دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ساده‌ترین روش برای تعیین سمت قبله در روزهای 7 خرداد و 25 تیر

No image
ساده‌ترین روش برای تعیین سمت قبله در روزهای 7 خرداد و 25 تیر مرکز تحقیقات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی ساده‌ترین روش برای تعیین سمت قبله در روزهای هفتم خرداد و 25 تیر را اعلام کرد.
محمد صالح نجف، مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی وابسته به دفتر حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ساده‌ترین روش برای تعیین سمت درست قبله در دو روز از سال را اعلام کرد.
وی با بیان این‌که قبله یابی از مباحث بنیادین علم و نجوم اسلامی است و دانستن جهت آن در بسیاری از عبادات ضروری است، یکی از شیوه‌های دقیق قبله یابی را استفاده از سایه شاخص به هنگام زوال ظهر مکه مکرمه در دو روز از سال دانست که امسال روزهای هفتم خرداد و 25 تیر است.
نجف افزود: در روزهای هفتم خرداد و 25 تیر، هنگام ظهر شرعی (اذان ظهرِ) مکه، خورشید دقیقاً عمود بر کعبه است و این سبب می‌شود شاخص در مکه سایه نداشته باشد؛ از این رو فرد در هر مکانی که قرار داشته باشد، خلاف سایه او سمت درست قبله را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: برای آن‌که این عمل به دقت انجام گیرد، می‌توان از یک وسیله عمود بر زمین مانند نخ یا میله استفاده کرد که خلاف جهت سایه آن نشان‌گر جهت قبله است.
مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی ادامه داد: ظهر شرعی مکه به وقت رسمی ایران در روز هفتم خرداد، ساعت 13:48 و در روز 25 تیر، 13:57 است و تعیین قبله باید در این زمان‌ها صورت بگیرد.
نجف در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاق نجومی، که در آن خورشید بالای کعبه قرار می‌گیرد، گاهی در روزهای هشتم خرداد و 24 تیر نیز صورت می‌گیرد، ولی امسال همان دو روزی است که پیشتر اعلام شده است.
گفتنی است، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی این مرکز به نشانی www.nojumi.org مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 2936313 ـ 0251 تماس بگیرند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS