دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ضعف معنویت؛ عامل خزان تلخ جوانى

آسیبهاى اجتماعى ازعوامل تهدید کننده حیات فرهنگی، اجتماعى و سیاسى هرجامعه هستند که شکلهاى مختلفى دارند، در جامعه امروزایران، اعتیاد به مواد مخدرازمهمترین آسیبها است که مى بایست به پیشگیرى ازآن اقدام وراهکارهاى مناسب را به کارگرفت، ازجمله عوامل بسیارموثردراین زمینه تقویت معنویت در نوجوانان و جوانان به عنوان...
No image
ضعف معنویت؛ عامل خزان تلخ جوانى
ضعف معنویت؛ عامل خزان تلخ جوانى آسیبهاى اجتماعى ازعوامل تهدید کننده حیات فرهنگی، اجتماعى و سیاسى هرجامعه هستند که شکلهاى مختلفى دارند، در جامعه امروزایران، اعتیاد به مواد مخدرازمهمترین آسیبها است که مى بایست به پیشگیرى ازآن اقدام وراهکارهاى مناسب را به کارگرفت، ازجمله عوامل بسیارموثردراین زمینه تقویت معنویت در نوجوانان و جوانان به عنوان سپرى محافظ براى جلوگیرى از خزان تلخ آینده سازان کشور است . امروزه مواد مخدر به راحتى قابل دسترسى است ومدت زمان دسترسى به آن نیزکاهش یافته است. سن مصرف کنندگان، روز به روز کاهش مى‌آید، به طورى که درحال حاضرگفته مى‌شود از15 سال به بالا درگیراین پدیده زیانبارهستند. با وجود اینکه پیشگیرى ازاعتیاد، قبل ازدرمان کارپیچیده‌اى است، اما موثرترین وموفقیت ‌آمیزترین روش است که توجه به آن، ازآسیبها و زیانهاى بعدى جلوگیرى خواهد کرد .گرچه گفته مى شود مسئولان براى کنترل نفوذ اعتیاد در مدارس تلاش مى کنند اما ناهماهنگى ها و نبود برنامه ریزى جامع این تلاشها را ناکام گذاشته است. دوران جوانى دوران بروزوظهوراحساسات است، درموارد بسیاری، احساسات جوانان برمنطق آنها غلبه مى کند، به طور طبیعى جوان کم تجربه است وبراى کنترل احساسات، همچنین بهره گیرى مناسب ازآن وهدایت صحیح، به فضاسازى مناسب و هدایتگرى مطلوب نیازدارد. رقم30 هزارنفرى دانش آموزان معتاد، درخانواده16 میلیونى آموزش وپرورش، فقط مربوط به گروهى است که خودخواسته به مراکزترک اعتیاد مراجعه کرده اند، اما رقم قابل توجهى ازدانش آموزان نیزمصرف کنندگان تفننى هستند. ازآنجایى که مسئله اعتیاد وگرایش روزافزون مردم بویژه نوجوانان وجوانان به استفاده ازمواد مخدربه عنوان یکى ازمهمترین آسیبهاى اجتماعى مطرح است واین موضوع، معضلى حساس براى خانواده ها ، مسئولین ومردم است، لزوم به کارگیرى راهکارهاى پیشگیرانه توسط خانواده ها ، نهادهاى آموزشى نظیرآموزش وپرورش ، دانشگاهها ، رسانه ها بیش ازپیش احساس مى شود. پیشگیرى به عنوان آسانترین و کم خرج ترین راه باید مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان باشد . به اعتقاد بسیارى ازمتخصصان، آموزش مهارتهاى اجتماعى نظیرآموزش حل مسئله، تقویت قدرت نه گفتن ، آموزش پرهیز از دوستى با افرادى که رفتارهاى پر خطر دارند، آموزش اینکه براى حل یک مشکل تنها یک راه حل وجود ندارد ، آموزش اینکه استفاده از بعضى مواد تنها براى یک بار هم ضایعات جبران ناپذیرى دارد، نقش بسیارمهم واساسى در پیشگیرى از گرایش نوجوانان و جوانان ایران اسلامى به اعتیاد دارد. بى تردید آموزش این مهارتها با بهره گیرى ازمبانى وآموزه هاى دینی، بسیارعمیق وریشه اى بوده، اعتماد به نفس نوجوان را به درستى ارتقاء مى بخشد. وقتى قشر تاثیرپذیروحساس جامعه، با قدرت درک وتشخیص بالا واعتماد به نفسى که به دلیل آگاهى ازمسائل دینى واجتماعى ایجاد شده، درمعرض آسیب قرارگیرد، به درستى مى تواند به آن مقابله کرده، دردام نیفتند. خودشناسى وخودسازى ازجمله دستاوردهاى آگاهى دقیق وصحیح ازمبانى دینى است که به واسطه آموزش صحیح درمدارس ایجاد مى شود، نوجوانى که به این مرحله رسیده باشد، براى خود چنان ارزشى قائل است که هرگزحاضر نمى شود آسیبى به خود وارد کند، به همین دلیل درحفظ خود ازخطراتى که اورا تهدید مى کند، کوشا وهوشیارخواهد بود. به طورکلى مقابله مذهبى ، متکى برباورها وفعالیتهاى مذهبى است وازاین طریق درکنترل استرسهاى هیجانى وناراحتیهاى جسمى به افراد کمک مى‌کند. داشتن معنا وهدف در زندگی، احساس تعلق داشتن به منبعى والا ،امیدوارى به کمک و یارى خداوند درشرایط سخت زندگی، برخوردارى ازحمایتهاى اجتماعى وحمایت روحانى همگى ازجمله منابعى هستند که افراد مذهبى با برخوردارى ازآنها مى‌توانند درمواجهه با حوادث سخت واسترس زا که درمواردى براى تحمل آنها به مواد مخدرپناه مى برند، به خوبى مقاومت کرده، آسیب کمترى را متحمل شوند. به گزارش مهر ، تقویت باورهاى دینی، تقویت کنترل کننده هاى درونى انسان را در پى داشته ، نتایج آن در برخوردهاى انسان با مسائل پیرامون به خوبى قابل مشاهده است. تحقیقات نشان مى دهد کسانى که اعتقاد به خداى متعال داشته و خدا را بر اعمال و رفتار خود شاهد و ناظر مى دانند، بسیارکمترعملى خلاف عقل، شرع وقانون انجام مى دهند. در این میان از نقش خانواده نیز نباید غافل شد، خانواده دیندار، نسل دیندارى را تربیت مى کند که در آینده کمتر در خطر ابتلا به آسیبهاى مختلفى که در اجتماع وجود دارد، قرارخواهد گرفت . چنین نسلی، با قدرت تشخیص بالا، یاراى مقابله و مقاومت در برابر وسوسه ها و تشویقهاى منفى ومخرب را داشته، خود را ازانحراف وسقوط درورطه نابودى حفظ مى کند .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS