دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شعر جهاد زبانی

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ چون درباره شعر از ایشان پرسش شد ـ فرمود : همانا مؤمن با شمشیر و زبان خود جهاد می کند ؛ سوگند به آن که جانم در دست اوست ، شاعران با شعر خود گویی به دشمن تیر می اندازند (محمدی نیک ری شهری، محمد، میزان الحکمه ج 5 ص 567 روایت 9597.)
شعر جهاد زبانی
شعر جهاد زبانی

شعر جهاد زبانی

قال رسول الله(ص):«إنّ المُؤمِنَ مُجاهِدٌ بِسَیفِهِ و لِسانِهِ ، و الذی نَفسی بیدِهِ لَکأنّما یَنضِحُونَهم بِالنَّبلِ»

در بعضی از آیات و روایات انشاد شعر یا خواندن آن ذم شده است و در بعضی از روایات از شعر و شاعری به خوبی یاد شده و علاوه بر آن گاهی اوقات تشویق هم صورت گرفته است شاید در وهله اول این روایات خواننده را دچار نوعی سردرگمی کند ولی با کمی کندوکاو پی خواهیم برد که این روایات هر یک قسمتی از یک فهم جامع درباره شعر و شاعری را ارائه می دهد.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:

«إنّ مِنَ الشِّعرِ لَحِکَما ، و إنّ مِنَ البَیانِ لَسِحرا»

برخى شعرها حکمت و برخى بیانها افسون است.

ایشان به هر دو جنبه شعر توجه کرده‌اند و شعر را با توجه به محتوای آن تقسیم کرده اند. شعری که از حکمت و معرفت سرچشمه گرفته و شنونده را پربار می‌سازد شعری حکیمانه و ممدوح است ولی شعری که تعقل انسان را کور می‌کند گویی شنونده را با وزن و قوافی و احساسات افسون می‌کند که شعری مذموم تلقی شده است.

شعر ابزاری است که تأثیر بسیاری در مخاطب ایجاد می کند به همین خاطر سفارش شده که از آن در مسیر ایجاد ارتباط مردم با اهل بیت علیهم السلام استفاده شود. ایجاد اشتیاق در بین مردم باعث می‌شود که خود مردم مشتاقانه به سوی معارف اهل بیت علیهم السلام بروند علاوه بر آن، خود محبت به ائمه اطهار علیهم السلام موضوعیت دارد و زبان شعر در این مسیر می‌تواند گامهای بزرگی را بردارد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

«مَن قالَ فِینا بَیتَ شِعرٍ بَنَى اللّه ُ تعالى لَهُ بَیتا فی الجَنَّةِ»[1]

هرکه درباره ما یک بیت شعر بگوید ، خداوند متعال در بهشت یک خانه برایش می‌سازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

قال رسول الله (صلی‌الله علیه‌ وآله وسلم): «یا سلمان! مَنْ اَحَبَّ فاطمه ابنتی فهو فی الجنّة معی...»

رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ای سلمان! کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است...» (فرائد السمطین، ج2، ص 68)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
Powered by TayaCMS