دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

No image
آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پرسش:

آیا قرن «بیوتکنولوژی» بیم و هراس‌هایی را هم به دنبال خود دارد؟

پاسخ:

تعداد اندکی از زیست‌شناسان مولکولی شجاع و طرفداران حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر، بی‌پرده، نگرانی‌های خود را در مورد جنبه‌های منفی ظهور انقلاب بیوتکنوژی ابراز داشته‌اند. مهندسی ژنتیک بیانگر واهی‌ترین امیدها و آرزوهای ما و همچنین نمایانگر پنهانی‌ترین نگرانی‌ها و تردیدهای ما می‌باشد. این فن‌آوری بر شالوده تعریف ما از خویشتن تأثیر گذاشته است. فن‌آوری بیوتکنولوژی ابزاری رویایی‌اند که برای ما قدرت خلق تصویری جدید از خودمان، بازماندگانمان و جهان ذی‌حیاتمان و نیز قدرتی برای تأثیرگذاری بر جهان خاکی فراهم می‌آورد. فن‌آوری دوخت و دوز کامپیوتری ژنها بسیاری از آرزوها و خواسته‌های ما را محقق ساخته است، ولی آیا ما در برنامه‌ریزی رمز‌های ژنتیکی حیات به گسیختگی فاجعه‌آمیز و مصیبت باری در مسیر میلیون‌ها سال رشد رو به تکامل حیات دست نمی‌زنیم؟ آیا این امکان وجود ندارد که خلقت مصنوعی حیات به پایان و فروپاشی جهان طبیعی منتج شود؟ آیا در ادامۀ زندگی‌مان با ساکنان بیگانه که موجوداتی با ژن‌های پیوندی‌اند مواجه نمی‌شویم؟ آیا خلق، تولید انبوه و عرضه وسیع هزاران هزار موجود ذی‌حیات ژنتیکی در محیط زیستمان به خسارات جبران‌ناپذیر نمی‌انجامد؟ آیا آلودگی ژنتیکی نمی‌تواند حتی بسیار تهدید آمیزتر از آلودگی هسته‌ای و پتروشیمیایی باشد؟ به راستی عواقب جامعه و اقتصاد جهانی در قبایل تبدیل خزانه ژنی کرۀ زمین در قالب مالکیت‌های معنوی ثبت شده که صرفاً توسط معدودی از شرکت‌های چند ملیتی، قبضه شده است چه خواهد بود؟ به راستی تأثیر حق انحصاری بر حیات بر اعتقادات عمیقمان دربارۀ طبیعت مقدس چگونه خواهد بود؟ تآثیر احساسی و عقلانی حاصل از زندگی در جهانی که تمام حیات آن به منزله «اختراع» و «مالکیت تجاری» تلقی می‌شود، چه خواهد بود؟ زندگی در جهانی که نوزادان طبق سفارش در رحم مادر طراحی می‌شوند چه معنایی خواهد داشت؟ و... . (تألیف: جرمی ریفکین ترجمه حسین داوری) منبع: 1)قرن بیوتکنولوژی، ص 20-16.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS