دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

No image
امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

کلمات کلیدی: امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

نویسنده :فرشته روح افزا

به عقیده امام خمینی(ره) حضور زن تنها در خانه محدود نمی شود و زنان باید در صحنه های مختلف اجتماعی از جمله عرصه سیاسی حضور یابند.
امام خمینی(ره) زن را انسانی بزرگ معرفی کردند و در این خصوص فرمودند «زن مربی جامعه است».

امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه زن بیان می کنند «عنایاتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایاتی است که به مرد دارد»، «مقام زن مقامی والاست، عالی ترین رتبه است »، «بانوان در اسلام بلندپایه اند» و « قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز هستند». امام خمینی(ره) در خصوص حقوق زنان فرمودند «قوانین اسلام همه به صلاح زن و مرد است»، امام خمینی(ره) در این سخن اشاره به خانواده محور بودن قوانین کرده اند، این امر نشان دهنده وجود برابری بین اعضای خانواده است. امام خمینی(ره) در جایی دیگر مطرح کردند «اسلام زن را مانند مرد در همه شئون دخالت می دهد»، « زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند»، ایشان خطاب به زنان فرمودند « همان طور که در نهضت ها نقش داشته اید اکنون هم باید در این پیروزی سهیم باشید»، این دیدگاه امام(ره) به زن نشان از عدالت امام(ره) در تمام موضوعات دارد، به عقیده امام(ره) زنانی که در تمام مراحل قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشتند باید در مقدرات اصلی آن نیز سهیم باشند.امام خمینی(ره) در خصوص حضور زنان در اجتماع از جمله عرصه سیاسی فرمودند «زنان حق دارند در سیاست دخالت کنند تکلیف شان این است»، به عقیده امام خمینی(ره) حضور زن تنها در خانه محدود نمی شود و زنان باید در صحنه های مختلف اجتماع از جمله عرصه سیاسی حضور یابند. دیدگاه امام خمینی (ره) مخالف با دیدگاه جاهلی نسبت به زن از جمله جاهلیت قرن بیستم بوده است؛ قبل از ظهور اسلام نیز تنها بُعد جسمی زن مطرح بوده است، جایگاه زن به حدی پَست بوده که در بدو تولد توسط والدین خود زنده به گور می شده است؛ اکنون نیز زن در برخی از جوامع از چنین جایگاهی برخوردار است تا جایی زن با ارزش محسوب می شود که بتواند خریدار نگاه و دستمایه لذت و چشم نوازی دیگران باشد.

امام خمینی(ره) حضور در عرصه سیاست را جزء تکالیف زن بر می‌شمردند و آن را واجب کفایی برای زنان تعریف کردند، امام خمینی(ره) در این خصوص فرمودند «امروز باید خانم ها وظایف اجتماعی خودشان را و وظایف دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ بکنند» بدین معنی که زنان موظف هستند یکسری وظایفی که برای آنها در نظر گرفته شده از جمله وظایف دینی و اجتماعی خود را انجام دهند در ضمن عفت عمومی را نیز حفظ کنند.این امر خود انقلابی برای زنان است یعنی تمام زنان با هم عفت خود را حفظ کنند و با رعایت عفت عمومی فعالیت های اجتماعی و سیاسی انجام دهند؛ بنا به فرموده امام خمینی(ره) زن وقتی می تواند در جامعه حضور موثر داشته باشد تا با عفت خود در جامعه حضور یابد؛ زن اگر بدون عفت در جامعه حضور پیدا کند نه تنها به جامعه ضربه می زند بلکه خودش نیز با آسیب های مختلفی مواجه می شود.تقدیس زیبایی های زن باید در خانه باشد نه در خیابان، وقتی امام خمینی(ره) فرمودند باید عفت عمومی حفظ شود به این منظور است که باید تقدیس زن در خانه صورت گیرد، ارزش زن بالاتر از این است که تقدیس زیبایی‌های او در خیابان و از سوی هر رهگذری انجام شود.امام خمینی(ره) فرمودند «زن مظهر تحقق آمال بشر است ». امام خمینی(ره) در جایی دیگر خطاب به زنان فرمودند « مردان در دامن شما بزرگ شده اند، شما تربیت کننده مردها هستید قدر خودتان را بدانید اسلام قدر شما را می داند»؛ از سخنان امام(ره) در خصوص زن زمان زیادی نمی‌گذرد اما به دلیل اینکه جوامع از این اهداف و نگرش‌ها نسبت به زن فاصله گرفته‌اند، چنین تعابیری که امام خمینی(ره) نسبت به زن به کار برده است جدید به نظر می‌رسد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS