دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنایی با جرائمی که موجب سوءِپیشینه کیفری می‌شوند!

یکی از مدارکی که در زمان استخدام دولتی، اخذ جواز کسب و پروانه‌های شغلی و … از متقاضی خواسته می‌شود، گواهی عدم سوءِپیشینه است.
آشنایی با جرائمی که موجب سوءِپیشینه کیفری می‌شوند!
آشنایی با جرائمی که موجب سوءِپیشینه کیفری می‌شوند!

دانستنی های حقوقی؛

یکی از مدارکی که در زمان استخدام دولتی، اخذ جواز کسب و پروانه‌های شغلی و … از متقاضی خواسته می‌شود، گواهی عدم سوءِپیشینه است. برای دریافت گواهی عدم سوءِپیشینه‌ی کیفری، نداشتن محکومیت مؤثر کیفری شرط است. اما محکومیت مؤثر کیفری چیست؟

مطمئناً در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «محکومیت مؤثر کیفری» را بررسی کنیم.

محکومیت مؤثر کیفری محکومیتی است که محکوم را به‌ تبعِ اجرای حکم، از حقوق اجتماعی محروم می‌سازد. در چهارچوب قوانین حقوقی، افراد در صورت ارتکاب برخی جرائم و فراخوانده شدن به دستگاه قضا؛ پس از محکومیت، علاوه بر مجازات جرم مربوطه، از حقوق اجتماعی نیز محروم می‌شوند. به‌ عبارت دیگر، در برخی از انواع جرائم، مرتکب علاوه بر مجازات اصلی، به مجازات تبعی نیز محکوم می‌شود که نتیجه‌ی ‌آن محرومیت از حقوق اجتماعی است. این حقوق در ماده‌ی ۲۶ قانون مجازات اسلامی مورد تصریح قرار گرفته‌اند و به شرح زیر هستند:

داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا؛

عضویت شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیئتِ دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور؛

تصدی ریاست قوه‌ی قضاییه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری؛

انتخاب شدن یا عضویت در انجمن‌ها، شوراها، احزاب و جمعیت‌ها به‌ موجب قانون یا با رأی مردم؛

عضویت در هیئت‌های منصفه و امنا و شوراهای حل اختلاف؛

اشتغال به ‌عنوان مدیر مسئول یا سردبیر رسانه‌های گروهی؛

استخدام یا اشتغال در کلیه‌ی دستگاه‌های حکومتی اعم از قوای سه‌گانه و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظر رهبری، شهرداری‌ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و دستگاه‌های مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آنها؛

اشتغال به‌ عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاری؛

انتخاب شدن به سمت قیم، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام؛

انتخاب شدن به سمت داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی؛

استفاده از نشان‌های دولتی و عناوین افتخاری؛

تأسیس، اداره یا عضویت در هیئت‌مدیره‌ی شرکت‌های دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا مؤسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی.

محکومیت مؤثر کیفری چه محکومیتی است؟

حال سؤال این است که چه جرائم و مجازات‌هایی موجب می‌شوند فرد از این حقوق اجتماعی محروم شود؟ ارتکاب چه جرایمی موجب می‌شود فرد در صورت محکومیت، از حقوق اجتماعی محروم و در پیشینه‌ی کیفری او نیز ثبت شود؟ این جرائم در ماده‌ی ۲۵ قانون مجازات اسلامی بیان شده‌اند و عبارت‌اند از:

جرائمی که مجازات آنها سالب حیات است، مانند قتل که مجازات آن قصاص است؛

جرائمی که مجازات آنها حبس ابد است، مانند ارتکاب سرقت حدی برای بار سوم؛

جرائمی که موجب مجازات قطع عضو هستند، مانند سرقت حدی برای بار اول و دوم؛

جرائم موجب مجازات قصاص عضو، مانند قطع عمدی عضو دیگری که موجب قصاص عضو جانی می‌شود؛

جرائم مستوجب نفی بلد، مانند محاربه؛

جرائم مستوجب حبس تا درجه‌ی پنج، مانند آدم‌ربایی؛

و جرائم موجب شلاق حدی، مانند زنا، قَذف و شرب خمر.

اعاده‌ی حیثیت و رفع اثر از محکومیت کیفری

اما آیا کسی که مرتکب این جرائم شود همواره مجبور است این بار سنگین را به دوش بکشد و به‌عنوان فردی سابقه‌دار شناخته شود؟ خیر، ثبت در سوءِپیشینه‌ی فرد نیز مدت زمانی دارد و افراد به تناسب جرمی که مرتکب شده‌اند تا مدت زمان معینی از حقوق اجتماعی محروم می‌شوند. پس از گذشتن این مواعد مقرر، فرد اعاده‌ی حیثیت می‌شود و آثار تبعی محکومیت وی زائل می‌شود. این مدت‌ها در ماده‌ی ۲۶ مشخص شده‌اند:

هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی؛

سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی‌ که دیه‌ جنایت واردشده بیش از نصف دیه‌ی مجنی‌علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه‌ی چهار؛

دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه‌ی جنایت واردشده نصف دیه‌ی مجنی‌علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه‌ی پنج.

مطابق قانون مجازات اسلامی، پس از گذشتن مدت زمان‌های مذکور، برای رفع اثر از محکومیت مؤثر کیفری و اعاده حیثیت، نیازی به مراجعه به دادگاه و دریافت حکم توسط دادگاه نیست و با اجرای حکم و منقضی‌شدنِ مدت زمانِ محرومیت شخص از حقوق اجتماعی، طی فرایندی اداری، موضوع به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود و از پیشینه‌ی کیفری فرد محکوم پاک می‌شود.

 

سایت تابناک

تاریخ انتشار: یکشنبه 17 دی ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS