمتشابه در مورد مرد و زن، در مجموع، حقوق و تکالیف مساوی و برابری را برای آن‌ها وضع کرده است.[5]

- دنیای غرب برخلاف تبلیغات دروغین و فخر فروشی‌های خود، بیش از آنکه به زن خدمت کرده باشد، خیانت کرده است. در اروپای قبل از قرن بیستم، زنان فاقد حقوق انسانی بودند، یعنی نه حقوقی مساوی با مرد داشتند و نه حقوقی مشابه با او. جنبش‌های فمینیستی نیز به این دلیل که خواهان فعال کردن زنان در عرصه کار و فعالیت اقتصادی بودند و زنان، کارگران ارزان تری نسبت به مردان بودند، با استقبال سرمایه داران غربی روبرو شدند. بدین ترتیب، زنان به صورت خشونت باری مورد استثمارگری سرمایه داران سودپرست قرار گرفتند.

از سوی دیگر، زن غربی، «ارزش انسانی» خود را از دست داده و با سقوط کردن در ورطه «ابتذال و برهنگی»، بیش از آنکه به عنوان یک «انسان» به او نگریسته شود، «وسیله‌ای برای لذت جویی و هوس رانی» به شمار می‌آید. در واقع، زن در غرب با «جنسیت» پای به اجتماع می‌نهد نه «انسانیت» خود. به علاوه، آزادی بی قید و شرط زن غربی و سست شدن عواطف و علایق میان زن و شوهر، سبب «فروپاشی خانواده» در غرب شده است.

وضعیت کنونی زن و خانواده را در غرب می‌توان بدین صورت توصیف کرد: کاهش شدید عواطف و احساسات پاک انسانی در خانواده، بی‌تفاوتی زن نسبت به نقش‌هایش در خانواده، از دست رفتن اصالت و مرکزیت خانواده در نظام اجتماعی غرب، روابط آزاد جنسی و تولد یافتن فرزندان نامشروع، روابط جنسی بر مبنای لذت و رضایت متقابل و نه تعهد اخلاقی و انسانی، نگاه به ازدواج به عنوان یک قرارداد جنسی نه یک آیین دینی و انسانی، تنوع طلبی و تکثرخواهی مستمر جنسی، گریز از مسئولیت‌های ازدواج و فرزندآوری، نقصان عاطفی نوجوانان و جوانان و در نتیجه روی آوردن آن‌ها به بزهکاری و خشونت، گسترش طلاق و خانواده‌های تک والدینی، بسط فردگرایی افراطی و خودخواهی و...35.[6]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب «نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب» مجموعه مقالاتی است که در فضای جامعه غرب در انتقاد از ابعاد نظری و عملی فمینیسم نگاشته شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)10

زمانی که آقای مجتهدی در قم بسر می بردند، دهه اول ماه محرم در منزلشان مراسم سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برپا بود، یک روز عاشورا که در خدمتشان بودیم و بیرون اتاق در حیاط، مراسم عزاداری برقرار بود، یکمرتبه حالشان دگرگون شد و شروع به بیان صحنه ای از روز عاشورا نمودند و به طوری آن را مجسم کردند که هر روز عاشورا آن صحنه در نظرم آمده و هرگز آن را فراموش نمی کنم.
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)8

جناب مجتهدی در مورد عظمت معنوی جناب حافظ برای استاد مجاهدی نقل کرده اند :روزی مأمور شدم تا به اصفهان رفته و به مدت یک هفته مرکب یکی از روضه خوان های اهل بیت را تر و خشک کنم! ایشان می فرمودند:بعد از اتمام ماموریت ، از خانه که بیرون آمدم، مأموریت دیگری به من محول شد که بایستی به شیراز می رفتم. وقتی به دروازه قرآن شیراز رسیدم، نوری مرا تا حافظیه همراهی کرد.
Powered by TayaCMS