دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی

No image
تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر نقش یونسکو در پایان بخشیدن به انحصار علم و فن‌آوری در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی گفت: همانگونه که یونسکو توانست دیروز با تبعیض نژادی مبارزه کند، امروز زمان آن فرا رسیده است که با «آپارتاید علمی» نیز به مبارزه برخیزد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدباقر خرمشاد این مطلب را در میزگردی تخصصی که با حضور وزرای علوم بیش از 60 کشور جهان در نشست عمومی یونسکو در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد، عنوان کرد.
در این میزگرد که با سخنرانی کوئیشیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو آغاز شد، وزراء و نمایندگان وزاری علوم کشورهای عضو دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات «علوم و فن‌آوری برای توسعه»، «همکاری بین‌المللی برای سیاستهای ابداعی در زمینه مدیریت علوم و فن‌آوری» و «خط مشی‌های عملی یونسکو در عرصه علوم و فن‌آوری در سال‌های 2013 ــ 2008 » مطرح کردند.
از جمله محورهای مورد تاکید معاون فرهنگی ــ اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در میزگرد وزاری علوم در نشست عمومی یونسکو در پاریس، تاکید بر اهمیت دانشگاه در تحقق توسعه پایدار و متوازن با توجه به نقش دانشگاه در نظریه پردازی و تولید «دانش» و هدایت «جریان‌های پژوهشی ،مهندسی»، جهت دهی و سیاستگذاری برنامه‌های «توسعه» اجتماعی ، علمی، اقتصادی، تکنولوژیک و فرهنگی، واسطه‌گری میان «جامعه»، «علم» و «فن‌آوری»، آموزش شهروندی، بهسازی فرهنگ عمومی و انتقال ارزش‌های اجتماعی ــ فرهنگی، تربیت و پرورش نخبگان علمی، هنری، فکری، تکنولوژیک و فرهنگی جامعه، آموزش و تربیت متخصص و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای اجتماعی و واسطه‌گری در تعامل و ارتباط میان جوامع محلی، ملی و بین‌المللی بود.
وی گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه لازم است که برای رسیدن به یک توسعه پایدار و متوازن ، یونسکو به سمت تحقق «آموزش عالی برای همه» و «دانشگاه برای همه» پیش رفته و برای آن برنامه‌ریزی کند.
ایران امروز با محور قرار دادن هدف و شعار «دانشگاه تمدن ساز» در صدد آن ست که تا از فرصتهای خلق شده توسط انقلاب اسلامی و از ظرفیت دانشگاه‌های خویش برای جامه عمل پوشاندن به یک توسعه پایدار و متوازن و احیاء تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی بهره گیرد.
خرمشاد در بخش دیگری از سخنانش در تبیین آنچه که باید توسط یونسکو برای چشم انداز شش ساله 2007 -2013 مورد توجه قرار گیرد به تعریف شاخص‌های نوپدید در سنجش توسعه پایدار و متوازن با اندیشیدن به سیستم سازی به جای توجه به تحرکات مقطعی و تبلیغاتی، ایجاد دگرگونی در معادلات ثروت و قدرت با «ترجیح دادن» ، فرهنگ، علم، تعلیم و تربیت بر سیاست و اقتصاد، ابداع شیوه‌های توزیع ارزش‌ها و عادلانه تر کردن آنها با تکیه به شعار «عدالت برای همه»، بومی، متنوع و خوشه‌ای دیدن الگوهای توسعه پایدار برای جوامع و کشورهای مختلف در چارچوب اصل «تنوع فرهنگی» و پایان بخشیدن به انحصار علم و تکنولوژی در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی، اهمیت دادن به رشته‌های بین رشته‌یی با هدف کاربردی تر کردن علم و فن‌آوری و کمک به راه‌اندازی آنها در کشورهای جنوب با هدف پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این کشورها به نیازهای جامعه خویش و ترویج و برگزاری جشنواره‌های منطقه‌یی با هدف ارج گذاری به ابداعات و نوآوریها در قالب دفاتر منطقه‌یی یونسکو تاکید کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)

در این بخش به موضوع "صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)" در راستای بیان سیره تبلیغی علماء وارسته پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS