دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت فاعلی

No image
علت فاعلی

كلمات كليدي : علت فاعلي، علت وجود، علت هستي بخش، فاعل الهي، فاعل طبيعي

نویسنده : مهدي افضلي

یکی از مهم‌ترین اقسام علل، علت فاعلی می‌باشد. از علت فاعلی در کنار علت غایی به علل وجود نیز تعبیر می‌شود. ارسطو مدعی است که پیش از او کسی بدین نوع علت نپرداخته است. خود وی هم در کتاب طبعیت و هم در کتاب مابعدالطبیعه به تفصیل در مورد علت فاعلی بحث کرده است. در دنیای اسلام ضمن تاکید بر علت فاعلی به معنای ارسطویی آن تغییرات معتنابهی در محتوای آن ایجاد شد. اگر در فلسفه ارسطو دست‌کم در ظاهر برای واجب الوجود شأن علت غایی تصویر می‌شد و از علت فاعلی بودن آن سخن به میان نمی‌آمد، در فلسفه اسلامی، علت فاعلی بودن واجب الوجود نیز در دستور کار قرار گرفت و براهین متعددی برای اثبات آن اقامه شد. برهان صدیقین که در نظام فلسفی اسلامی از شاهکارهای فیلسوفان مسلمان به شمار می‌آید، نخستین بار توسط ابن سینا برای اثبات علت فاعلی اقامه شده است. در نظام فکری ارسطویی چیزی‌که در مورد علت فاعلی گفته می‌شد چیزی بیش از علت جمع میان ماده و صورت در اشیای مادی نبود و این همان چیزی است که در فلسفه اسلامی به فاعل طبیعی مشهور است. مانند این‌که نجاری می‌آید با استفاده از ماده چوب، که هیچ نقشی در ایجاد آن ندارد، میز و صندلی می‌سازد. اما در فلسفه اسلامی ضمن پذیرش این نوع علت فاعلی، از علت فاعلی دیگری نیز سخن به میان آمد که آنرا فاعل الهی می‌نامند، در این نوع علت، فاعل نه تنها علت ترکیب میان ماده و صورت و صورت بخشیدن به ماده است، بلکه اصل وجود ماده و صورت را نیز ایجاد می‌کند، افاضه وجود می‌کند و هستی بخش است. همین بحث در مورد مجردات نیز می‌آید؛ یعنی براساس قاعده الواحد، سرانجام وجود تمام مبادی عالیه و مجردات به وجود خداوند باز می‌گردند و همگی از او صادر می‌شوند. زیرا در فلسفه اسلامی در پی منازعات فلاسفه و متکلمان در مورد ملاک احتیاج معلول به علت، فیلسوفان، امکان را به عنوان ملاک احتیاج معلول‌ها به علت معرفی کردند و در تمام ماسوی الله امکان وجود دارد. از سوی دیگر امکان نیز به استوای نسبت به وجود و عدم تعریف می‌شود، در نتیجه تمام ممکنات برای خروج از حد استوا و ورود در دایره موجودات نیازمند فاعل هستی‌ بخش می‌باشند.

البته برای فاعل اقسام مختلف و متعددی برشمرده شده است. فاعل بالطبع، بالقسر، بالتسخیر، بالجبر و نزد متکلمین فاعل بالقصد و در فلسفه مشاء فاعل بالعنایه مورد قبول بود، پس از آن نزد شهاب الدین سهروردی فاعل بالرضا و در حکمت متعالیه فاعل بالتجلی نیز در دایره اقسام فاعل اضافه شد. هریک از این اقسام در مدخل‌های جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS