دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا رابطه با جنس مخالف از اقوام نزدیک جایز است؟

No image
آیا رابطه با جنس مخالف از اقوام نزدیک جایز است؟

پرسش:

آیا رابطه با جنس مخالف از اقوام نزدیک جایز است؟

پاسخ:

پاسخ: الف ـ در اینجا لازم است نخست اطرافیان خود را به دو دسته محارم و غیرمحارم تقسیم کنیم؛ سپس مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. محارم که خود بر سه دسته است: الف. محارم نسبی: هفت دسته از بانوان و دوشیزگان بر هفت دسته از مردان و پسران محرم اند؛ یعنی ازدواج آن ها با یکدیگر حرام است. ردیف برای مردها و پسران برای بانوان و دختران 1 مادر (و مادر بزرگ) پدر (و پدر بزرگ) 2 دختر (و نوه های دختری) پسر (و نوه های پسری) 3 خواهر برادر 4 دختر خواهر و نوادگان او پسرخواهر و نوادگان او 5 دختر برادر و نوادگان او پسربرادر و نوادگان او 6 عمه (شامل عمه پدر و مادر) عمو (شامل عموی پدر و مادر) 7 خاله (شامل خاله پدر و مادر) دایی (شامل دایی پدر و مادر) محارم نسبی بر دو گونه اند: 1. شرعی که از راه حلال و ازدواج شرعی متولد شده باشند. 2. غیرشرعی که از راه نامشروع و یا زنا متولد شده باشند. هر دو دسته محرم اند و ازدواج با آنان حرام است. ما در بخش توضیح پاسخ از همه این افراد با عنوان محارم یاد می کنیم. ب. محارم رضاعی: کسانی که از راه شیرخوارگی با آن ها بستگی پیدا می شود، با شرایطی خاص، محارم رضاعی محسوب می شوند و ازدواج با آن ها حرام است. هرگاه کودکی با شرایطی خاص شیر زنی را بنوشد، آن زن و شوهرش، مادر و پدر رضاعی آن کودک به شمار می روند. ج. محارم سببی: پیوند و علاقه زناشویی موجب محرم شدن هر یک از زن و شوهر نسبت به خویشاوندانی است که در این جدول می آید. ردیف برای مردها برای زن ها 1 مادر و مادر بزرگ زن پدر و پدر بزرگ شوهر 2 دختر زن و نوه های زن پسر شوهر 3 زن پدر (نامادری) شوهر مادر (ناپدری) 4 زن پسر (عروس) شوهر دختر (داماد) ازدواج با این افراد حرام است. افزون بر آن، ازدواج مرد با خواهر زن تا وقتی که همسر او است و همچنین ازدواج با شوهر خواهر تا وقتی که همسر خواهر او است، حرام می باشد. ب ـ ارتباط یا رابطه به مجموع رفتارهای متقابل و کنش ها و واکنش های دو جانبه اطلاق می شود. این رفتارها شامل رفتارهای اقتصادی، علمی، زناشویی و سیاسی می شود. ارتباط با جنس مخالف از یکی از حالات پیش گفته خارج نیست. دو جنس مخالف یا رفتار اقتصادی دارند، یا علمی، یا زناشویی و یا سیاسی. صرف نظر از رفتار زناشویی که در قالب خاص خود و بر اساس پیوند ازدواج بین زن و شوهر محقق می شود، سایر رفتارها مورد توجه است؛ زیرا این نوشتار درصدد بیان رفتار زناشویی نیست. ارتباط های اقتصادی، علمی، سیاسی و هر نوع ارتباط قابل تصوّر دیگر به جز ارتباط زناشویی در یکی از اشکال ارتباط گفتاری، شنیداری و فیزیکی محقق می شود. برای مثال، در بحث اقتصادی، زن و مرد برای انجام یک معامله ابتدا همدیگر را ملاقات کرده، گفت و شنود می کنند و پس از عقد قرارداد، بر اساس عرف با یکدیگر دست می دهند و معامله را به انجام می رسانند. تمامی این موارد اگر بر اساس آنچه در ادامه می آید، صورت پذیرد، مانعی ندارد و در این مسئله فرقی بین اقوام و دیگران نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

توجه به بعد معنوی انسان

در این بخش به موضوع "توجه به بعد معنوی انسان" پرداخته شده است.
No image

آراستن و پیراستن نفس

در این بخش موضوع "آراستن و پیراستن نفس " بیان شده است.
No image

تأثیر شناخت نفس در قرب الهی

در این بخش به "تأثیر شناخت نفس در قرب الهی" اشاره شده است.
No image

تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی

در این بخش به موضوع "تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی " پرداخته شده است.
No image

تبعات پیروی از هوای نفس

در این بخش "تبعات پیروی از هوای نفس" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

وصال حق با گذر از ظواهر مادی

در این بخش موضوع "وصال حق با گذر از ظواهر مادی " مطرح شده است.
No image

نفخات الهی و آثار آن ها

در این بخش به "نفخات الهی و آثار آن ها" اشاره شده است.
No image

قلب سلیم، سرمایه الهی برای انسانها

در این بخش به موضوع "قلب سلیم، سرمایه الهی برای انسانها" پرداخته شده است.
No image

مراحل رسیدن به لقای الهی

در این بخش "مراحل رسیدن به لقای الهی " بیان شده است.
No image

راه رسیدن به حیات نورانی

در این بخش "راه رسیدن به حیات نورانی" بیان شده است.
Powered by TayaCMS