دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی

No image
آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی«تربیت اسلامی» را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشریه «تربیت اسلامی» به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتشار هفت مقاله برتر به با زار نشر عرضه شد.
در مقاله «بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یاد گیری دانش آموزان»، نویسنده شیوه های تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار می دهد؛ خلاقیت و یادگیری را تشریح کرده و ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثر در خلاقیت، موانع خلاقیت و ویژگی های دانش آموزان خلّاق را بیان می کند که در پایان، روش های تدریسی که سبب پرورش خلاقیت می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخشی از این نوشتار با عنوان«ضرورت رفع موانع خلاقیت در کلاس درس»، می خوانیم:«از عوامل بازدارنده در خلاقیت دانش آموزان، محیط آموزشگاه است. در آموزش و پرورش سنتی، معلم دانشی را منتقل می کند و دانش آموز با میزان حفظ آنها، مورد ارزشیابی قرار می گیرد؛ در نتیجه، زمینه برای ایجاد خلاقیت در او ایجاد نمی شود که نبود حمایت از تفکر خلّاق در مدارس، خاموش شدن خلاقیت را در بر دارد؛ پس ضروری است برای ایجاد آموزش مبتنی بر خلاقیت، موانع خلاقیت در کلاس درس که هدایت کننده آن معلم است، برطرف شود.»
ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، مسؤولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی، مبانی و روش های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی از جمله مقاله های این دو فصل نامه است.
نویسنده مقاله«آثار صله رحم از دیدگاه اسلام و روانشناسی و کاربرد های تربیتی آن» به بررسی نقش تربیتی صله رحم و تأثیر آن در سلامت روانی افراد و همچنین مفهوم صله رحم و آثار و پیامد های آن در متون دینی و در تحقیقات روان شناختی پرداخته است.
در گزیده ای از این نوشتار با نام«پیامد های صله رحم از دیدگاه اسلامی» آمده است:«وقتی ما در حضور خویشاوندان و دوستان خود هستیم از لحاظ عاطفی احساس خوشایندی به ما دست می دهد و احساس آرامش می کنیم؛ این کار به بهتر شدن خُلق و خوی ما می انجامد. صله رحم می تواند، یک روش برای پالایش خُلق و خوی ما در نظر گرفته شود و موجب سلامت روانی و تزکیه نفس شده و زمینه بروز رفتارهای مناسب، با ارزش و به دور از اعوجاج و انحراف را فراهم سازد.»
دو مقاله پایانی این نشریه، تدوین برنامه های درسی علوم تجربی با رویکرد دینی و چالشی جدید پیش روی برنامه ریزان درسی، و تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان نام دارد.
در انتهای این دو فصلنامه مقاله ها به زبان عربی و انگلیسی برای علاقه مندان به چاپ رسیده است.
گفتنی است، پنجمین شماره دو فصلنامه علمی، تخصصی «تربیت اسلامی»، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام علیرضا اعرافی و سردبیری محمد جعفرپاک سرشت، در زمستان 1386 منتشر شد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

کتاب شخصیت متعالی و سلامت روانی در پرتو خداآگاهی

دین‌داری و معنویت خواهی چگونه سلامت روانی ما را تأمین می‌کند؟ سازوکار و نحوه اثر آن چگونه است؟ آیا اثر مذهب صرفاً به نیروهای متافیزیکی آن وابسته است؟...

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS