دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کیفیت رابطه عاطفی پدران و ارتباط آن با سلامت روانی دختران

در تربیت فرزندان هردوی والدین مسئول هستند اما پدران نقش بیشتری در ایجاد حس امنیت، استقلال و انتخاب‌‌های صحیح دخترانشان در آینده دارند. همچنین رابطه و رفتار پدر با دختر مسئله بسیار مهمی است که تعیین کننده بخش اعظمی از سلامت روان دختران به حساب می‌آید. رفتار پدر با دختر نیازمند مهارت خاصی است. فرزندپروری یکی از مهارت‌هایی است که هر والدی نیاز به یادگیری آن دارد. رفتار پدر با دختر در مراحل رشدی مختلف، متغیر بوده و در هر دوره الزامات خاص خود را دارد. یعنی در هر سنی، والدین با توجه به نیازهای کودک باید به او توجه نشان دهند و رفتارشان را تغییر دهند.
کیفیت رابطه عاطفی پدران و ارتباط آن با سلامت روانی دختران
کیفیت رابطه عاطفی پدران و ارتباط آن با سلامت روانی دختران

خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی و مراقبت قرار می دهد. کودک در اين محیط انواع ارتباط را می آموزد. (عبدالله زاده و همکاران، 1395)


در تربیت فرزندان هردوی والدین مسئول هستند اما پدران نقش بیشتری در ایجاد حس امنیت، استقلال و انتخاب‌‌های صحیح دخترانشان در آینده دارند. همچنین رابطه و رفتار پدر با دختر مسئله بسیار مهمی است که تعیین کننده بخش اعظمی از سلامت روان دختران به حساب می‌آید. رفتار پدر با دختر نیازمند مهارت خاصی است. فرزندپروری یکی از مهارت‌هایی است که هر والدی نیاز به یادگیری آن دارد. رفتار پدر با دختر در مراحل رشدی مختلف، متغیر بوده و در هر دوره الزامات خاص خود را دارد. یعنی در هر سنی، والدین با توجه به نیازهای کودک باید به او توجه نشان دهند و رفتارشان را تغییر دهند.


 این نقش از همان لحظه‌ای که فرزند دختر به دنیا می آید آغاز می شود. یک رابطه سالم میان پدر و دختر و یک رابطه نا سالم میان این دو عضو خانواده، تفاوت‌های عمیقی با همدیگر دارند و این تفاوت‌ها خودشان را در ویژگی‌های روانشناختی دختر نشان می‌دهند. عدم حضور عاطفی یا فیزیکی پدر تأثیراتی شدیداً منفی بر دختر می‌گذارد. وقتی پدر حضور دارد و به دختر عشق می‌ورزد، عزت نفس دختر افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و به توانمندی‌های خودش اعتقاد پیدا می‌کند. سلامت رابطه پدر و دختر یک شرایط اساسی برای تقویت عزت نفس دختر است.


اسلام، پدران و مادران را در امر پرورش اخلاقی فرزندان خویش مسئول می‌داند و تربیت درست کودکان را از حقوق مهم و اساسی آنان میداند. پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم درباره پرورش اخلاقی کودکان فرمودند: «خداوند رحمت کند پدری را که فرزندش را به نیکوکاری وا دارد و به او احسان کند و همراه و همراز وی باشد و او را به دانش و ادب آراسته سازد» (جوادی آملی، 1372 )


در تحلیل مطالعات در مورد رابطه فرزند-والد مشخص شده است که نقش پدر همانند نقش مادر حائز اهمیت است و موجب تحول اجتماعی، عاطفی، شناختی و کنش مؤثر فرزندان می‌شود. عشق پدر در مقایسه با عشق مادری قدرت پیش‌بینی بیشتری در شخصیت و سازگاری روان‌شناختی فرزندان دارد. (کریمی نژاد،1392، ص37)


بر اساس یافته‌های پژوهشگران، دخترانی که از کودکی با پدران خود ارتباط نزدیکی دارند و با هم وقت می‌گذرانند، معمولاً با اعتماد به نفس بالاتر و قویتر از سایر دختران هستند. در بزرگسالی نیز میزان موفقیت آنها در حوزه‌های تحصیلی وکاری بالاتر می‌رود و ازدواج‌های پایدارتری خواهند داشت (ضیا، امیرمالک و معصوم علی، 2015.)


