دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روان شناسی مکارانه معاویه در تقابل با علی(ع)

No image
روان شناسی مکارانه معاویه در تقابل با علی(ع)

روان شناسي مكارانه معاويه در تقابل با علي(ع)

محسن عابدینی

نقش احساسات و عواطف در تکوین بینش‌ها و نگرش‌ها و ایجاد آن به اندازه‌ای است که قرآن به مسئله عواطف توجه بسیاری می‌دهد.

مولفه‌های اصلی و اساسی نگرش عبارت است از شناخت‌ها و گزاره‌های شناختی و معرفتی شخص و گزاره‌های عاطفی و احساسی و رفتارهای خاص. قرآن بیان می‌کند که ایمان، ترکیبی از شناخت‌ها و معرفت‌ها و نیز عواطف و احساسات و رفتارها و عمل است. از این رو ایمان بی شناخت را کامل نمی‌شمارد؛ دانشمندان بسیاری در جهان هستند که از نظر دانشی و شناختی در مرتبه استادی مسایل اسلامی هستند ولی ایمانی ندارند و تنها گزاره‌های شناختی دارند و آن را تدریس می‌کنند. این همان چیزی است که قرآن به عنوان: واستقینتها وحجدوا بها یاد می‌کند؛ یعنی به چیزی یقین کامل دارند و از نظر معرفتی و شناختی، کامل هستند ولی آن را انکار می‌کنند؛ زیرا عواطف و احساسات و دل ایشان متاثر از این شناخت نیست. حال اگر شناخت داشته باشند و حتی عواطف متاثر از آن باشد می‌بایست در عمل و رفتار نیز این شناخت و عواطف خود را نشان دهد. این است که قرآن ایمان را به عمل صالح پیوند می‌زند تا بیان کند که این شناخت و عواطف باید خود را در حوزه عمل نشان دهد. ولذا نگرش ایمانی شکل می‌گیرد.

روش تاثیرگذاری عاطفی

آن چه در این جا مورد نظر است بهره گیری معاویه از عنصر عواطف در حوزه عمل سیاسی است. در گزارش‌های تاریخی آمده است که معاویه برای بهره گیری‌های سیاسی خود از حربه عواطف و احساسات خیلی سود جست.

وی که در اندیشه سرکوب حضرت علی(ع) بود می‌خواست تا اهالی شام معاویه را دوست بدارند و علی(ع) را دشمن شمارند. با عمر و عاص در این باره گفت وگو کرد مشورت خواست. عمروعاص به وی پیشنهاد کرد تا برای کودکان شام بره هایی را تهیه و اهدا کنند.

معاویه چنین کرد و به کودکان شامی بره هایی را اهدا کرد و به سربازانش گفت: به کودکان شامی این بره‌ها را بدهید و بگویید که این‌ها را معاویه به کودکان شامی بخشیده است.مدتی این کودکان با این بره‌ها زندگی کردند و از نظر عاطفی به آنها وابسته شدند. آن گاه به اشاره عمروعاص دستور داد تا این بره‌ها را بربایند و یا به عناوین مختلف از آن‌ها پس بگیرند و بگویند: حضرت علی(ع) این کار را کرد.

این شیوه‌ای که معاویه به کار گرفت در روان شناسی از آن به روش تاثیرگذاری عاطفی یاد می‌کنند؛ زیرا از نظر شناختی کودکان شامی تفاوتی میان معاویه و حضرت علی(ع) نمی بینند؛ چون هیچ یک از آن دو را نمی شناسند و از دعواها و درگیری‌های سیاسی آن‌ها به سبب کودکی و سنشان آگاه نیستند؛ ولی همین کودکان این ظرفیت درونی را دارند که به معاویه به جهت بخشش بره‌ها علاقه مند شوند و با حضرت علی(ع) به سبب گرفتن و یا دزدیدن آن‌ها دشمن گردند.

معاویه با استفاده از روش بهره گیری عاطفی در حوزه تاثیر شناختی کاری کرد تا کودکان در آینده متاثر از آن عمل کنند. او از عواطف کودکان برای آموزش‌های شناختی خاصی در آینده استفاده کرد. و لذا نسلی را پدید آورد که دشمن علی(ع) بودند و به راحتی با علی(ع) و خاندانش می‌جنگیدند و لعنت می‌فرستادند و فرزندان امام علی(ع) را دشمن خویش می‌شمردند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)

در این بخش به موضوع "صیانت از دیانت در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)" در راستای بیان سیره تبلیغی علماء وارسته پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS