دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شرح حال پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)

و تو را گمشده یافت و هدایت کرد. (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)
شرح حال پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)
شرح حال پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)

شرح حال پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)

قال الله تعالی : «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فهدی»(ضحی/7)

خدای متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی ضحی به بخشی از نعمتهای بزرگ خویش نسبت به وجود مبارک پیامبر اسلام حضرت محمد –صلی‌الله علیه و آله- اشاره می‌کند که به جناب انعام کرده بود. در اولین آیه خطاب به رسول خویش می‌فرماید:

«أَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوى‌»[1]

«آیا او تو را یتیم نیافت و پناه داد؟!»

رسول خدا هنوز به دنیا نیامده بود که پدر بزرگوارش از دنیا رفت و دو سال بعد مادرش را از دست داد و چند سال بعد جدش عبدالمطلب درگذشت و آن جناب تحت تکفل عمویش رشد کرد. در آیه‌ی بعد می‌فرماید:

«وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فهدى»[2]

«و تو را گمشده یافت و هدایت کرد»

مراد از "ضلال" گمراهی نیست، بلکه مراد عدم هدایت است که ناظر به حال خود آن حضرت است؛ یعنی اگر هدایت خدا نباشد، هیچ انسانی از پیش خود هدایت ندارد؛ با اینکه رسول خدا هیچ لحظه‌ای از هدایت الهی جدا نبوده و از بدو خلقت ملازم با هدایت بود. همچنین در سومین آیه می‌فرماید:

«وَ وَجَدَکَ عائِلًا فَأَغْنى‌»[3]

«و تو را فقیر یافت و بی‌نیاز نمود»

رسول خدا از مال دنیا تهی‌دست بود و خدای تبارک او را بعد از ازدواج با خدیجه بی‌نیاز کرد؛ چون حضرت خدیجه که شخصی ثروتمند بود، تمام اموالش را به آن جناب بخشید.[4]

از امام رضا –علیه‌السلام- در تفسیر این آیات شریفه آمده است: خداوند عزّ و جلّ به حضرت محمّد(ص) مى‌فرماید: «أَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوى‌»  یعنى آیا خدایت تو را وحید و تنها نیافت، پس مردم را به سوى تو سوق داد؟ «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فهدى» و در نزد قوم خود، گم شده و ناشناخته بودى، پس مردم را به معرفت تو راهنمایى کرد! «وَ وَجَدَکَ عائِلًا فَأَغْنى‌» و دعاى تو را مستجاب کرد و به این وسیله تو را غنى نمود.[5]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS