دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه‌های مقابله با سختی‌های زندگی

No image
راه‌های مقابله با سختی‌های زندگی

مدتی بود خیلی دلم گرفته بود و پشت سر هم می نالیدم! یک لحظه به ناله های من گوش بده: خدایا خیلی دلم گرفته. دیگر از این تکرار ملال‌آور روزها خسته شده‌ام.خدایا تو خود می‌دانی که چه سخت است اگر که ماهی کوچک اسیر آب دریای بیکران باشد. خدایا تو خود می دانی برای من که همیشه با تو زندگی کرده ام این سیر تکراری روزگار که ناخواسته مرا به کام خود می برد چه قدر ملال آور و خسته کننده است. خدایا از این همه گرفتاری های متفاوت خسته شدم مگر نه این است که همه امورات دست توست پس چرا امروز این مشکل، فردا مشکل دیگری!بعد چند تا سؤال در ذهنم رسوخ کرد که با پیگیری به جواب‌هایشان رسیدم و آرام شدم! شاید یکی از شما ها هم همین دردهای مرا داشتید؟ چرا گاهی با روی دادن یک واقعه تلخ و ناخوشایند ممکن است به ناشکری بیفتیم؟ اولاً: ایمان به خدای متعال باید همراه ایمان به عوالم غیب باشد: «(پرهیزكاران) كسانى هستند كه به غیب [آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان مى‌ آورند و نماز را برپا مى‌دارند و از تمام نعمت ها و مواهبى كه به آنان روزى داده ‌ایم، انفاق مى ‌كنند.» و كسانی كه به عوالم غیب ایمان دارند، نوع نگاهشان به دنیا به گونه‌ای نیست كه ناهمواری های دنیا، كمرشان را بشكند و در مقابل آن تاب و توان خویش را از دست بدهند. بلكه انسان با نگاه به عالم حقیقی كه پس از مرگ رخ می نمایاند، تمام سختی های دنیا برایش پذیرفتنی و چه بسا شیرین می شود. مانند ورزشكاری كه سخت زحمت می كشد، اما امیدش به كسب جایزه، رنج را برایش هموار می كند. ثانیاً: انسان با دقت در دنیای مادی می فهمد كه رنج و سختی جزء جداناشدنی دنیاست و همگان به نوعی سختی‌ها و مرارت‌های دنیا را تجربه می كنند. بنابراین تلاش برای منتفی کردن هر نوع ناگواری، نتیجه ای جز شكست نخواهد داشت و كسانی در این میدان پیروز می‌شوند كه به جای تلاش برای تغییر همه چیز، به تغییر خود بپردازند و با ایجاد وسعت درونی، مشكلات را برای خویش هموار كنند. همان گونه كه خدای متعال، برای پیامبرش چنین نسخه ای داشت: «آیا سینه‌ ات را برایت نگشودیم؟ و بار گرانت را از پشتت برنداشتیم؟» انسان با دقت در دنیای مادی می‌فهمد كه رنج و سختی جزء جدا ناشدنی دنیاست و همگان به نوعی سختی ها و مرارت های دنیا را تجربه می كنند. بنابراین تلاش برای منتفی کردن هر نوع ناگواری، نتیجه ای جز شكست نخواهد داشت.ثالثاً: بسیاری از بلاها و مصیبت هایی كه بر سرمان می‌آید، نتیجه اعمال خودمان است و باید شاكر خدای متعال باشیم كه حتی بسیاری از بلاهای خود ساخته ما را، از ما دور كرده است. «فساد، در خشكى و دریا به خاطر كارهایى كه مردم انجام داده ‌اند آشكار شده است. خدا مى‌خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حق) بازگردند.» رابعاً: بسیاری از اموری كه برایمان ناپسند شده، در واقع خیر ماست و به دلیل جهل و نادانی، قادر به تشخیص مصلحت خویش نیستیم و گاهی اوقات، مصلحت های خویش را ناپسند می‌شماریم: «چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن كه خیرِ شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آنكه شرِّ شما در آن است. و خدا مى‌ داند، و شما نمى ‌دانید.» خامساً: مكروهات دنیا، محكی برای ادعای ایمان است. تا فرق بین مؤ‌من حقیقی و مدعی سست عنصر روشن شود: «قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و میوه‌ ها، آزمایش مى ‌كنیم و بشارت ده به استقامت‌ كنندگان.» «آیا مردم گمان كردند همین كه بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟» به طور كلى بلاء و مصیبت و مشکلات به سه بخش تقسیم مى‌شود:

  1. بلا و مصیبت به هدف آزمایش و امتحان.2. بلاها و مصیبت هایى كه به عنوان كفاره گناه مؤمن، موجب ریزش گناهان اوست.3. بلاها و مصیبت هایى كه براى ترفیع درجه و ارتقاء كمالات انسانى است، مانند بلاها و مصیبت هایى كه به انبیاء و اولیاء عظیم الشأن وارد مى‌شد.امام على(علیه السلام) مى فرمایند: «ان البلاء للظالم ادب و للمومن امتحان و للانبیاء درجه» بلا براى ستمگر تأدیب است و براى مؤمن امتحان و براى پیامبر، مقام و درجه است. بهترین کار در مواقع مشکلات در کنار موارد بالا، استغفار کردن جهت آمرزش گناهان است. بلاها و دشوارى‌ها، فلسفه‌هاى متعددى دارند. حداقل آن در مورد بندگان صالح خدا امور زیر است: 1- وسیله‌ اى براى آمرزش گناه، 2- زمینه تقرب بیشتر و اعتلاى رتبه، 3- وسیله‌ اى براى تربیت و استكمال نفس. چه زیبا برایمان تصویر کردند که..... امام على(علیه السلام) مى فرمایند: «ان البلاء للظالم ادب و للمومن امتحان و للانبیاء درجه» بلا براى ستمگر تأدیب است و براى مؤمن امتحان و براى پیامبر، مقام و درجه است. بهترین کار در مواقع مشکلات در کنار موارد بالا، استغفار کردن جهت آمرزش گناهان است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS