دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه شلمغانیه Shlmqhanyh

No image
فرقه شلمغانیه Shlmqhanyh

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : شلمغانيه، عزاقره، غلات، محمد بن علي شلمغاني، ابن ابي العزاقر

غلو و فضای آمیخته با گزافه­گویی و خرافه در بسیاری از فرق و مذاهب به مناسبتهای گوناگون بوجود می­آید. انگیزه و عامل روانی چنین مشکلی در فرق و مذاهب مختلف است. یکی از این عوامل حب مقام و حسد نمودن به صاحبان لایق و صالح امور معنوی و مذهبی است. همین عامل در منحرف شدن شخصیت اصلی فرقه شلمغانیه نقش داشت. با توجه به این عامل به بررسی و شناخت این منحرفین می­پردازیم.

مهدویت و نواب خاص

با ظهور مهدی موعود(عج) حقیقی در امت اسلامی، موجودیت نائبان آن حضرت نیز بوقوع پیوست. این عده از اصحاب خاص اهل بیت علیهم السلام بودند که علاوه بر مقامات بلند ایمان خالص و تقوی کامل از رازداران اسرار اهل بیت علیهم السلام محسوب می­شدند. یکی از این بزرگواران حسین بن روح نوبختی رحمه الله است.

حسین بن روح نوبختی رحمه الله

ابو القاسم حسین بن روح بن ابی بحر یکی از بزرگان خاندان نوبختی و از سران شیعه است. او بعد از محمد بن عثمان بن سعید رسما به مقام سفارت و نیابت خاص حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف رسید. وى در زمان حیات محمد بن عثمان نیز امور نیابت را انجام می داده [1]و مدتها بر این امر بود. اولین نامه­ای که ایشان در امر نیابت صادر می­کند در سال 305 ه.ق ثبت شده[2] و تا سال 326 ه.ق که رحلت نمود سفارت و نیابت خاص وی استمرار داشته است.[3] در دوره او شلمغانی گمراه شد و حسین بن روح بود که مردم را از ضلالت او آگاه نمود.

ابن ابی العذاقر

ابو جعفر محمد بن علی شلمغانی معروف به ابن ابی العزاقر از شلمغان یکی از روستاهای واسط برخاست.[4] ابتداء نزد شیعه معتبر و مقامی بلند داشت. گفته شده که وی نزد شیخ ابو القاسم حسین بن روح نوبختی نیز جایگاه خاصی داشته است. او در واقع واسطه بین مردم و حسین بن روح بود. حوائج شیعیان را مکتوب می­نمود و آنها را به نوبختی می­رساند.[5] اما ابو علی بن همام از یاران حسین بن روح می­گوید: شلمغانی فقط یکی از فقیهان بوده و رابط بین مردم و حسین بن روح نبوده و حسین بن روح به او این مناصب را نسپرده و نمی­سپرد.[6]

در ایامی که هنوز به غلو کشیده نشده بود مورد اطمینان بوده و به همین دلیل ،اصحاب از او روایات متعددی نقل می­نمودند.[7] همچنین او یکی از نویسندگان و مؤلفین شیعه ٔ امامیه بود. مؤلفات وی مورد رجوع و استفاده گسترده امامیه واقع می شد.[8] بعد از ضلالت نیز به نوشتن کتب اشتغال داشت.

مؤلفات شلمغانی

او کتابهای متعددى را در طول زندگی خویش نوشته است:[9]

1.کتاب التکلیف

2.رسالة إلى ابن همام

3.کتاب ماهیة العصمة

4.کتاب الزاهر بالحجج العقلیة

5.کتاب المباهلة

6.کتاب الأوصیاء

7.کتاب المعارف

8.کتاب الإیضاح

8.کتاب فضل النطق على الصمت

10.کتاب فضائل (فضل) العمرتین

11.کتاب الأنوار

12.کتاب التسلیم

13.کتاب البرهان و التوحید

14.کتاب البداء و المشیئة

15.کتاب نظم القرآن

16.کتاب الإمامة الکبیر

17.کتاب الإمامة الصغیر

18. حس ششم

فتنه شلمغانی

فتنه و ادعای او بخاطر حسادتی بود که نسبت به مقام حسین بن روح نوبختی داشت.[10]

ادعای وی چنان بود که حسین بن روح نوبختی را دعوت به مباهله نمود و ادعا می­نمود که خود مقام نیابت را دارد و اکنون مأمور به اظهار چنین مقامی شده است.[11]

او برای رسیدن به مقام، دعاوی خود را از درون دربار خلیفه شروع می­کند. زیرا از مشاهیر و متنفذین کسانی­که به وی گرویدند حسین بن القاسم وزیر مقتدر خلیفه، ابو جعفر بن بسطام و ابو علی بن بسطام و إبراهیم بن أبی عون و ابن شبیب الزیّات و أحمد بن محمّد بن عبدوس و أبی عمران إبراهیم بن محمد بن المنجم که از کاتبان و درباریان خلیفه عباسی بودند.[12]

اعتقادات ابن ابی العزاقرو عزاقره

وى از کسانى است که به مخالفت با حسین بن روح برخاست و مسلکى به نام عزاقریه یا شلمغانیه تأسیس کرد. از جمله مهم­ترین عقاید سخیف آنان این است:

الف. در باب قائم آل محمد(عج) مى­گویند همان ابلیسى است که در قرآن اشاره شده است: فسجد الملائکه کلهم اجمعون الأ ابلیس و چون سجده نکرد و گفت لاقعدون لهم صراطک المستقیم. از این جا معلوم مى­شود که در موقع امر به سجود، او قائم بوده و بعد نشسته است و در این که شیعه مى­گوید که قائم قیام خواهد کرد این ابلیس است که در موقع امر به سجده، قائم بوده و از سجده ابا نموده است.[13]

ب. حق واحد است ولی پیراهنش هر روز تغییر می­کند.[14]

خود را خداوندگار خدایان، اول قدیم، ظاهر و باطن، تام می­دانست.

می­گفت: خداوند سبحانه و تعالى در هر چیزی به مقداری که آن شئ تحمل دارد حلول می­کند.

خدا در آدم و ابلیس حلول نموده است.

مدعی بود که روح خدا در او حلول کرده و خود را روح القدس می­نامید.

ج.مدعی بودند که هارون، موسی را و علی علیه السلام محمد صلی الله علیه و اله و سلم را به رسالت فرستاده­اند ولی موسی و رسول الله خیانت نموده­اند.

د.عبادات را انجام نمی­دهند.

ذ.نکاح را به عقد نمی­دانند و نکاح با محارم و لواط... را جایز می­دانند در صورتی­که بر مذهب ایشان باشند.

ر.او ادعای نیابت از امام منتظر را نمود.

برخورد حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف با او

ابو القاسم حسین بن روح نوبختی در تاریخ ذیحجه سال 312 ه.ق توقیع شریف حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف را در لعن و برائت از ابن ابی العزاقر و کسانی­که از او تبعیت کنند و راضی به گفته­های او باشند و... ظاهر نمود. [15]

سرانجام شلمغانی

در شوال سال 322 ه.ق ابن مقله وزیر خلیفه عباسی، شلمغانی را دستگیر می­کند و بعد از بازجوئی او و برخی پیروانش را به دار کشید و کشت و جسد ایشان را سوزاند و به دجله ریخت.[16]

مقاله

جایگاه در درختواره فرق و مذاهب شیعی - غالیان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS