دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: مسائل جوانان از جهات مختلف دارای اهمیت و ارزش است که نباید از دید مسوولان پنهان بماند. جوانان مهم ترین نیروهای جامعه هستند و در بسیاری از مسائل همچون علم پیشتازند و در مسائل اجتماعی فعال و در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده ترند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، وی در دیدار مدیران سازمان ملی جوانان استان‌های کشور گفت: جوانان سرمایه‌های بزرگی‌اند که باید آنها را حفظ و پاسداری کرد، ما می‌دانیم دشمنان بیش از همه چشم به همین طیف جوانان دوخته‌اند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است.
این مرجع تقلید افزود: دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت.
مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند؛ ولی صفای دلی دارند که آسیب پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند؛ هم چنان که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند، رشد و توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از جمعیت کشور ما را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، افزود: هم اینک جمعیت جوانان کشور ما به نسبت دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و باید حمایت و برنامه ریزی مسوولان در مسائل مرتبط با جوانان باشد.
مکارم شیرازی گفت: امروز عوامل فساد به وسیله دشمنان و سودجویان جهت دهی
می‌شود و شما مدیران باید با آمارگیری دقیق از آسیب‌ها به دنبال رفع این گونه مسائل باشید.
وی با اشاره به حوزه تألیفات خود در موضوع جوانان، اظهار کرد: از همان اوائل ورود به حوزه علمیه بیشترین دغدغه من جوانان بودند، به گونه‌ای که هم اینک مخاطب اصلی بسیاری از تألیفاتم جوانان به شمار می‌آیند و تمام تلاشم این بوده که روحانیت باید به مسائل جوانان توجه ویژه نشان دهند.
این مرجع تقلید توجه به مسائل دینی جوانان را خواستار شد و افزود: باید فرهنگ غنی اسلام در دل جوانان نهادینه شود تا آسیب‌ها و خطرهای احتمالی آنها را تهدید نکند.
وی اظهار کرد: هماهنگی در ارتباط مستمر با مراکز علمی و پژوهشی در کشور ضروری است تا از کارهای موازی و تکراری جلوگیری شود.
مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی برخی به اشتباه ادعا می‌کنند که در مسائل جوانان باید دنباله رو آنها باشیم؛ در حالی که بر اساس فرهنگ اسلام باید با وجود تجربیات آنها را جهت دهی و رهبری کرد، زیرا دنباله روی در مسائل برگرفته از فرهنگ غرب است.
وی تأکید کرد: مسائل جوانان از ظرافت ویژه‌ای برخوردار است و باید با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر در مسأله‌ای اشتباهی صورت گرفته آن را اصلاح کنیم نه این‌که در برابر آن تسلیم شویم.
این مرجع تقلید سخت گیری در مسائل جوانان را اشتباه دانست و اظهار کرد: آنچه اسلام فرموده بر همان اساس عمل کنید و اگر در جایی مخالفت شرعی وجود ندارد نباید مانع تراشی کرد. ورزش و مسائل تفریحی برای جوانان بسیار مهم و موجب تقویت نشاط و روحیه خودباوری آنها می‌شود.
وی توجه به مسائل عاطفی را مهم دانست و افزود: گاهی برخورد مناسب و عاطفی با جوانان از استدلال و برهان آوردن برای آنها بسیار ارزشمندتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.
 
 
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS