دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

میرداماد؛ فیلسوف حکمت یمانی

زندگینامه: محمد باقر حسینی استر آباد مشهور به میرداماد (معلم ثالث)، فقیه، حکیم و عارف شیعی مذهب در سال 969 به دنیا آمد.
میرداماد؛ فیلسوف حکمت یمانی
میرداماد؛ فیلسوف حکمت یمانی
نویسنده: عبدالرحمان میرزایی

زندگینامه: محمد باقر حسینی استر آباد مشهور به میرداماد (معلم ثالث)، فقیه، حکیم و عارف شیعی مذهب در سال 969 به دنیا آمد.

وی فرزند داماد علی بن عبد العالی معروف به محقق کرکی از روحانیون نام آور شیعه در عصر صفوی می باشد. میرداماد تحصیلات مقدماتی خویش را در شهر مشهد مقدس گذراند.

با وجود صغر سن کتاب‌های مهم فلسفی همانند اشارات و شفا را مورد مطالعه قرار داد.‌

پس از اتمام مراحل مقدماتی تحصیل، وی برای آموختن دروس دینی آماده گشت و در آنجا به مطالعه، تحقیق و تفحص مباردت ورزید. پس از مدتی وی در شهر اصفهان اقامت گزید.

در این زمان میرداماد مورد توجه خاص شاه عباس صفوی قرار گرفت.

باید اذعان داشت میرداماد در زمینه فلسفه و علوم دینی از حافظه و نبوغی مثال زدنی برخوردار بود. از این رو وی در اندک مدتی در علومی چون حکمت، فقه، کلام و نیز برخی علوم طبیعی و ریاضیات به مرجعیتی بلامنازع نایل گردید.‌

وی در دوران زندگی علمی خویش به پرورش و تعلیم و تعلم شاگردان بسیاری همت گماشت.

از مهم ترین شاگردان میرداماد می توان به ملاصدرا اشاره نمود که در زمینه فلسفه و اخلاق صاحب نظر و سرآمد به شمار می آید. میرداماد در تلاش بود تا فلسفه اسلامی را در مقایسه با فلسفه یونانی تکمیل و تقویت نماید.

وی عنوان پر مسّمای فلسفه یمانی و یا حکمت انبیا را بر فلسفه خویش نهاد. باید خاطر نشان نمود عنوان معلم ثالث از القاب میرداماد می باشد که پس از ارسطو و فارابی بر وی اطلاق گشته است. وی در سال 1041 قمری در شهر نجف از دنیا رفت. ‌

آثار و کتب: میرداماد دارای تألیفات و آثار متعددی می‌باشد، تا آنجا که حدود پنجاه رساله فاخر به وی نسبت داده شده است. اغلب آثار میرداماد به صورت نسخه‌های خطی از وی به یادگار مانده است.

از ویژگی‌های بارز آثار میرداماد پیچیدگی و دشواری مفاهیم آن می باشد، از این رو شرح‌های متعددی برای آثار وی به رشته تحریر درآمده است.

مهم ترین آثار وی در زمینه رساله‌های منطقی، فتاوای فقهی، اشعار عرفانی می باشد. در بسیاری از آثارش مباحث مابعد الطبیعه را با آیات قرآنی، احادیث و اشعار خود در هم آمیخته است. مهم ترین آنها عبارتند از: قبسات، تقدیسات، جذوات، تقویم الایمان، نبراس الضیاء، سدره المنتهی، الرواشح السماویه.‌

‌ کتاب قبسات میرداماد در زمینه خلقت جهان هستی و دستگاه آفرینش و چگونگی صدور عالم از باری تعالی است، تقدیسات در باب حکمت الهی و در رد شبهه ابن کمونه مطالب و مباحث ارزنده ای را بیان نموده است.

جذوات در بردارنده آرای فلسفی میرداماد است که با آیات قرآنی و احادیث و اشعار خویش مزین نموده است و اما تقویم الایمان مباحث سنجیده‌ای را در زمینه فلسفه و حکمت در بر داشته است و سدره المنتهی کتابی است که میرداماد در تفسیر قرآن کریم نوشته است و آیات و سوره‌های قرآن را تفسیر و تبیین نموده است. آخرین کتاب میرداماد الرواشح السماویه، احادیث و روایات و سخنان ائمه اطهار را با ظرافت خاصی بیان نموده و آنها را شرح و بسط داده است.‌

آرا و نظرات: میرداماد نمونه شاخص مکتب اصفهان است که با اهتمام کامل به جمع میان آرای ابن سینا و سهروردی و عرفان و مواضع اعتقادی تشیع پرداخت. او کوشید

جهان‌شناسی ابن سینایی را با امام شناسی شیعه هماهنگ سازد و چهارده معصوم (علیهم السّلام) را در مذهب شیعه را مبادی هستی شناختی عالم کیهانی قرار دهد. به گفته خود وی او مبلغ حکمت یمانی است، حکمتی که از طریق انبیا از سوی خداوند بر بشر نازل شده است. حکمت یمانی که عناصر اصلی‌اش حکمت مشاء، حکمت اشراق و تعالیم آموزه‌های مکتب تشیع است، بعداً منشأ حکمت متعالیه ملاصدرا شد.

مقاله

نویسنده عبدالرحمان میرزایی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS