دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسجد تونس افتخاری برای معماری جهان اسلام

No image
مسجد تونس افتخاری برای معماری جهان اسلام مسجد عقبة بن نافع منسوب به عقبة بن نافع بن عبدالقیس اموی فهری یکی از رهبران ارتش عرب و فاتحان صدر اسلام است که در زمان حضرت محمد (ص) به دنیا آمد و با عمروعاص مصر را فتح کرد. وی در زمان خلافت معاویه والی آفریقا شد و شهر قیروان در تونس را بنا کرد و مسجد عقبة بن نافع را در سال 55 هجری ساخت.
مساحت مسجد در ابتدای امر بسیار کوچک بود و سقف آن بر روی ستونها به صورت مستقیم قرار داشت . اما با گذشت زمان و با اهتمام خلفا و امرا در مراحل مختلف تاریخ اسلام تغییرات زیادی در آن ایجاد کردند تا اینکه امروزه به عنوان یکی از آثار باستانی و مفاخر مهم جهان اسلام به شمار می رود.
شکل خارجی مسجد به گونه ای است که بیننده تصور می کند، دژی مستحکم در اطراف این مسجد قرار دارد و از آن حفاظت می کند.
اولین کسی که پس از عقبة بن نافع مسجد جامع را ترمیم و بازسازی کرد، حسان بن نعمان غسانی بود که همه مسجد جز محراب آنرا تخریب کرد و در سال 80 هجری مسجدی با ستونها و زیرساختهای بسیار مستحکم بنا کرد.
در سال 105 هجری هشام بن عبدالملک پادشاه اموی از بشر بن صفران والی خود در قیروان خواست تا بنای این مسجد را توسعه دهد . والی قیروان نیز زمین شمالی مسجد را خرید و به آن ضمیمه کرد و به صحن مسجد افزود، همچنین مکانی برای وضوع اختصاص داد. سپس گلدسته ای برای مسجد در بخش دیوارهای شمالی آن کنار چاه جنان ساخت .
پس از گذشت 50 سال یعنی در سال 155 هجری، یزین بن حاتم والی ابو جعفر منصور در آفریقا به اصلاح، بازسازی و تزئینات مسجد اقدام کرد.
در سال 221 هجری زیادة الله بن اغلب دومین پادشاه اغلبیها به تخریب بخشهایی از این مسجد پرداخت و علاوه بر توسعه آن، به ارتفاع سقفهای آن اقدام کرد. سپس قبه ای تزئینی با سنگهای مرمر بر استوانه محراب ساخت. وی در صدد بود تا محراب را تخریب کند، اما فقهای قیروان به او اعتراض کردند . از این رو وی محرابی جدید با سنگ مرمر و با تزئینات بسیار زیبا بنا کرد.
در سال 248 هجری احمد بن محمد اغلبی به تزئین منبر و دیوار محراب با سنگها و آجرهای تزئینی اقدام کرد. در سال 261 هجری نیز به توسعه صحن مسجد و ساخت قبه باب البهو پرداخت. در این مرحله مسجد به زیباترین درجه زیبایی خود رسید.
در سال 441 هجری معز بن بادیس به ترمیم مسجد و تجدید بنای آن اقدام کرد و در ساخت آن از هنر معرق کاری بهره جست که تا امروز در کناره های محراب مسجد وجود دارد. پس از جنگ هلالیه، حفصیها به تجدید بنای مسجد اقدام کردند.
مسجد امروز مقیاسهای اولیه که ابراهیم بن احمد اغلبی تعیین کرده بود را حفظ کرده است، به گونه ای که طول زمین مسجد 126 متر، عرض آن 77 متر، طول نمازخانه 70 متر، عرض آن حدود 38 متر، طول صحن، 67 متر و عرض آن 56 متر است. بنابراین نمازخانه مسجد تقریبا نیمی از مساحت مسجد را در بر گرفته است.
گلدسته مسجد عقبه از زیباترین گلدسته هایی است که مسلمانان در آفریقا آن را بنا کردند و همه گلدسته هایی که پس از آن در کشورهای آفریقایی ساخته شدند بر اساس این مسجد بود و جز در موارد نادر با آن اختلاف ندارند. گلدسته های این مسجد با دیگر گلدسته های مسجد تونس، الجزایر و کشورهای آفریقایی همچنین گلدسته مسجد جیوشی مصر شباهت بسیاری دارد.
گلدسته این مسجد دارای ویژگی خاصی است، به گونه ای که از 3 طبقه که هر کدام به شکل مربع هستند، تشکیل شده است که طبقه دوم کوچکتر از اول، طبقه سوم کوچکتر از دوم است . ارتفاع گلدسته ها به 31 متر و نیم می رسد.

این گلدسته در دیوار موازی با دیوار قبله در دورترین بخش صحن قرار دارد . ضلع طبقه اول که به صورت مربع است 5 متر با ارتفاع 19 متر است که 3 متر و نیم از این ارتفاع با سنگهای تراشیده شده تزئین شده اند . بیرون قبه نیز با قطعه سنگهای مستطیل شکل مانند قالبهای آجر ساخته شده اند.
طبقه دوم گلدسته با طاقهای پیچ در پیچ ساخته شده که هر کدام با داشتن پنجره و اتاقهایی که درهای آن بسته است، به مناره می رسد . در بخش بالایی در هر طبقه تزئینات خاصی انجام شده است. این بخش از نظر معماری بسیار مستحکم ساخته شده است.
گفته می شود که این مناره یکباره ساخته نشده اند . بخش اول آن که مستحکم تر است، در دوران هشام بن عبدالملک، بخشهای دوم و سوم نیز بعدها تکمیل شد. معماری آن به گونه ای است که بخش زیرین با استحکام بیشتر توانایی نگهداری بخشهای بالاتر را دارد.
این مسجد دارای 6 قبه است. قبه محراب که از قدیمی ترین قبه های ساخته شده در کشورهای آفریقایی است. قبه باب البهو که ورودی به صحن مسجد بوده و بسیار زیبا تزئین شده است . دو قبه که از ورودی نمازخانه در شرق و غرب ساخته شده اند. قبه ای که در جهت غربی مسجد و قبه ای که بر بالای گلدسته قرار دارند، قبه های این مسجد را تشکیل می دهند.
از بهترین تزئینات مسجد تزئینات محراب و قبه ای است که بالای آن قرار دارد. محراب پوشیده از سنگهای مرمر و تزئینات زیباست و به گونه ساخته شده که نور به داخل آن وارد می شود. قبه از تزئیناتی به شکل ساقه های گیاهان و شاخه های آن تشکیل شده که خوشه های انگور از آن آویزان است.
منبر مسجد از چوبهای بسیار زیبا تزئین شده و با هنر معرق کاری مزین گشته است . درآن تزئینات هندسی و گیاهان بسیار زیبا تصویر شده است که به سالهای 248 هجری باز می گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS