دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سیره معصومین (علیهم السلام) ساده زیستی و بخشش

No image
سیره معصومین (علیهم السلام) ساده زیستی و بخشش

سيره معصومين (ع)، پيامبر اكرم (ص)، حضرت علي (ع)، حريم قانون، بي رغبتي به دنيا

سردبیر روزنامه رسالت

روزى پیامبر اکرم (ص) دوازده درهم به حضرت على‌(ع) داد و فرمود:

«لباسى براى من تهیه کن»

على (ع) به بازار رفت و لباسى به همان قیمت تهیه کرد و خدمت رسول اکرم‌(ص) آورد. پیامبر فرمود:

«اگر لباس ارزان‌تر یا ساده‌ترى بود بهتر بود. اگر فروشنده حاضر است، لباس را به او برگردان»

حضرت على (ع) لباس را برگرداند و پول را پس گرفت و خدمت پیامبر (ص) برگشت. رسول خدا (ص) با على (ع) به سوى بازار راه افتادند، در راه کنیزى را دیدند که گریه مى‌کند، از حالش جویا شدند. گفت: چهار درهم پول براى خرید جنس به من داده‌اند، ولى پول را گم کرده‌ام و اکنون مى‌ترسم که به خانه برگردم. پیامبر (ص) چهار درهم از دوازده درهم را به او داد و آن‌گاه به بازار رفتند و پیراهنى به قیمت چهار درهم خریدند. هنگام بازگشت برهنه‌اى را دیدند، لباس را به او بخشیدند و دوباره به بازار برگشته و پیراهن دیگرى خریدند. در راه بازگشت به منزل دوباره همان کنیز را دیدند که ناراحت است و مى‌گوید: چون برگشتن به خانه طول کشیده مى‌ترسم مرا توبیخ کنند. پیامبر(ص) همراه کنیز به منزل صاحبش رفت، صاحب خانه به احترام پیامبر، کنیز را بخشید و او را آزاد نمود. رسول اکرم (ص) فرمود:

«چه دوازده درهم با برکتى که دو برهنه را پوشاند و یک نفر را آزاد کرد»

(بحارالانوار، ج16، ص215)

حریم قانون

پیامبر اکرم (ص) بدرفتارى و بى‌حرمتى نسبت به خود را نادیده مى‌گرفت و از اهانت دیگران به خود، چشم پوشى مى‌نمود، ولى در مورد افرادى که به حریم قانون تجاوز مى‌کردند، مطلقا گذشت نمى‌کرد و در اجراى عدالت و مجازات متخلف، مسامحه روا نمى‌داشت. در فتح مکه زنى از قبیله بنى‌مخزوم دزدى کرد. خویشاوندانش اجراى مجازات را ننگ خانواده اشرافى خود مى‌دانستند و به تکاپو افتادند بلکه بتوانند مجازات را متوقف سازند. اسامة بن زید را که مانند پدرش نزد رسول خدا محبوبیت خاصى داشت، وادار کردند به شفاعت برخیزد. او همین که زبان به شفاعت گشود، رنگ صورت رسول خد‌ا (ص) از شدت خشم برافروخته شد و با عتاب فرمود:

«چه جاى شفاعت است، مگر مى‌توان حدود قانون خدا را بلا اجرا گذاشت؟»

حضرت دستور مجازات را صادر کرد. اسامه متوجه غفلت خود شد و از لغزش خود عذر خواست و طلب مغفرت کرد. حضرت براى اینکه فکر تبعیض در اجراى قانون را از ذهن مردم بیرون کند، به هنگام عصر در میان جمع به سخنرانى پرداخت و با اشاره به موضوع روز، چنین فرمود:

«اقوام و ملل پیشین دچار سقوط و انقراض شدند. بدین سبب که در اجراى عدالت، تبعیض روا مى‌داشتند. هر گاه یکى از طبقات بالا مرتکب جرم مى‌شد، او را از مجازات معاف مى‌کردند و اگر کسى از زیردستان به جرم مشابه آن مبادرت مى‌کرد، او را مجازات مى‌کردند. قسم به خدایى که جانم در قبضه اوست، در اجراى عدل درباره هیچ کس فروگذارى و سستى نمى‌کنم، اگر چه مجرم از نزدیک‌ترین خویشاوندان خودم باشد»

(سید ابوالحسن مطلبی، سیره نبوی، ص 127)


بى‌رغبتى به دنیا

ابن مسعود که یکى از اصحاب دانشمند رسول اکرم (ص) است، روزى وارد اتاق پیغمبر (ص) شد، در حالى که حضرت روى حصیر خوابیده بود. همین که پیامبر (ص) از خواب بیدار شد، ابن مسعود ملاحظه کرد که بواسطه فشار چوبهاى خشک زیر حصیر، اثرش روى بدن پیامبر (ص) دیده مى‌شود. وقتى که ابن مسعود این وضع را دید به حضرت عرض کرد: اجازه بدهید من با سایر اصحاب براى اتاق شما وسایل استراحت و آسایش فراهم نماییم. حضرت فرمودند:

«وسایل استراحت براى این دنیا لازم ندارم، زیرا من مانند مسافر و راهگذرى هستم در سایه درختى و پس از اندک استراحتى باید به سوى مقصد حرکت کنم»

(غلامرضا سعیدی، داستانهایى از زندگى پیغمبر ما، ص136)
از عایشه نیز نقل شده است که: زنى از انصار به خانه ما آمد. چشمش به فرش ما افتاد که یک عباى مستعمل بود، بعد از مدتى همان زن، یک فرش پشمى براى ما آورد. رسول خدا (ص) که به نزد من آمد، پرسید:

«عایشه، این چیست؟»

گفتم: اى رسول خدا، فلان زن انصارى بعد از دیدن وضعیت خانه ما، این فرش را براى ما آورده است. حضرت فرمود:

«آن‌را به صاحبش باز گردان»

اما من که از آن فرش خوشم آمده بود، دلم نیامد آن را باز پس دهم تا اینکه براى بار دوم و سوم، حضرت از من خواستار بازگرداندن آن شد و وقتى با بى‌توجهى من مواجه شد، فرمود:

«عایشه، اگر من (اهل دنیا بودم و آن را) مى‌خواستم خداوند کوههایى از طلا و نقره به من مى‌داد»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS