دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شفاعت‌ حضرت ‌ معصومه(س)

بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام(ص) است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است.دو تن از بانوان خاندان رسول گرامی اسلام(ص) شفاعت گسترده‌ای دارند که به طور بسیار وسیع می‌تواند همه‌ی اهل محشر را در...
No image
شفاعت‌ حضرت ‌ معصومه(س)
شفاعت‌ حضرت ‌ معصومه(س) تهیه و تنظیم: جمیله مهدوی‌نیا بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام(ص) است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است.دو تن از بانوان خاندان رسول گرامی اسلام(ص) شفاعت گسترده‌ای دارند که به طور بسیار وسیع می‌تواند همه‌ی اهل محشر را در برگیرد. این دو بانوی عالی‌قدر ما یکی صدیقه‌ی طاهره، حضرت‌فاطمه‌ی‌زهرا(س) است که شفاعت، مهریه‌ی آن حضرت است و دیگری حضرت معصومه(س) است. در حدیثی که حتی از اهل سنت نقل شده است، پس از فاطمه‌ی زهرا(س) گستردگی شفاعت هیچ بانویی به شفاعت محشر حضرت معصومه(س) نمی‌رسد. امام‌صادق(ع) فرموده‌اند: به شفاعت آن حضرت(س) همه‌ی شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند. حضرت معصومه(س) از جمله بانوان گرانقدر جهان تشییع است و مقام علمی والایی دارد. نقل شده که جمعی از شیعیان به دیدار حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) به مدینه رفتند تا از ایشان درباره مسائل شرعی خود پرسش کنند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بودند. پرسش‌های خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بود، تحویل دادند. فردای آن روز، برای گرفتن پاسخ به منزل امام(ع) مراجعه کردند؛ اما هنوز از سفر برنگشته بودند. به ناچار، خواستند تا پرسش‌های خود را بگیرند و در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند.‌ وقتی پرسش را گرفتند، دیدند حضرت معصومه(س) جواب آنان را نوشته است. شیعیان بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. هنگامی که برمی‌گشتند به طور اتفاقی امام‌موسی‌کاظم(ع) را در بین راه دیدند. ماجرا را به حضرت گفتند. وقتی امام(ع) پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند دیدند پاسخ‌‌ها همه درست است سه بار فرمودند: پدرش فدایش! حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(س) <عالمه‌ای غیرمعلّمه> بودند. امام جواد(ع) فرموده‌اند: هر کسی عمه‌ی مرا در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست. (بحار جلد 102، صفحه‌ی 265)
روزنامه اطلاعات

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت دوم-قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
No image

خوش بینی ،پویایی وفداکاری در خانواده‌

پایه ارتباط صحیح در خانواده دو چیز است:‌‌ ‌ 1‌‌-- ‌‌ارزیابی و سنجش رفتارهای زوجین توسط یکدیگر و تلاش برای رشد و کمال زندگی‌.... ‌
No image

ایمان‌ شفابخش و درمان‌کننده‌

یک پروفسور آمریکایی بهداشت روانی اعلام کرد، باورهای اعتقادی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا با معلولیت‌ها و ناتوانی‌های جسمی سازگار شوند و نیز قدرت آنها را در توان‌بخشی و بهبودی سریع‌تر افزایش می‌دهد.‌ پروفسور بریک جانستون از دانشگاه میسوری در کلمبیا در این رابطه خاطرنشان کرد: مذهب می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به معلولیت‌ها و ناتوانی‌های مزمن مانند آسیب‌های مغزی، سکته...
No image

گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض ،جامعه شناس واستاد دانشگاه

در فرایند وحدت حوزه و دانشگاه حرفى براى گفتن نداریم. درحوزه‌‌ها کاملا عقب ماندیم، در دانشگاه هم دانشگاهیان یاد گرفتند فقط درس‌هاى خودشان را بخوانند و کارى به حوزه نداشته باشند.” نگاه نقاد فیاض متضمن دغدغه‌هاى استراتژیک نظام جمهورى اسلامى است که على‌رغم گذشت 28 سال هنوز بى‌پاسخ مانده‌اند. در واقع میان حرف خوب وحدت حوزه و دانشگاه و تبدیل آن به یک استراتژى اثرگذار براى تولید ثروت ملی، فرهنگ عمومی، مناسبات نوین اجتماعى فاصله زیادى وجود دارد. در گفتگو با دکتر ابراهیم فیاض جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به نقادى مسیر فرایند وحدت حوزه و دانشگاه طى سالیان پس از انقلاب پرداختیم که مشروح آن در ذیل از نظرتان مى‌گذرد. همان‌طور که مى‌دانید24 آذرماه روز وحدت حوزه ودانشگاه است. این مقوله على‌رغم اینکه در اثر تکرار فراوان درسال‌هاى گذشته بسیار سادهبه نظر مى‌رسد اما داراى یک منشور پیچیده وانسانى است که ارائه تعریف ازآن را بسیار مشکل کرده است پر واضح است کهدر بحث وحدت و حوزه و دانشگاه اتحاد ساختارى مطرح نیست بلکه اتحاد تولیدات وکارکردهاى این دو مدنظر است . حال قصد داشتم با توجه به اینکه هم در دانشگاه تدریس کردید وهم با محیط حوزه ارتباط دارید تعریف مبسوطى را از این مقوله ارائه نمایید...
No image

ماهیت و وظیفه عقل در فقه شیعه (قسمت چهارم-قسمت پایانی)

هدف اساسى این مقاله از یک سو, اثبات ناتوانى ابزار و مفاهیم فقیهان گذشته در پدید آوردن نظریه‌اى منسجم در باب عقل, و از سوى‌دیگر, نقد مدعیات آن گروه از نواندیشان دینى است که طى سده گذشته (احیاى اجتهاد) را به عنوان راه‌حل اساسى براى معضلات و عامل تحول جوامع اسلامى مطرح کرده‌اند...
Powered by TayaCMS