دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

«عذرخواهی» کلید گشایش

No image
«عذرخواهی» کلید گشایش

عذرخواهي، اجتماع

«عذرخواهی» یک مهارت اجتماعی است که باید آن را فرا گرفت. مهارتی که گاهی اوقات لازم است آن را به کار برد. فرقی هم نمی کند در چه جایگاهی قرار گرفته اید، تولیدکننده، رئیس، همسر، دوست و یا همکار.

انسان یک موجود اجتماعی است که همواره نیاز به مراوده و تعامل با همنوعان خود دارد. در برخی مواقع در برخوردها، تصمیم ها و رفتارهایمان با دیگران دچار اشتباهاتی می‌شویم، ممکن است این اشتباهات عمدی باشد یا غیرعمدی که البته اغلب غیرعمدی است، ولی باعث ایجاد و بروز کدورت ها و نارضایتی هایی می‌شود که می‌توان به راحتی آن را از بین برد، فقط لازم است کمی جرات «معذرت خواهی» داشته باشیم مثل «نه» گفتن که معتقدیم گاهی به شدت ضرورت دارد.

بسیاری از ما تصور می‌کنیم اگر به اشتباه خود اقرار کنیم و آن را در حضور دیگران به زبان بیاوریم به شخصیت واقعی خود لطمه زده ایم و خود را مضحکه دیگران کرده ایم.

در حالی که کسی که برای عذرخواهی پا پیش می‌گذارد اعتماد به نفس بالای خود را به رخ بقیه می‌کشد، چرا که از این طریق بقیه پی به مهارت او در آموختن آن می‌برند. از طرفی به بهبود روابط اجتماعی خود با دیگران نیز کمک می‌کند. چه بسا برای همه ما پیش آمده آن هم نه یک بار بلکه بارها که در روابط خود با دیگران دچار خدشه شده ایم یا ما مقصر بوده ایم یا طرف مقابل، اما یک عذرخواهی ساده ناملایمات پیش آمده را به سرعت از بین برده است.

بارها به گوش مان رسیده که بزرگ ترین تولیدکنندگان دنیا که برای خود اسم و رسم و جایگاهی در عرصه اقتصادی دست و پا کرده اند بخاطر اشتباهات خود در ارائه خدمات و یا تولید خود را ملزم به معذرت خواهی در برابر مشتریان خود کرده اند، ناگفته پیداست که آنها با انجام این کار در اصل مشتریان وفادار برای خود مهیا کرده اند، چرا که مشتریان خود را به این باور رسانده اند که آنها با صداقت کار خود را پیش می‌برند. این الگو را در یک خانواده دو نفره هم می‌توان به خوبی پیاده کرد و بازخورد مثبت آن را دریافت. زن و شوهر به هر دلیلی ممکن است یکدیگر را دچار رنجش خاطر کنند، حال اگر طرف مقصر، به صراحت اشتباه خود را بیان کند چه بسا کدورت پدید آمده در یک چشم به هم زدن از بین برود، اما اگر از آن چشم نپوشد به تیرگی بیشتر روابط کمک کرده است و گرهی را که از این طریق به وجود آورده کور خواهد کرد. در عالم کار و همکاری هم به کار بستن این مهارت بدون شک به بهبود شرایط کار کمک می‌کند، اما ظاهراً در فضای کار کمتر به این مسئله توجه می‌شود. درحالی که در مواقعی که آن را به کار برده‌ایم آرامش خاطر و به دنبال آن به افزایش راندمان کار کمک کرده‌ایم.

به هرحال به قول ارسطو فیلسوف بزرگ «انسان موجودی اجتماعی است و نیازمند حفظ دوستی ها»، بنابراین یکی از راه های میانبر برای حفظ دوستی ها چه در جامعه، چه در خانواده و چه در محیط های اداری و کاری استفاده از مهارت «عذرخواهی» است. مهارتی که نه تنها خود آن را در مواقع ضروری باید به کار ببریم که باید آن را در کنار مهارت های اجتماعی دیگر به فرزندان مان نیز بیاموزیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تکریم مخاطب

در این بخش موضوع "تکریم مخاطب" در سیره تبلیغی معصومین بیان شده است.
No image

پرهیز از نقل ظنّیات

در این بخش به موضوع "پرهیز از نقل ظنّیات" در سیره تبلیغی معصومین پرداخته شده است.
No image

بکارگیری وسایل مشروع

در این بخش به موضوع "بکارگیری وسایل مشروع" ، جهت بیان سیره تبلیغی معصومین اشاره شده است.
No image

استفاده از تمثیل و تشبیه

در این بخش با استفاده از تمثیل و تشبیه به بیان سیره تبلیغی معصومین پرداخته شده است.
No image

هدایت‌پذیر دانستن انسان‌ها

در این بخش هدایت‌پذیر دانستن انسان‌ها در موضوع سیره تبلیغی معصومین بررسی شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق خانوادگی در رفتار وگفتار امیرمؤمنان علی علیه السلام

در این بخش اخلاق خانوادگی در رفتار وگفتار امیرمؤمنان علی علیه السلام در موضوع سیره تبلیغی معصومین آورده شده است.
No image

اخلاق اجتماعی پیامبر اکرم (ص)

در این بخش اخلاق اجتماعی پیامبر اکرم (ص) در موضوع سیره تبلیغی معصومین آورده شده است.
No image

اخلاق نبایسته کارگزاران در نهج البلاغه

در این بخش اخلاق نبایسته کارگزاران در نهج البلاغه در موضوع سیره تبلیغی معصومین بیان می گردد.
No image

آگاهی نسبت به شرایط زمان و مکان

در این بخش" آگاهی نسبت به شرایط زمان و مکان" در موضوع سیره تبلیغی معصومین بیان شده است.
No image

نظم و انضباط

در این بخش به موضوع "نظم و انضباط" در سیره تبلیغی معصومین اشاره شده است.
Powered by TayaCMS