دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عوامل تقويت‌كننده نماز در خانواده

No image
عوامل تقويت‌كننده نماز در خانواده

گاهي ديده مي‌شود والديني كه خود به انجام فرايضي ديني چندان مقيد نيستند، به داشتن فرزنداني مؤمن و مؤدب افتخار مي‌كنند. در اين نوشتار راه‌هاي تحقق اين تمايل ذاتي را با هم مرور مي‌كنيم. چه كنيم تا خود و فرزندان مان نسبت به نماز كه شاكله و شيرازه همه فضائل اخلاقي و تربيتي به شمار مي‌آيد، علاقه‌مند و پايبند باشيم. اگر حتي بخشي از آنچه را كه در نماز از خداوند مي‌خواهيم به دست آوريم، هرگز (خود و فرزندانمان) دست از نماز بر نداشته و همواره بر عمق و غناي آن افزوده خواهد شد. 1- تقويت و ارتقای سطح آگاهي و شناخت ديني در حوزه‌هاي مختلف: توحيد، نبوت، امامت، معاد، نعمت‌ها و موهبت‌هاي الهي؛ چرا كه حلقه‌هاي مذكور پيوندي پايدار با هم دارند. تقويت نماز بدون آگاهي از ساير ابعاد دين ممكن نخواهد بود. لذا مطالعه كتب ديني، آموزش و شركت در كلاس‌ها و همايش‌هاي ديني و استفاده از برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي صدا و سيما از اصلي‌ترين پيش نيازهاي تقويت نماز در خانواده است. 2- پاسخ‌گويي صحيح و به موقع به پرسش‌هاي ديني اعضاي خانواده. 3- پرهيز از زور و استبداد؛ در آموزش نماز فراموش نكنيم كه غنچه با زور گل نمي‌شود بايد فضاي مناسب و مراقبت صحيح براي گل شدن غنچه صورت گيرد. 4- گناه، ذهن و فكر آدمي را مسموم کرده و علاقه به دعا و نيايش را به‌شدت كاهش می‌دهد. پرهيز از محيط و افراد آلوده به گناه، مهم‌ترين و مؤثرترين راه رسيدن به نماز واقعي است. 5- تجربه‌هاي تلخ يا شيرين از نماز و محيط‌هاي مذهبي در علاقه‌مندي يا انزجار از نماز نقش بسيار مهمي دارد. سعي كنيد خود و فرزندان تان از نماز و مراسم و محيط‌هاي مذهبي تجربه‌ها و خاطره‌هاي شيريني داشته باشند. 6- والديني كه نماز را به تأخير انداخته يا اهميت چنداني به نماز ندهند، فرزنداني اهل نماز و نيايش نخواهند داشت. پدران و مادران، الگوي تربيتي فرزندان هستند. لذا به‌شدت مراقب رفتار و اخلاق، به ويژه به جا آوردن نماز باشيد. 7- اذان و اقامه گفتن در گوش نوزادان خود نقش مهمي در تمايل فرزندان به نماز و دين خواهد داشت. 8- تعيين مكان مشخص و مناسبي براي اداي نماز را فراموش نكنيد. 9- نوجوانان گاهي در پي اثبات استقلال خود هستند. از امر و نهي و دستور به‌شدت بپرهيزيم. لذا به جاي دستور از روش‌هاي الگويي، روش الفبايي (با كتاب، داستان، شعر و فيلم) و نيز روش استدلال و برهان استفاده كنيد. 10- دير خوابيدن و خوردن غذاي سنگين و ميهماني‌هايي كه تا دير وقت به طول مي‌انجامد از عوامل اصلي قضا شدن نماز صبح است، از اين امور پرهيز كنيد. 11- فرزندان خود را براي نماز صبح به يك‌باره بيدار نكنيد، يك‌بار قبل از وضو به آرامي و نوازش بيدارش كنيد، بار دوم بعد از وضو و بار سوم بعد از نماز (در سه مرحله بيدارش كنيد). 12- تفريح و لذت از دنيا، خوردن و خوابيدن و زندگي توأم با تنبلي، مانع بزرگي در جهت انجام فرايض ديني رشد و بالندگي معنوي است. حفظ اعتدال در اين زمينه براي علاقه‌مند شدن به نماز بسيار ضروري است. 13- لقمه حرام، قطعاً و يقيناً روح و روان ما و فرزندان مان را بيمار کرده و مانع بزرگي در جهت نهادينه کردن نماز در خانواده است. والدين به ويژه پدران مي‌بايست تمامي تلاش خود را در جهت فراهم ساختن سفره حلال به كار گيرند. 14- هماهنگي والدين در تربيت ديني و آموزش ارزش‌هاي اخلاقي به فرزندان بسيار مهم و ضروري است. همسويي و هم‌صدايي پدران و مادران و انتخاب معاشران و دوستان متدين در پراكندن عطر نماز و نيايش در فضاي خانه و خانواده از مهم‌ترين پيش شرط‌ها به شمار مي‌آيند كه نبايد مورد غفلت والدين واقع شود. 15- انتظار ناروا از نماز و آلوده كردن دين به خرافات، مانع بزرگي در جهت كمال و تربيت ديني فرزندان است. آلوده كردن دين به خرافات فرزندان و اعضاي خانواده ما را افسرده و بي‌حال و بي‌احساس و نسبت به نماز و دعا و دين بي‌توجه خواهد کرد. استاد مرتضي مطهري می‌گفت: دين مرده انسان زنده را هم مي‌ميراند چه رسد به اينكه بخواهد انسان مرده و مأيوس را زنده و شاداب كند. 16- هنگام نشاط و شادابي، بهترين فرصت براي دعوت فرزندان به نماز است، شناخت زمان، زبان و مكان، از اصلي‌ترين عناصر مورد نياز در پيام‌رساني است. اين سه عنصر را فراموش نكنيد؛ زماني كه مخاطب ما خوشحال، سالم و سر حال باشد و خسته، گرسنه و كلافه نباشد. با زباني كه در حد فهم و درك او باشد. به زبان روز و زبان جوانان آشنا باشيم. با لحن و بيان روان، دلنواز و مستدل و قانع‌كننده باشد و در مكاني كه مناسب پيام رساني باشد. در خلوت باشد در جمع دوستان نباشد. گاهي در اماكن مذهبي و عرفاني باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS