دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعجاز علمی قرآن کریم (قرآن و حیات در کرات دیگر)

سفر به آسمان و آگاهی از عوالم پیچیده‌ی آن همواره از آرزوهای بشر بوده است، تا این که با اختراع فضاپیماها این امر میسر شد و دانشمندان با بخشی از این عوالم آشنا شدند. یکی از مسائلی که مورد جستجوی اندیشمندان بوده این که آیا حیات و زندگانی مخصوص کره‌‌‌‌‌‌ی زمین است یا در کرات دیگر نیز شرایط سکونت وجود داشته و موجوداتی زندگی می‌کنند؟
اعجاز علمی قرآن کریم (قرآن و حیات در کرات دیگر)
اعجاز علمی قرآن کریم (قرآن و حیات در کرات دیگر)

نویسنده: علی اسعدی

سفر به آسمان و آگاهی از عوالم پیچیده‌ی آن همواره از آرزوهای بشر بوده است، تا این که با اختراع فضاپیماها این امر میسر شد و دانشمندان با بخشی از این عوالم آشنا شدند. یکی از مسائلی که مورد جستجوی اندیشمندان بوده این که آیا حیات و زندگانی مخصوص کره‌‌‌‌‌‌ی زمین است یا در کرات دیگر نیز شرایط سکونت وجود داشته و موجوداتی زندگی می‌کنند؟

نتایج جدید علمی بیانگر این حقیقت است که شرایط حیات، منحصر به زمین نیست و در کرات دیگر نیز زیست موجودات صورت می‌گیرد، هر چند شیوه‌ی این زیست با زندگی برروی کره‌ی زمین تفاوت دارد.

جمعی از دانشمندان فلک‌شناس که "هرشل" از جمله‌ی آن‌هاست معتقدند: مجموع ستارگان ثابت و سیار، مسکونی می‌باشد و تجلیات اسرار آمیز حیات منحصر به زمین نیست، منتها شرایط حیات بر حسب انواع جاندارانی که در هر یک از کرات آسمانی زندگی می‌کنند متفاوت است.[1]

در گزارش دیگر به نقل از دانشمندان آمده است که: «تنها در کهکشان ما 600ستاره‌ی مسکونی وجود دارد و در این ستارگان تمدنی شبیه تمدن زمین دیده می‌شود و شاید ساکنین نیمی از این ستارگان از مردم کره‌ی زمین متمدن تر باشند.»[2]

در تحقیقی که با همکاری یکی از دانشمندان فضایی شوروی سابق و یکی از متخصصین فضایی آمریکا تحت عنوان «ما تنها نیستیم» تألیف و منتشر شد اعلام گردید که: «در کهکشان ما (کهکشانی که منظومه‌ی شمسی ما از اعضای آن محسوب می‌شود) دست کم هزار میلیون کره‌ی قابل زندگی موجود است.»[3]

اکنون نکوست به قرآن نظری افکنیم و دیدگاه قرآن را در این باره جویا شویم. با شگفتی فراوان، قرآن و روایات حکایت از وجود جنبندگانی در آسمان‌ها می‌کند و می‌فرماید:

« وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فیهِما مِنْ دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى‌ جَمْعِهِمْ إِذا یَشاءُ قَدیرٌ »

«از جمله نشانه‌های خداوند، آفرینش آسمان‌ها و زمین و جنبندگانی است که در آن‌ها پراکنده ساخته و او قدرت دارد هرگاه بخواهد همه را جمع آوری نماید». (شوری/ 29)

کلمه‌ی «دابه » به معنی «جنبندگان» و کلمه «فیهما» به وجود موجودات زنده در کرات دیگر تصریح می‌کند.[4]

علاوه بر این آیه، آیات دیگری از قرآن نیز به این حقیقت اشاره می‌کند: نظیر آیاتی که سخن از سجده و تسبیح جنبندگان و فرشتگان آسمان و زمین به میان می‌آورد، مانند:

«و لله یسجد ما فی السموات و ما فی الأرض من دابه و الملائکه و هم لا یستکبرون» (نحل/49)

و نیز «تسبح له السموات السبع و الأرض و من فیهن» (اسراء/44)

و آیات فراوان دیگر که ذکر آن‌ها به اطاله‌ی کلام می‌انجامد.[5]

در گفتار پیشوایان بزرگ اسلام نیز نمونه‌هایی که حاکی از این حقیقت است موجود می‌باشد. از جمله حضرت علی(ع) می‌فرماید:

«این ستارگان آسمان، شهرهایی همانند شهرهای زمین هستند که شهری با شهر دیگر با ستونی از نور مربوط است».[6]

    پی نوشت:
  • [1] . دانش عصر فضا، حسین نوری، ص185
  • [2] . منبع پیشین، به نقل از اطلاعات، 7/7/1343
  • [3] . منبع پیشین، به نقل از دانستنی‌های جهان علم، ص227
  • [4] . قرآن و آخرین پیامبر، ص194
  • [5] . پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ص196
  • [6] . سفینة البحار، ج2، ص574، ذیل ماده‌ی «نجم»
    روزنامه ی کیهان، یکشنبه، 6 شهریور 1384، سال شصت و چهارم،شماره ی 18317

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS