دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نرم‌افزار درختواره «کلام» و «غدیر» تدوین می‌شود

No image
نرم‌افزار درختواره «کلام» و «غدیر» تدوین می‌شود
حجت‌الاسلام غلامرضا بهرامی، در کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از نرم‌افزار درختواره فقه با اشاره به شیوه‌های مختلف ارائه متون در نرم‌افزارها، روش درختواره‌ای را سبکی نوین و ابداعی توصیف و خاطرنشان کرد: در برنامه‌های معاجم لفظی، متن کتاب در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و کاربر می‌تواند با توجه به کاربردهای برنامه به جستجوی کلمه یا عبارت در روایات و آیات بپردازد. وی افزود: این برنامه‌ها در قالب جستجوگرهای موضوعی نیز در مرکز تحقیقات قرار داده شده است، اما به ابتکار متخصصان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سبک درختواره‌ای روشی نوین در زمینه تولید نرم‌افزار است و ابداع نرم‌افزار درختواره فقه به عنوان اولین محصول با این روش، تولید و عرضه گردیده است. حجت‌الاسلام بهرامی، عرضه عناوین کلی و جزیی یک علم خاص با طبقه بندی در شاخه‌های منطبق را شاخصه اصلی این روش عنوان کرد و با اشاره به قابلیت‌های درختواره فقه، ارائه متن کامل هفت دوره لغت‌نامه در 52 جلد، نمایش 57 باب فقهی به صورت الفبایی، دسته‌بندی عناصر درختواره در 9 گروه با چند شاخه ابواب فقهی را از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار برشمرد. وی ابراز امیداوری کرد در آینده، نرم‌افزار درختواره «کلام» و «غدیر» نیز در اختیار علاقمندان قرار گیرد. نرم‌افزار درختواره فقه روز پنجشنبه 11 بهمن طی مراسمی با حضور آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم رونمایی خواهد شد. منبع خبر: خبرگزاری حوزه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS