دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

امام رضا(ع) در روایتی هنگامی که پیراهن خود را به دعبل عطا می کند می فرماید: این پیراهن را حفظ کن، چراکه در هزار شب، هزار رکعت نماز در آن خواندم و هزار ختم قرآن درآن به جا آوردم. «بحارالانوار، ج49، ص238، باب 17»
عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)
عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

عبادت و ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع)

قَالَ الرضا(ع):احْتَفِظْ بِهَذَا الْقَمِیصِ فَقَدْصَلَّیتُ فِیهِ أَلْفَ لَیلَهٍ أَلْفَ رَکْعَةٍ وَخَتَمْتُ فِیهِ الْقُرْآنَ أَلْفَ خَتمه

یکی از چیزهایی که در سیره امام رضا(ع) به‌چشم می‌خورد عبادت و ویژگی‌های فردی و اخلاقی آن حضرت است که ما در اینجا به‌عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. از شخصی که مأمون او را از مدینه تا مرو، ملازم و همراه امام رضا(ع) کرده و به او دستور داده بود، که اعمال امام رضا را به‌دقت زیر نظر بگیرد، نقل شده که:

«فَکُنْتُ مَعَهُ مِنَ الْمَدِینَهِ إِلَى مَرْوَ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَیتُ رَجُلا کَانَ أَتْقَى لِلَّهِ تَعَالَى مِنْهُ وَ لا أَکْثَرَ ذِکْراً لِلَّهِ فِی جَمِیعِ أَوقَاتِهِ مِنْهُ وَ لا أَشَدَّ خَوْفاً لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُ»[1]

از مدینه تا مرو همراه او [امام رضا] بودم، به خدا قسم کسی را پرهیزگارتر از او ندیدم، در همه اوقات به یاد خدا بود و هیچ کس را به اندازه او، خدا ترس ندیدم.

در روایت دیگری نقل شده که:

«کَانَ الرِّضَا(ع) یخْتِمُ الْقُرْآنَ فِی کُلِّ ثَلاثٍ وَ یقُولُ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ فِی أَقَلَّ مِنْ ثَلاثٍ لَخَتَمْتُهُ وَ لَکِنْ مَا مَرَرْتُ بِآیةٍ قَطُّ إِلاّ فَکَّرْتُ فِیهَا وَ فِی أَیّ شَی‌ءٍ أُنْزِلَتْ وَ فِی أَی وَقْتٍ فَلِذَلِکَ صِرْتُ أَخْتِمُ ثَلاثَةَ أَیامٍ»[2]

امام رضا(ع) قرآن را هر سه روز یک‌ بار ختم می‌کرد و می‌فرمود: اگر می‌خواستم، می‌توانستم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم؛ ولی از هیچ آیه‌ای عبور نمی‌کنم مگر اینکه در آن آیه و در اینکه در چه موردی و در چه وقتی نازل شده، فکر می‌کنم و به‌همین دلیل اصرار دارم که قرآن را در سه روز ختم کنم.

راوی در توصیف ویژگی‌های اخلاقی امام رضا(ع) روایت کرده که هرگز ندیدم امام رضا(ع) با سخن خود، کسی را ناراحت نموده و برنجاند.

هرگز ندیدم که سخن کسی را قطع نماید؛ بلکه صبر می‌کرد تا صحبت خود را تمام می‌کرد.

هرگز ندیدم نیازمندی را ردّ کند بلکه به اندازه‌ای که توان داشت او را یاری می‌کرد.

هرگز پاهای خود را در برابر همنشین خود، دراز نمی‌کرد و هرگز در برابر همنشین خود تکیه نمی‌داد.

هرگز ندیدم کسی از غلامان و کنیزان خود را دشنام دهد.

هرگز ندیدم (در برابر کسی) آب دهان بیندازد.

هرگز ندیدم در موقع خنده، قهقهه نماید، بلکه خنده آن حضرت تبسّم و لبخند بود.

وقتی محفل خلوت می‌شد و سفره غذا را می‌گستردند همه غلامان خود را بر سر سفره خود فرا می‌خواند.

امام رضا (ع) شبها کم می‌خوابید و بسیار بیداری می‌کشید، بیشتر شبها از اول شب تا بامداد شب زنده‌داری می‌کرد.

آن حضرت زیاد روزه می‌گرفت و هیچ وقت روزه سه روز از هر ماه را ترک نمی‌کرد و می‌فرمود:«ذلک صوم الدهر»

روزه این سه روز، مانند روزه تمام عمر است.

آن حضرت زیاد کارهای خیر انجام می‌داد، پنهانی صدقه می‌داد و بیشتر این کارهای خیر را در شب‌های تاریک انجام می‌داد.[3]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS