دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست

No image
سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست چهارمین نشست "زبان فارسی و هویت ملی" عصر دیروز با حضور علی رواقی، علی کریمی و ابراهیم خدایار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر ابراهیم خدایار با اشاره به اینکه برای شکل دادن هویت ملی، زبان همواره بهترین ابزار بوده است گفت: اگر بخواهیم برای زبان نفسی قائل شویم باید بگوییم زبان ما همواره جلوه گاه دین و هویت ملی ما بوده است.
دکتر علی رواقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: پیوند میان هویت ملی و زبان مهمترین مسئله ای است که امروز مطرح می شود. امروز زبان فارسی فرارود با تمام سخت گیریهایی که در پی اعصار وجود داشته و حکام سعی در براندازی آن داشته اند توانسته نهادینه شود. هر چند در قرن اخیر شوروی و به خصوص استالین سعی کردند بر ادبیات ما اثر بگذارند اما موفق نشدند زبان فارسی را در شهرهایی چون سمرقند و بخارا از بین ببرند.
وی افزود: با آمدن اعراب ایرانیان برای نگه داشتن زبان فارسی تلاشهای زیادی کردند؛ هر چند که آزار و اذیتهای موبدان در دوره ساسانی بسیار به ایران لطمه وارد کرد. به هرحال در دوره های اول یعنی بعد از روی کارآمدن حکومت مرکزی، زبان فارسی اندکی به هم ریخت. شاید به این خاطر که حکومتهای ملوک الطوایفی نیز در این جریان سهم داشتند. از سویی ترجمه هایی که از قرآن کریم به وسیله اشخاص به شکل دقیق و با وسواس انجام می شد توانست در حفظ زبان فارسی تاثیر بسیاری داشته باشد.
رواقی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من بر این است که باید نخست داشته های مان را در زبان فارسی معین کنیم و بر اساس این داشته ها به یک شناخت دست یابیم. به هر حال تصور می کنم باید طرح تازه ای برای برنامه های دانشگاهی به خصوص دانشگاههای ادبیات ریخته شود. به عنوان مثال هر دانشجو در طول یک سال هزینه های زیادی برای دولت دارد اما آیا از بین این تعداد، واقعا کارشناسان و افراد با صلاحیتی فارغ التحصیل می شوند؟ بنابراین باید روشهای تدریس را عوض کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: با وجود تحولاتی که در متون ادب فارسی داشته ایم اما هنوز همان قواعد را در دستور زبان فارسی تدریس می کنیم. در حالی که امروز نیازمند دروسی چون دستور، نقد ادبی، تاریخ ادبیات، سبک شناسی و سایر دروس متفاوت در کنار یکدیگر هستیم.
در ادامه این نشست دکتر علی کریمی گفت: ما باید توانایی های غنی زبان فارسی را دریابیم و باور داشته باشیم که علوم از یکدیگر تاثیر می پذیرند، به شکلی که ساختارگرایی در ادبیات و جامعه شناسی و سیاست همواره رواج یافته و موجب نگاهی سیستماتیک شده است. زبان فارسی در گذشته و حال به وسیله مجموعه ای از عوامل اشاعه داده شد و مانند حلقه وصلی به نسلهای کنونی منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر رابطه معناداری بین گسترش زبان و قدرتهای ملی کشف شده است. در مجموعه می توان گفت شکافهای هویتی از پتانسیل بالایی برخوردارند. بنابراین باید سعی کنیم در حفظ زبان فارسی با درنظر گرفتن مجموعه عوامل کوشا باشیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

توجه به بعد معنوی انسان

در این بخش به موضوع "توجه به بعد معنوی انسان" پرداخته شده است.
No image

آراستن و پیراستن نفس

در این بخش موضوع "آراستن و پیراستن نفس " بیان شده است.
No image

تأثیر شناخت نفس در قرب الهی

در این بخش به "تأثیر شناخت نفس در قرب الهی" اشاره شده است.
No image

تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی

در این بخش به موضوع "تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی " پرداخته شده است.
No image

تبعات پیروی از هوای نفس

در این بخش "تبعات پیروی از هوای نفس" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

وصال حق با گذر از ظواهر مادی

در این بخش موضوع "وصال حق با گذر از ظواهر مادی " مطرح شده است.
No image

نفخات الهی و آثار آن ها

در این بخش به "نفخات الهی و آثار آن ها" اشاره شده است.
No image

قلب سلیم، سرمایه الهی برای انسانها

در این بخش به موضوع "قلب سلیم، سرمایه الهی برای انسانها" پرداخته شده است.
No image

حیات معنوی انسان(13)

در این بخش به "حیات معنوی انسان(13)" اشاره شده است.
No image

حقیقت عبودیت و بندگی خداوند

در این بخش به موضوع "حقیقت عبودیت و بندگی خداوند" اشاره شده است.
Powered by TayaCMS