دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بوستان کتاب قم منتشر کرد؛ بازی کودک در اسلام

No image
بوستان کتاب قم منتشر کرد؛ بازی کودک در اسلام کتاب«بازی کودک در اسلام»، اثر محمد صادق شجاعی، از سوی مؤسسه بوستان کتاب، وارد بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب«بازی کودک در اسلام»، اثر محمد صادق شجاعی که به بررسی پیامد های تربیتی اسباب بازی کودکان می پردازد، در بوستان کتاب قم منتشر شد.
از آنجا که یکی از نیاز های مهم کودک، بازی و اسباب بازی است، باید با تغییر نگرش به بازی و اسباب بازی و اهمیت آن، تلاش شود تا با فرهنگ سازی در جامعه، زمینه ای مناسب برای پرورش صحیح فرزندان فراهم شود.
رویکرد اصلی این پژوهش، روان شناختی است و در آن، نکته های تربیتی اسلام درباره بازی و اسباب بازی را نیز بیان می کند؛ زیرا دغدغه اصلی اسلام، نه فقط توصیف مفاهیم و ارائه تبیین های علمی؛ بلکه تربیت انسان ها و ارائه جهان بینی است.
این کتاب در سه فصل با عناوین اهمیت بازی از دیدگاه روان شناسی، جایگاه و وظایف والدین در مورد بازی کودک و خانواده و اسباب بازی کودک؛ مورد پژوهش قرار گرفته است.
در بخشی از فصل اول این کتاب با نام نقش بازی و اسباب بازی در بهداشت روانی کودک می خوانیم:«تحقیقات تجربی نشان داده است که بازی و ورزش، افزون بر این که ابزار ارزشمندی برای رشد و سلامتی جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامتی روانی به ویژه پیش گیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
بازی و استفاده از اسباب بازی، اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد، از اضطراب می کاهد و عزت نفس و خود پندارنده مثبت را تقویت می کند.»
اسباب بازی وسیله تهاجم فرهنگی عنوان بخشی از فصل سوم این کتاب است که در آن می خوانیم:«اسباب بازی، عامل انتقال فرهنگ است؛ از هر جا بیاید و در هرجا ریشه داشته باشد، فرهنگ همان جا را به همراه دارد. بنابرین، بسیاری از اسباب بازی های موجود در بازار، وسیله تهاجم فرهنگی است و آثار نامطلوبی رابه همراه دارد.»
کتاب بازی کودک در اسلام به قلم محمد صادق شجاعی در116 صفحه با شمارگان هزار و پانصد نسخه در سال 1385 از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS