دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت قریب و علت بعید

No image
علت قریب و علت بعید

كلمات كليدي : علت قريب، علت بعيد، علت با واسطه، علت بي واسطه

نویسنده : مهدي افضلي

علت قریب علتی است که مستقیما در معلول تاثیر می‌نهد، و برای تاثیر نهادن نیازمند واسطه نیست، ولی علت بعید علتی است که به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه در معلول اثر می‌نهد. از باب نمونه وقتی تاثیر نفس انسان در حرکت دست او را ملاحظه کنیم این اثر واسطه‌ای لازم ندارد و نفس نسبت به آن فاعل قریب است. ولی وقتی همین تاثیر نفس را نسبت به حرکت دادن کلید ملاحظه کنیم به دلیل آن‌که میان نفس و حرکت کلید واسطه‌ای به نام دست وجود دارد، نفس را علت بعید می‌نامند.

میان علت اصلی و اثر، گاهی همانند مثال نفس و حرکت کلید واسطه کم است، ولی گاه وسائط بسیار می‌شود، هرچه واسطه‌ها بیشتر باشد علت دورتر خواهد بود. اگر پدیده‌ها را نسبت به خداوند متعال در نظر بگیریم، موجودی که صادر اول است بدون واسطه صادر شده و خداوند علت قریب آن است، ولی پس از صادر اول همگی معلول با واسطه‌ برای خداوند متعال می‌باشند. وقتی یک پدیده مادی ملاحظه شود، وسایط فیض حق تعالی زیاد شده و خداوند نسبت به آن‌ علت بعید شمرده می‌شود.

در مورد علت غایی نیز این تقسیم راه دارد. غایت بعید چیزی است که از یک کار قصد می‌شود اما این‌کار خود فی‌حد ذاته بدان منتهی نمی‌شود، برخلاف غایت قریب که فعل خود بدان منتهی می‌شود. از باب نمونه غایت دارو خوردن تندرستی است، اما تندرستی غایت نزدیک است، ولی دست‌یابی به کمال و سعادت نسبت به دارو خوردن غایت بعید به شمار می‌آید.

در مورد علت مادی نیز قرب و بعد معنا دارد. دانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مستعد است و ماده به حساب می‌آید، لیکن ماده‌ای بعید است، اما جوانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مادة قریب به شمار می‌آید.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS