دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

احکام زينت دختران

No image
احکام زينت دختران

آرايش چهره

آرايش در برابر محارم

سرمه چشم

لاك زدن

رنگ مو

استفاده از عطر

انگشتر بانوان

ناخن بلند

ساعت زنانه

آرايش در نماز

درس پانزدهم

  1. سؤال: زيورآلات زن، اگر در معرض ديد نامحرم باشد، چه حكمى دارد؟

    پاسخ: همه مراجع تقليد: بايد از ديد نامحرم پوشانده شود. [1]

  2. سؤال: اگر در جايى شك پيدا شود كه چيزى از موارد زينت است يا نه، تكليف چيست؟ آيا بايد آن را بپوشاند؟
  3. پاسخ: همه مراجع; خير، پوشاندن آن واجب نيست.

آرايش چهره

  1. سؤال: آيا زن بايد چهره آرايش كرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
  2. پاسخ: همه مراجع: آرى; بايد از نامحرم بپوشاند. [2]

آرايش در برابر محارم

  1. سؤال: آرايش كردن براى محارم، چه حكمى دارد؟
  2. پاسخ: همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشكال ندارد. [3]

سرمه چشم

  1. سؤال: آيا سرمه چشم از زينتهايى است كه بايد پوشيده شود؟
  2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود پوشاندن آن واجب است. [4]

لاكزدن

  1. سؤال: آيا لاك زدن به ناخن براى دختران اشكال دارد؟
  2. پاسخ: اشكال ندارد ولى بايد از نامحرمان بپوشانند. [5]

رنگ مو

  1. سؤال: آيا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابروى شان استفاده مىكنند، مانع صحت وضو و غسل است؟
  2. پاسخ: اگر فقط رنگ باشد و داراى جرمى نباشد كه مانع از رسيدن آب به مو شود، وضو صحيح است. [6]

استفاده از عطر

  1. نظافت و خوشبو بودن يكى از دستورات اسلام است در روايات سفارش زيادى به استفاده از عطر شده است، مثلاً استفاده از عطر، در حال نماز برابر با هزار ركعت است. [7]
  2. امّا اين مايع خوشبوكننده نبايد موجب جلب توجه نامحرم و تحريك آنها شود، لذا استفاده از عطر در مكانهايى كه نامحرم هست و يا در خيابان، در صورتى كه سبب جلب توجه نامحرم باشد منع شده است، اما در مراكز يا مجالسى كه فقط خانمها يا افراد محرم هستند، استفاده از عطر و ادكلن بدون اشكال است. لذا مناسب است خواهران از اين گونه مواد كه بوى بد بدن را از بين مىبرند استفاده كنند.

  3. سؤال: آيا عطر زدن و يا خوشبو كردن به وسيله مواد و مايعات ديگر براى بانوان در صورتى كه بوى آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد؟
  4. پاسخ: عطر زدن اشكال ندارد اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد جايز نيست. [8]

  5. سؤال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود؟
  6. پاسخ: همه مراجع: خير، جايز نيست. [9]

    انگشتر بانوان

    1. سؤال: پوشش انگشتر طلا و حلقه ازدواج توسط بانوان در صورتى كه در معرض ديد نامحرم باشد چگونه است؟
    2. پاسخ: بايد از نامحرم پوشانده شود. [10]

    ناخن بلند

    1. سؤال: بلند كردن ناخن براى خانمها چه حكمى دارد؟
    2. پاسخ: بلند كردن ناخن در حد معقول اشكال ندارد. [11]

    ساعت زنانه

    1. سؤال: آيا ساعت جزء زيورآلات است كه بايد از نامحرم پوشيده بماند؟
    2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. [12]

    آرايش در نماز

    1. سؤال: زنى كه آرايش كرده و زيور آلات دارد آيا بايد در هنگام نماز چهره خود را بپوشاند؟
    2. پاسخ: همه مراجع: اگر مرد نامحرم او را نمىبيند، پوشاندن چهره آرايش كرده و زيورآلات در نماز واجب نيست. [13]


[1]. استفتائات امام،ج 3، س 36;اجوبة الاستفتائات،س 543; جامع المسائل فاضل، ج 1، س1707.

[2]. جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1328 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 1220.

[3]. العروة الوثقى، ج 1، (الستر).

[4]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و استفتائات خامنهاى، س 562.

[5]. العروة الوثقى، ج 1، ص 551، م 4.

[6]. اجوبة الاستفتائات، ص27، س140.

[7]. آداب الشريعه علامه فشاركى، ص132.

[8]. استفتائات امام، احكام ازدواج، ص194.

[9]. استفتائات جديد مكارم، ج1 س797; خامنهاى اجوبة الاستفتائات، س667 و621; مكارم، احكام بانوان، س621.

[10]. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج2، ص72.

[11]. احكام بانوان، مكارم، ص246، س898.

[12]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 562.

[13]. العروة الوثقى، ج 1، فى الستر و الساتر، م 5.

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS