دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حيات طيبه (پرسش و پاسخ)

حيات طيبه که يک زندگي مطلوب و ايده‌آل قرآني است چگونه براي انسان حاصل مي‌شود؟
حيات طيبه (پرسش و پاسخ)
حيات طيبه (پرسش و پاسخ)

پرسش:

حيات طيبه که يک زندگي مطلوب و ايده‌آل قرآني است چگونه براي انسان حاصل مي‌شود؟

پاسخ:

پاسخ به اين سؤال را از ديدگاه دو انديشمند والا مقام مرحوم علامه طباطبايي(ره) و شهيد مرتضي مطهري مطرح مي‌کنيم:

به طور کلي حيات طيبه يکي از کليدي‌ترين و مرکزي‌ترين مفاهيم قرآني است که زندگي را با کتاب الله و آموزه‌هاي وحياني پيوند مي‌زند. تدقيق و تعمق در اين مفهوم اساسي مي‌تواند از طريق مطالعه آراء مفسران قرآن و انديشمندان ديني ميسر گردد.

1- شهيد مطهري(ره)

استاد مطهري(ره) حيات طيبه را نوعي کمال زندگي موجود مي‌داند، در حالي که علامه طباطبايي(ره) آن را اعطاي حياتي ديگر توصيف کرده است.

شهيد مطهري نگاه تکامل‌گرايانه به زندگي انسان دارد، و زندگي و حيات انسان را در برگيرنده ظرفيتي براي خوب يا بد شدن مي‌داند، و انسان واقعي را انسان با ايمان به خدا معرفي مي‌کند. بنابراين انسان بدون پرورش ديني راه گمراهي را خواهد پيمود. شهيد مطهري(ره) معتقد است که تحليل‌هاي غير مادي مختلف انسان را به امور مختلفي فرو کاسته و زمينه انواع مصيبت‌هاي بشري را فراهم کرده‌اند. وي معتقد است که تفکرات انساني وي را از آرماني که هر انساني مي‌تواند به آن دست يابد محروم ساخته‌اند. وي براي مثال به انديشه‌هاي توماس هابز، زيگموند فرويد، ويونگ و... اشاره مي‌کند. به اعتقاد شهيد مطهري(ره) از نگاه قرآن زندگي انسان بايد تکامل يابد. تکامل زندگي انسان در نهايت به حيات طيبه مي‌انجامد «من عمل صالحاً من ذکر اوانثي و هومومن، فلنحينيه حياةً طيبه و لنجزينهم اجرهم باحسن ما کانوا يعملون» هر کس از مرد يا زن کار شايسته کند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگي پاکيزه‌اي حيات (حقيقي) بخشيم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مي‌دادند پاداش خواهيم داد.(نحل- 97)

از اين رو حيات طيبه انساني را نوعي حيات جديد مبتني بر سير تکاملي انسان مي‌داند. و در اين رابطه طبيعي است که حيات طيبه از سوي خداي متعال به انسان اعطا مي‌شود.

در واقع حيات طيبه اکتسابي است و غايت اصلي انسان بوده و او را از حيوانات و نباتات مجزا مي‌کند، به بيان ديگر مي‌توان رد پاي علت غايي را در اين فراز از انديشه استاد مطهري ديد. از نگاه ايشان انسان پس از تکامل به حيات طيبه مي‌رسد. در يک نگاه کلي‌تر وي معتقد است نه تنها انسان بلکه همه جهان به سوي يک هدف غايي معين روان است. شهيد مطهري معتقد است که لزوم رسيدن به آن مقصد، چنين شکلي را براي عالم و انسان اقتضا مي‌کند، (نظام احسن). در واقع عبور درست از معبر و داشتن نقشه راه، ما را به انسان کامل بودن و زندگي عادلانه و آسوده داشتن در مدينه فاضله مي‌رساند.

بدين ترتيب انسان آن‌ چيزي نيست که آفريده شده است، بلکه آن چيزي است که خودش بخواهد باشد. ماهيت انسان توسط خود وي ايجاد مي‌شود از اين رو کل زندگي انسان حاصل انتخاب‌هايي است که انجام داده است.

از اين رو انسان غايتي دارد، اما اين غايت نيازمند نقشه و راهنماست. از سوي ديگر تربيت ديني که همانا طي راه حيات طيبه است، در سن هفت تا سي سالگي بهتر رخ مي‌دهد.

انسان با ايمان مي‌تواند، به حيات طيبه يا انسان کامل دست يابد. طرح عرفاني و ديني در حيات طيبه به هم مي‌آميزند. شهيد مطهري معتقد است که انسان کامل يعني انسان نمونه، انسان اعلي است، و آرمان‌ شهر يعني شهري که تجلي خداست و شناختن انسان کامل و مدينه فاضله از ديدگاه اسلام، از آن نظر براي ما مسلمانان واجب است که حکم مدل و الگو و سرمشق را دارد، بينش انساني جهاني به نوعي لازمه باور به جامع‌الاضداد بودن است، و وحدت وجودي است و در تمام اديان به نوعي وجود دارد. انسان با ايمان است که به کمال خود مي‌رسد. کمالي که حيات طيبه نام دارد.

 

روزنامه کيهان

تاريخ انتشار: يکشنبه 19 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS