دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.

1- اولين مرحله سيروسلوک به سوي خدا چيست؟

ج: اينکه حلال خدا را حلال بدانيم و حرام خدا را حرام.

2- کمال و رشد حقيقی انسان در چيست؟

ج: کمال انسان در عبوديت است و عبوديت؛ ترک معصيت در اعتقاد و عمل است.

3- براي تقرب هرچه بيشتر به خداوند و رسيدن به مقامات عالي معنوي چه بايد کرد؟

ج: ترک معصيت در اعتقادات و عمليات و نماز اول وقت، کافي و وافي است براي وصول به مقامات عاليه، اگرچه هزار سال باشد (اگرچه هزار سال عمر کنی(.

4- جنابعالي به کسي که بخواهد از جهت معنوي به جايي برسد، چه توصيه اي داريد؟

ج: اگر کسي مقيد باشد نماز را اول وقت بخواند به جايي که بايد برسد، خواهد رسيد.

5- چگونه مي توان به عرفان دست يافت و عارف شد؟

ج: اگر به آنچه مي دانيد عمل کنيد و معلومات را زير پا نگذاريد، اين تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همين مقدار که مي دانند عمل کنند کار درست مي شود.

6- اگر برايتان امکان دارد، درس اخلاق بگذاريد تا ما از وجود حضرتعالي بهتر بهره مند شويم؟ يا به ما دستورالعملي بفرماييد؟

ج: کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا؟ يک چيزي به شما مي گويم که هرجا برويد اين است و جز اين نيست! برويد، گناه نکنيد.

7- فرد کامل و به اصطلاح مرشد در عصر ما چه کسي است؟ اگر امکان دارد معرفي کنيد؟

ج: فرد، کامل مرشد در اين عصر، ولي عصر(عج) است و طريق رسيدن به ارشاد او ادامه توسلات معلومه است، از قبيل زيارات ماثوره از روي صدق و با عدم ترديد و نمازهاي آن حضرت و همه تحيات به خدا و دوستان او.

8- ما چگونه بدانيم که رضايت امام زمان(عج) در چيست که آن را انجام دهيم؟

ج: ما بايد حضرت امام زمان(عج) را حاضر فرض کنيم. هرجا مي رود برويم، هرچه مي کند بکنيم و هرچه را ترک مي کند ترک کنيم!

و اگر ندانيم، احتياط را که مي دانيم و مي توانيم! ولي گويا ما نمي خواهيم در راه رضاي آن حضرت باشيم! نه اينکه رضاي آن حضرت را نمي دانيم و نمي توانيم آن را تحصيل کنيم.

9- با اين حساب ما که به آن حضرت دسترسي نداريم تا از محضرشان بهره مند شويم بايد چه کار کنيم؟

ج: اگر بفرماييد: به آن حضرت دسترسي نداريم! جواب شما اين است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نيستيد؟ او به همين، از ما راضي است زيرا: «اورع الناس من تورع عن المحرمات» پرهيزکارترين مردم کسي است که از کارهاي حرام بپرهيزد.

10- از برخي از افراد شنيده شده که به ديدار امام زمان(عج) نائل شده ايد، چرا ما آن حضرت را نمي بينيم؟

ج: ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب ديدار ما از آن حضرت است.

11- نماز برايم مانند جريمه دادن است چه کنم؟

ج: زياد بگوييد: «و ربک الغني ذوالرحمه» (انعام/133): يعني پروردگار تو، بي نياز و رحمتگر است.

12- براي ازدياد حب الهي و بالا رفتن مرتبه چه کار کنيم؟

ج: کار آسان و کوچک و مفيد، بعد از ملاحظه واجبات و محرمات، «صلوات فرستادن» است؛ صلوات محبت آور است و محبت، انسان را بالا مي کشد.

13- براي محفوظ ماندن از گزند بلايا و گرفتاري ها چه کار کنيم؟

ج: صبح و شام سه بار گفته شود: «اللهم اجعلني في درعک الحصينه التي تجعل فيها من تريد».

14- براي توفيق نماز شب چه کنيم؟

ج: با قرائت آيه آخر «کهف» و اهتمام به اين امر اگر علاج نشد، تقديم بر نصف مي شود [قبل از نيمه شب به جا آورده شود].

15- در نماز شب و سحرخيزي قدري کسل هستم، لطفاً راهنمايي فرماييد؟

ج: کسالت در نماز شب به اين رفع مي شود که بنا بگذاريد هر شبي که موفق (به خواندن آن) نشديد، قضاي آن را به جا بياوريد. (افق حوزه، شماره 9 به نقل از عرفان در کلام اولياي رباني، گوهرهاي حکيمانه، ذکرهاي نجات بخش، نفس مطمئنه).

روزنامه كيهان، شماره 21802 به تاريخ 5/10/1396، صفحه 6(معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS