دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ثبت یک روز به نام شمس در تقویم رسمی کشور

No image
ثبت یک روز به نام شمس در تقویم رسمی کشور معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: در تقویم رسمی کشور، یک روز به نام شمس تبریزی ثبت می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آذربایجان غربی، حجت‌الله ایوبی در نخستین نشست هیأت امنای بنیاد شمس و مولانا در محل شورای اسلامی شهر خوی، ادامه داد: در جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی در تهران، پیشنهاد ثبت شمس تبریزی در تقویم رسمی کشور مطرح و قبول شد. اکنون مقرر شده است که در این‌باره نامه‌ی مکتوبی ازسوی بنیاد شمس و مولانا به این شورا نوشته شود.
وی بیان کرد: باید متخصصان امر برای مشخص کردن این روز در تقویم رسمی کشور نظر دهند.
ایوبی همچنین اظهار داشت: سالن مجمع عمومی یونسکو به ظرفیت 1700 نفر برای برگزاری همایش شمس در هفتم تیرماه امسال رزرو شده است و چند شمس‌شناس داخلی و خارجی درباره‌ی شمس تبریزی سخنرانی می‌کنند.
وی با بیان این‌که برگزارکنندگان این همایش، بنیاد شمس و مولانا و مسؤولان شهرستان خوی هستند که مدفن شمس تبریزی در این شهرستان قرار دارد، گفت: این همایش یک‌روزه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. در نوبت صبح، بیشتر برنامه‌ها در مباحث علمی و در نوبت عصر نیز برنامه‌های فرهنگی ـ هنری مانند کنسرت استاد شهرام ناظری برگزار خواهند شد.
به گفته‌ی ایوبی، به‌دلیل این‌که ملاقات شمس با مولانا برای مردم دنیا اهمیت دارد، این همایش جهانی به نام همایش ملاقات شمس با مولانا برگزار می‌شود.
وی از فراخوان جهانی برای احداث بارگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی خبر داد و اظهار کرد: از تمام معماران جهان خواسته خواهد شد که طرح‌های خود را درباره‌ی احداث بارگاه شمس به کمیته‌ی تشخیص معماری بفرستند تا بررسی شود. هر طرحی که در این کمیته بتواند رأی بیاورد، برای احداث این بارگاه استفاده می‌شود.
ایوبی همچنین تدوین تاریخچه‌ی مقبره‌ی شمس تبریزی را در کتب درسی دانش‌آموزان، حرکتی ارزشمند ارزیابی کرد.
رییس کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهرستان خوی تمدن سه‌هزار ساله دارد، بیان کرد: وجود مقبره‌ی شمس تبریزی در این شهرستان، یک سرمایه‌ی بزرگ و ارزشمند ملی برای کشور ایران محسوب می‌شود.
احمد جلالی ادامه داد: میراث شمس و گره‌خوردن آن با مولانا و فرهنگ معنوی ایران‌زمین چیزی است که آن‌را با پول نمی‌توان به‌دست آورد و این نشان‌دهنده‌ی ارزش مواریث تاریخی و فرهنگی برای ملت است.
وی شهرستان خوی را به‌لحاظ وجود مقبره‌ی شمس، منطقه‌ای ارزشمند و منحصر‌به‌فرد دانست و گفت: باید در احداث بارگاه این عارف والامقام نهایت دقت و ظرافت رعایت شود تا جهانیان با عمق تفکر و اندیشه‌ی این مرد بزرگ آشنا شوند.
جلالی تأکید کرد: وجود مقبره‌ی شمس تبریزی در خوی، علاوه بر رونق اقتصادی و صنعت گردشگری موجب بالا رفتن امنیت ملی نیز می‌شود و هر تخریبی در آن، سبب اعتراض مردم دنیا خواهد شد.
وی ادامه داد: بنیاد شمس و مولانا باید برای احیای این سرمایه‌ی ارزشمند ملی به همان نحوی که دکتر موحد نظر دارد، تحقیقات علمی و پژوهشی انجام دهد و در سال‌های آینده، مجموعه‌ای از این تحقیقات را منتشر کند و در دسترس عموم مردم قرار دهد.
جلالی همچنین ساخت فیلم و قطعات موسیقی را برای معرفی شمس تبریزی به جهانیان خواست و افزود: در این صورت، دریچه‌ای بر روح جمع وسیعی باز می‌شود و افراد خاص در این میان، میدان‌دار می‌شوند.
وی تدوین تاریخچه‌ی مقبره‌ی شمس را در کتب درسی دانش‌آموزان برای حفظ میراث فرهنگی، کاری قوی و ارزنده توصیف کرد.
استاندار آذربایجان غربی نیز حفظ میراث فرهنگی را از اولویت‌های دولت نهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری کنگره و جشنواره‌ی شمس تبریزی در کنار آرامگاه او در خوی، جهانیان را با عظمت این عارف والامقام آشنا کرد.
رحیم قربانی افزود: هر سال، نمایشگاهی از تحقیقات بنیاد شمس و مولانا باید در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.
فرماندار خوی نیز گسترش و تبدیل مقبره‌ی شمس را به مکان علمی و فرهنگی خواست و اضافه کرد: برگزاری سالانه‌ی کنگره‌ی شمس تبریزی موجب ترویج فرهنگ ایرانی‌ ـ اسلامی در جهان خواهد شد.
در ادامه، دبیر کنگره و جشنواره‌ی بین‌المللی شمس تبریزی که آبان‌ماه 1386 برگزار شد، از تدوین تاریخچه‌ی مقبره‌ی شمس در کتب درسی دانش‌آموزان خبر داد و یادآوری کرد: در ملاقاتی که با وزیر آموزش و پرورش برای تدوین تاریخچه‌ی این مقبره در کتب درسی صورت گرفت، او با استقبال از این ایده و طرح، دستورات لازم را برای تدوین تاریخچه‌ی این مقبره در کتب درسی دانش‌آموزان صادر کرد.
علی محبوبی بیان کرد: کتاب‌های کمک‌آموزشی درسی نیز در این زمینه چاپ خواهند شد.
نخستین نشست هیأت امنای بنیاد شمس و مولانا با حضور اعضای این هیأت و مسؤولان استانی و شهرستانی به همت شورای اسلامی شهر خوی برگزار شد.
منبع: خبر گزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS