دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.
پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی
پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی بخش سوم و پایانی

اشاره: «پیشنهاد اصلاح و حذف موادی از قانون مدنی ) مواد ۸۲۶ الی ۱۲۵۱)» عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و پایانی این مقاله را می‌خوانیم.

***

‌ ماده ـ ۱۱۴۴ اگر طلاق به تقاضای شوهر باشد مهریه عندالمطالبه می گردد و شوهر مکلف به جبران خسارت مادی و معنوی زوجه می باشد.

ماده ۱۱۴۴ مکرر ـ تقاضای طلاق مذکور در مواد ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ تا دو سال و در صورت داشتن فرزند تا پنج سال بعد از عقد مسموع نخواهد بود.

ماده ـ ۱۱۴۵ خسارت مادی و معنوی مذکور در مواد ۱۱۳۳ و ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ دو برابر حداقل حقوق سالیانه مصوب وزارت کار در زمان تقدیم تقاضای انحلال می باشد.

دادگاه ضمن صدور حکم انحلال مبلغ آن را اعلام می نماید.

‌ ماده ـ ۱۱۴۶

قبل از ثبت رسمی انحلال نکاح زوجین می‌توانند با مراجعه به دادگاه صادرکننده حکم تقاضای رجوع به زوجیت نمایند و با رجوع حکم انحلال بلااثر می گردد.

‌ماده ـ ۱۱۴۷

رجوع به زوجیت به هر لفظ یافعلی حاصل می شود که به نظر دادگاه دلالت بر رجوع کند. مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد.

ماده ـ ۱۱۴۸ پس از ثبت رسمی انحلال رجوع به زوجیت با رعایت ترتیبات عقد جدید مطابق ماده ۱۰۳۴ خواهد بود.

‌‌ ماده ـ ۱۱۴۹ دومین انحلال نکاح بائن می باشد خواه به فسخ باشد و خواه به طلاق و موجب حرمت ابدی طرفین بر یکدیگر می باشد.

مبحث سوم ـ در عده

ماده ـ ۱۱۵۱

عده انحلال نکاح غیرحامل چهار ماه است مگر این که زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است.

ماده ـ ۱۱۵۲ حذف می گردد.

ماده ـ ۱۱۵۳ عده انحلال نکاح در مورد زن حامله تا سه ماه پس از وضع حمل است.

ماده ـ ۱۱۵۴

عده وفات شش ماه است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا سه ماه پس از وضع حمل ‌ خواهد بود.

ماده ـ 1155

عده انحلال نکاح زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده و همچنین زن یائسه، سه ماه است.وعده ‌ ی وفات در هر دو مورد سه ماه است.

ماده ـ ۱۱۵۶ زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده وانحلال نکاح به موجب ماده ۱۰۲۹ و ۱۰۲۵ باشد باید از تاریخ قطعیت حکم موت فرضی عده ‌ ی وفات نگاه دارد.

ماده ـ ۱۱۵۷ زنی که به شبهه با کسی نزدیکی کند باید عده ‌ ی فسخ نکاح نگاه دارد.

ماده ـ ۱۱۶۷ طفل متولد از زنا از جهات محرمیت وارث و حقوق و تکالیف مذکور در ۱۱۶۸ الی ۱۱۷۹ ملحق به زانی و زانیه می باشد به غیر از اینکه زانی و زانیه از طفل مذکور ارث نمی برند.

ماده ـ ۱۱۷۴

در صورتی که به علت جدایی یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی ‌ باشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن ‌ ها در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

ماده ـ ۱۱۷۶ درصورت جدایی زوجین ناشی از فسخ نکاح و دارا بودن فرزند کمتر از دو سال مادر برای نگهداری و شیر دادن فرزند می تواند تقاضای نفقه نماید و برعهده پدر است که مخارج آن را در حد متعارف تأمین نماید.

ماده ـ ۱۱۷۹ ابوین حق تأدیب طفل خود را دارند ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل خود را خارج از حدود تأدیب نمایند. حق تأدیب منحصر به ابوین می باشد و اولیاء و مربیان و قیم و اجدات و سایر اقارب حق تأدیب طفل را ندارند.

باب سوم ـ در ولایت قهری پدر و مادر و جد پدری.

ماده ـ ۱۱۸۰ طفل صغیر تحت ولایت قهری پدر و در صورت فوت پدر تحت ولایت مادر و در صورت فوت مادر تحت ولایت جدپدری خود می باشد و همچنین است طفل غیررشید یا مجنون در صورتی که عدم رشد یا جنون او متصل به صغر باشد.

تبصره ـ درصورتی که مادر شوهر اختیار کند ولایت قانونی او ساقط می گردد.

ماده ـ ۱۱۸۱ هریک از پدر و مادر و جد پدری به ترتیب مذکور در ماده قبل نسبت به اولاد و اولاد اولاد خود ولایت دارند.

ماده ـ ۱۱۸۲ هرگاه طفل هم پدر و هم مادر و هم جد پدری داشته باشد و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می شود.

ماده ـ ۱۱۸۳ در کلیه امور مربوط به اموال و حقوق مالی مولی علیه، اولیا ء به ترتیب مذکور نماینده قانونی او می باشند.

ماده ـ ۱۱۸۸ هریک ازپدر و مادر و جد پدری بعد ازوفات دیگری می‌تواند برای اولادی که تحت ولایت او می باشد وصی معین کند تا بعد از فوت خود در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنهارا اداره نماید. مشروط بر اینکه اولیا دیگر در قید حیات نباشند. لیکن وصی مذکور حق تصرف و انتقال اموال و دارایی‌های صغیر را بدون اذن محکمه نخواهد داشت.

ماده ـ ۱۱۸۹ هیچ یک از پدر و مادر و جد پدری نمی تواند با حیات دیگری برای مولی علیه خود وصی معین کند.

ماده ـ ۱۱۹۰ ممکن است پدر یا مادر و یا جد پدری به کسی که به سمت وصایت معین کرده اختیار تعیین وصی بعد فوت خود را برای مولی علیه بدهد.

ماده ـ ۱۱۹۴ پدر و جد پدری و مادر و وصی منصوب ازطرف یکی از آنان ولی خاص طفل نامیده می شود لیکن اختیارات وصی منصوب در امور مالی موکول به اذن محکمه می باشد.

ماده ـ ۱۲۳۳ زن نمی تواند بدون رضایت شوهر خود سمت قیمومت را قبول کند. مگر قیمومت اقارب درجه یک از طبقات اول و دوم.

ماده ـ ۱۲۵۱ هر گاه زن بی ‌ شوهری که به سمت قیمومت معین شده است اختیار شوهر کند باید مراتب راضمن اطلاع به شوهر خود و درج مراتب در سند نکاحیه ظرف یک ماه از تاریخ انعقاد نکاح به دادستان حوزه ‌ اقامت خود یا نماینده او اطلاع دهد. در این صورت دادستان یا نماینده ‌ او می ‌ تواند با رعایت وضعیت جدید آن زن، تقاضای تعیین قیم جدید و یا ضم ناظر کند. مگر قیمومت اشخاص مذکور درماده ۱۲۳۳ باشد.

سلیمان یوسف پور. سردفتراسناد رسمی ۵۶۸ تهران - بخش سوم و پایانی

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷

روزنامه اطلاعات

مقاله

نویسنده سلیمان یوسف پور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
حيات سالكانه و حيات عادي مؤمنانه از منظر قرآن كريم

حيات سالكانه و حيات عادي مؤمنانه از منظر قرآن كريم

در اين مقاله بيان شده است كه از منظر قرآن ‌كريم، سطحي برتر از حيات ديني نيز وجود دارد كه مشخصه‌‌‌ی اصلي آن، حركت آگاهانه به مقصد ملاقات با خدا است.
کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسأله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه‌های گوناگون و نقش بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه‌های حیات طیبه قوام یافته است.
بررسی حیات دین در عصر رسانه‌هاي جديد

بررسی حیات دین در عصر رسانه‌هاي جديد

در واقع ادعاي ما در اين نوشتار اين است که: فرايند جهاني‌شدن فرهنگي و گسترش رسانه‌هاي جديد اجتناب‌ناپذير است؛ باوجود چالش‌ها و بحران‌هايي که به همراه دارد و با مديريتي که از سوي امپرياليسم غرب مي‌شود، امکانات و فرصت‌هايي را براي شبکه‌اي‌شدن دين، همبستگي و هويت‌يابي مسلمانان فراهم مي‌کند.
بررسی جنجال‌های زیست‌گروهی در جنبش‌های نوپدید معنوی ناظر به ایده جیمز بک‌فورد

بررسی جنجال‌های زیست‌گروهی در جنبش‌های نوپدید معنوی ناظر به ایده جیمز بک‌فورد

نگارنده در این مقاله می‌کوشد تا پس از طرح مسئله‌ی جنبش‌های نوپدید و جنجال‌برانگیزی‌، به برخی از فعالیت‌های پرهیاهوی آنان اشاره‌ای داشته باشد. در این مقام به اجمال به بررسی شاهدمثال‌ هر کدام از اتهام‌هایی نظیر: خودكشي و قتل، فريب‌كاري...

پر بازدیدترین ها

بررسی جنجال‌های زیست‌گروهی در جنبش‌های نوپدید معنوی ناظر به ایده جیمز بک‌فورد

بررسی جنجال‌های زیست‌گروهی در جنبش‌های نوپدید معنوی ناظر به ایده جیمز بک‌فورد

نگارنده در این مقاله می‌کوشد تا پس از طرح مسئله‌ی جنبش‌های نوپدید و جنجال‌برانگیزی‌، به برخی از فعالیت‌های پرهیاهوی آنان اشاره‌ای داشته باشد. در این مقام به اجمال به بررسی شاهدمثال‌ هر کدام از اتهام‌هایی نظیر: خودكشي و قتل، فريب‌كاري...
بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
حيات سالكانه و حيات عادي مؤمنانه از منظر قرآن كريم

حيات سالكانه و حيات عادي مؤمنانه از منظر قرآن كريم

در اين مقاله بيان شده است كه از منظر قرآن ‌كريم، سطحي برتر از حيات ديني نيز وجود دارد كه مشخصه‌‌‌ی اصلي آن، حركت آگاهانه به مقصد ملاقات با خدا است.
بررسی خودشکوفایی از منظر محی‌الدین ‌ابن‌عربی و جنبش پتانسیل انسانی

بررسی خودشکوفایی از منظر محی‌الدین ‌ابن‌عربی و جنبش پتانسیل انسانی

مقاله فوق با برگرفتن دین اسلام و سنت عرفانی پایهریزی‌ شده توسط یکی از بزرگترین عارفان مسلمان (شیخ اکبر محیالدین ابنعربی (570 – 638 ق)) تلاش دارد شاخصههای کلی انسانشناسی عرفانی - آنهم به نحوی مقدماتی در این دستگاه معرفتی - را بازنمایی کند و ...
کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

کارکردهای معنویت در عرصه‌های اجتماعی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسأله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه‌های گوناگون و نقش بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه‌های حیات طیبه قوام یافته است.
Powered by TayaCMS