دخترانی در جامعه وجود دارند که به علت غفلت‌های پدران و عدم دریافت محبت کافی از جانب آن‌ها مورد آسیب‌های جدی از جمله سندروم مساله با پدر (daddy issue) قرار گرفته‌اند. این سندرم از جمله اختلالاتی است که برای دختران در اثر عدم ارتباط مناسب با پدرشان ایجاد می‌شود. عدم توجه و عدم ارضای نیازهای عاطفی دختران از جانب پدر در درون دختر یک خلاء عاطفی به وجود می‌آورد که این دختران با انجام رفتارهایی نظیر ارتباط خارج از عرف متعدد، ارتباط با مردان سن بالا و چسبندگی در روابط به دنبال پر کردن خلاء‌های عاطفی به جامانده از جانب پدر خود هستند.


پدر اولین مردی است که دختر در زندگی خود با او آشنا می‌شود، بنابراین کیفیت ارتباط او با پدرش، میتواند در شکل‌گیری ذهنیت او نسبت به مردان و ارتباطی که در آینده با همسرش خواهد داشت مؤثر باشد. دختران نیاز به دیده شدن و تأیید شدن دارند و بخشی از این نیاز باید توسط پدر تأمین شود.
پدر نقش بسیار مؤثری در زندگی روانی-اجتماعی دختر خود دارد. به گونه‌ای که «دخترانی که در تعامل با پدرهایشان ارتباط رضایت بخشی ندارند، احتمال اینکه در ارتباط نامناسب با همسالانشان قرار بگیرند یا تلاش‌های ناخوشایندی در روابط عاشقانه‌ی خود داشته باشند و یا تصمیمات ضعیف وحتی تهدیدآمیزی در مقایسه با دخترانی که ارتباط رضایت‌بخشی با پدرانشان داشته‌اند بگیرند بیشتر است» (پانیانانت – کارتر 2008)


بنابراین رابطه‌ی مناسب با پدر، تضمین کننده سلامت جسمی و روانی بیشتر دختران در سال‌های بعدی زندگی آنها خواهد بود.

 

فهرست منابع
1- صادق‌زاده، میمنت، 1396، کیفیت ارتباط عاطفی پدران و دختران به‌عنوان پیش‌بینی کیفیت زناشویی فرزندان دختر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2- کاظمیان، سمیه، کریمی، مریم، 1397، رابطه هویت اجتماعی با کیفیت روابط والد فرزندی در بین دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم دبیرستان: بررسی مقایسه‌ای نقش پدران و مادران، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی، سال نهم، شماره 34، ص 103-118.
3- کریمی نژاد، هاجر، و غلامرضایی، سیمین. (1392). رابطه نگرش نسبت به پدر با شادکامی، عزت نفس و پرخاشگری در دختران دبیرستانی شهرستان لامرد، نشریه نسیم تندرستی، دوره2، شماره3.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)6

زمانی در ایام ماه صفر به اتفاق هیأت از قزوین به مشهد مقدس مشرف شده بودم، هنگامی که با هیأت جهت عزاداری به حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) مشرف شدیم به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم آقاجان مدت یک سال است که آقای مجتهدی را ندیده ام، اگر آقای مجتهدی خادم و غلام حقیقی شما هستند امروز که ما به منزل ایشان می رویم در منزل باشند و ما را بپذیرند،در ضمن دوستی داشتم که آقا را ندیده بود، او می گفت: شنیده ام آقای مجتهدی خیلی ادعا دارند، به او گفتم: ایشان اصلاً ادعایی ندارند و مخالف با این حرفها هستند. دوستم گفت: اگر این شخص واقعاً راست می گوید به منزلش که می رویم ما را بپذیرد و یک عبا با سی و پنج هزار تومان پول به من بدهد.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
Powered by TayaCMS