دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ظاهر وباطن

No image
ظاهر وباطن

كلمات كليدي : ظهر، بطن، قرآن، نزول، آيات، آشكار

نویسنده : حسين دانش

ظاهر در لغت به معنای آشکار و نمایان آمده است، ولی در اصطلاح یعنی آنچه به نظر سطحی و براساس تعبیر ظاهری قرآن و ترجمه‌ی تحت اللفظی کلمات با ملاحظه‌ی شأن نزول از آیات فهمیده می‌شود؛ مثل آیه

«اَحَلَّ الله البیع و حَرَّم الربوا» (بقره 275)

خداوند خرید وفروش را حلال،وربا راحرام کرده است.

ظاهر این آیه دلالت بر حلّیت بیع و حرمت ربا دارد.[1]و باطن در لغت به معنای پنهان و هر امر مخفی در برابرِ امر آشکار اطلاق می‌شود.[2]

و در اصطلاح به مقصودی گفته می‌شود که خداوند از ورای این الفاظ و ترکیب‌ها دارد. و مفاهیم بلند و گسترده‌ای دارد، که از اسرار پنهانی آن محسوب می‌شود و فهم آن مخصوص خواص است.[3]

بطن در شمار مهم‌ترین مبانی تغسیر قرآن، و اعتقاد به ساختار چند معنایی، برای تمامی آیات است. که بر اساس آن هر آیه، پس از گذر از معنای ظاهری، می‌باید به معنایی درونی و لایه‌ بَعدی معانی آیات، توجه کرد که از آن تعبیر به بطن می‌کنند[4]

علامه طباطبایی نیز بر مراتب درونی آیات که از پی هم قابل دریافت است تاکید می‌کند که در سرتاسر قرآن جاری است.

به عنوان نمونه آیه‌ی را برای مشخص کردن باطن می‌آوریم.

«لیس البرُّ باَنْ تَأتوا البُیُوتَ من ظُهُورِها ولکنَّ البرَّ مَنِ اتَقی واَتُوالبُیُوِتَ من اَبْوابِها»[5]

«کار نیک آن نیست که از پشت خانه‌ها وارد شوید بلکه نیکی آن است که تقوا پیشه کنید و از در خانه‌ها وارد شوید.»

تفسیر ظاهر این آیه با توجه به شان نزول آن به دست می‌آید. و آن این که در زمان جاهلیت مردم هنگامی که برای حج احرام می‌بستند از طریق درِ خانه وارد نمی‌شدند.بلکه دیوار پشت خانه را سوراخ می کردند.و از طریق آن وارد و خارج می شدند. تفسیر باطن آیه این است که هر کاری را از راه عقلایی و صحیح انجام دهید و از امام باقر نیز در تفسیر این آیه نقل شده که فرمود.

« یعنی: اَنْ یَاتِیَ الاَمْرَ من وَجْهِها ایَّ الامُورِ کان»[6]

یعنی امور از جهت اسباب خود آن امر می باشد.

راه‌های دستیابی بر بطون قرآن

1. برای رسیدن به معارف درونی آیات، استمداد از معصومین (ع) است، زیرا آنها از معارف ویژه‌ای برخوردارند.

2. برای دستیابی بر بطون آیات، تدّبر در آنها تا رسیدن به معارف درونی و پیامهای برخاسته از مفاهیم آیات است.[7]

تاریخچۀ بحث

ظاهر و باطن قرآن از مباحث دیرینۀ در حوزه فهم و تفسیر قرآن کریم است. پیشینه‌ی این بحث به روایاتی می‌رسد که به طُرُق متعدد و در کتب روایی و تفسیری شیعه و اهل سنت از رسول گرامی و امامان معصوم وارد شده است. متن این روایات به صورت‌های مختلفی گزارش شده است. اما همگی در این که «قرآن علاوه بر ظاهر دارای باطنی است» یکسانند. به عنوان نمونه حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنیم که شاهد بر همین پیشینه می‌باشد.

پیامبر (ص) فرمود:

«ما فی القرآن آیةّ الاّ ولها ظهور و بطنّ»

هیچ آیه‌ای نیست مگر که دارای ظاهر و باطن است.[8]

مقاله

نویسنده حسين دانش
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - علوم قرآنی -تاریخ تفسیر و مفسران - روش های تفسیری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

توجه به بعد معنوی انسان

در این بخش به موضوع "توجه به بعد معنوی انسان" پرداخته شده است.
No image

آراستن و پیراستن نفس

در این بخش موضوع "آراستن و پیراستن نفس " بیان شده است.
No image

تأثیر شناخت نفس در قرب الهی

در این بخش به "تأثیر شناخت نفس در قرب الهی" اشاره شده است.
No image

تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی

در این بخش به موضوع "تبدیل نفس اماره به نفس رحمانی " پرداخته شده است.
No image

تبعات پیروی از هوای نفس

در این بخش "تبعات پیروی از هوای نفس" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

درک یقین، راه رسیدن انسان به ملکوت

در این بخش موضوع " درک یقین، راه رسیدن انسان به ملکوت" مطرح شده است.
No image

توجه به بعد معنوی انسان

در این بخش به موضوع "توجه به بعد معنوی انسان" پرداخته شده است.
No image

حیات حقیقی انسان ها

در این بخش به موضوع "حیات حقیقی انسان ها" پرداخته شده است.
سیر الهی نفس با چراغ عقل و وحی

سیر الهی نفس با چراغ عقل و وحی

در این بخش به موضوع "سیر الهی نفس با چراغ عقل و وحی " اشاره شده است.
No image

اراده انسان در انتخاب بهشت و جهنم

در این بخش موضوع "اراده انسان در انتخاب بهشت و جهنم" بیان شده است.
Powered by TayaCMS